دیدبان

درخواست لندن از اتحادیه اروپا برای تعویق اجرای برگزیت

درخواست لندن از اتحادیه اروپا برای تعویق اجرای برگزیت

دیدبان؛ «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا امروز (چهارشنبه) از اتحادیه اروپا درخواست کرده تا اجرای برگزیت و آغاز فرایند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا ۳۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به تعویق بیندازد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن ارسال درخواستی رسمی به اتحادیه اروپا، این پیشنهاد را مطرح کرده است.

وی که در حال سخنرانی در پارلمان انگلیس بود، با اعلام ارسال درخواست رسمی خود به اتحادیه اروپا گفت: «امروز من به "دونالد توسک" رئیس شورای اروپا، اطلاع دادم که انگلیس خواستار به تعویق افتادن اجرای برگزیت تا تاریخ ۳۰ ژوئن است».

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز تأیید کرده که این اتحادیه درخواست رسمی انگلیس برای تغییر تاریخ اجرای برگزیت از ۲۹ مارس که قبلا تعیین شده بود را دریافت کرده است.

واژه «برگزیت» کوتاه شده عبارت انگلیسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. در واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است.

همه‌پرسی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (مصادف با سوم تیر ۱۳۹۵) برگزار شد و در آن مجموعاً ۵۱.۹ درصد از رأی‌دهندگان به خروج از این اتحادیه رأی دادند. 

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکراتی از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۷ (نهم فروردین ۱۳۹۶) برای به جریان انداختن «ماده ۵۰ معاهده لیسبون» که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، دو سال بعد از به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون، بریتانیا باید از اتحادیه اروپا خارج شود، اما در صورت توافق اعضای اتحادیه، این تاریخ می‌تواند تغییر کند و ضرب‌الاجل برگزیت به تعویق بیافتد.

به این ترتیب، با توافق‌های صورت‌گرفته در رابطه با برگزیت، انگلیس موظف شده است تا روز ۲۹ مارس (۹ فروردین) اتحادیه اروپا را ترک کند، اما با توجه به شرایطی که در داخل این کشور به وجود آمده و عدم تصویب پیش‌نویس ارائه شده از جانب دولت به پارلمان انگلیس، به نظر می‌رسد که تحقق این هدف عملا غیرممکن شده است.

مسئول دفتر رئیس شورای اروپا نیز امروز اعلام کرد که یونکر از انگلیس خواسته است تا فرایند خروج از اتحادیه اروپا را تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا تکمیل کند.

انتخابات پارلمان اروپا قرار است در تاریخ 23 تا 26 ماه می برگزار شود، یعنی تقریبا یک ماه زودتر از درخواست لندن برای به تعویق افتاده فرایند برگزیت.

 مسئول دفتر یونکر تأکید کرد، ضمن مکالمه تلفنی که میان نخست‌وزیر انگلیس و رئیس شورای اروپا انجام گرفته، این درخواست مطرح شده است و یونکر از می خواسته تا بدون اشاره به تاریخ دقیق به تعویق افتادن این فرایند، تلاش کند تا این فرایند پیش از فرارسیدن زمان برگزاری انتخابات پارلمان اروپا تکمیل شده باشد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان