دیدبان

چهره‌های پُر سر و صدای 1397

چهره‌های پُر سر و صدای 1397

دیدبان؛ سال 1397 با تمام فراز و فرودهایش برای جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه پایانی خود رسید. رسانه ­ها موضوعات و اتفاقات متنوعی را در طول این یک سال پوشش داده­ اند. سیاستمداران یا فعالان رسانه­ ای در رخ دادن این اتفاقات داخلی نقش به­ سزایی داشته­ اند و برخی توانسته ­اند چند ساعت یا چند روز، رسانه ­های داخلی یا حتی خارجی را به خود مشغول کنند. در ادامه تلاش شده تا برخی از این چهره­ های جنجالی معرفی شوند:

حسن روحانی؛ رئیس­ جمهور منتخب مردم ایران

حسن روحانی از زمانی که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است، به خصوص در دولت دوم خود تلاش کرده تا با بیان مطالبی توجه رسانه­ ها را از مسائل مهم و حساس بردارد و آن­ها را به سخنان خودش متوجه سازد. در سال 1397 هم اینگونه رفتارها مشاهده شد؛ برای مثال آقای روحانی روز اول اردیبهشت ماه امسال در جمع مدیران ارشد دولتش، موضوع تذکر یک دستگاه نظارتی (احتمالاً سازمان بازرسی کل کشور) را پیش کشید و خطاب به آنان گفت: «عقل ناقص تو که مبنا نیست، آقای دستگاه نظارتی» اما در همان سخنرانی با حمله‌ای شدیدتر یک عده دیگر را به طور ضمنی ناقص العقل خواند تا روی آنها هم کم شود:‌ «مدیر اجرایی باید برنامه داشته باشد. وزیران نیرو، کشاورزی، صنعت و رئیس سازمان محیط زیست باید برنامه بدهند. به من گزارش داده‌اند که کشور در کم آبی است، مگر من نمی‌دانم؟! چرا توضیح واضحات می‌دهید؟! باید برنامه ارائه کنید! توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست [1]».با این سخنان، این شایعه که رئیس جمهور وزرا را به حضور نمی­ پذیرد و در جلسه عمومی از آن­ها انتقاد می کند، پر رنگ­تر شد.

همچنین حسن روحانی گاهی مواقع با طنز یا جوک­ گویی حواس رسانه­ ها و مردم را پرت می­ کرد؛ او در سفر به سمنان یک جوک سرخه ­ای را بیان کرد و چندین روز رسانه ­ها را به خود مشغول ساخت [2].

رئیس جمهور در بیان شبهات اعتقادی هم ید طولایی دارند و در اوایل بهمن در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

متاسفانه در مساله حجاب،­ اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنند... همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این به خاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم [3].

و چند مثال دیگر در سال 1397 که اغلب آنها در مواقعی بود که دولت باید به مردم پاسخگو می­ بود و رئیس­ جمهور با هر روشی ذهن­ها را از اصل به فرع و حاشیه­ ها هدایت می­ کرد.

آیت الله آملی لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

پس از رحلت آیت ­الله هاشمی شاهرودی، با حکم رهبر انقلاب، آیت ­الله آملی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شدند [4] و این در حالی بود که ایشان هنوز رئیس قوه قضائیه بودند و این ماجرا و کارنامه­ ایشان در قوه قضائیه به سوژه­ چندین روزه­ رسانه­ های داخلی تبدیل شده­ بود.

محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه­ای با دفاع از لوایح مرتبط با FATF از پشت پرده برخی مخالفتها با این لوایح خبر داد و عنوان کرد: «فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازیها منافع اقتصادی است. بالاخره پول شویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلیها از پول شویی منفعت می‌برند».

بر اساس رویه، قوه قضاییه رسماً نامه‌ای را از سوی دادستانی برای آقای ظریف ارسال کرد و از وی خواست ظرف ده روز تا دو هفته مستندات را برای پیگیری، ارائه کند. همچنین در واکنش به سخنان او آیت الله آملی لاریجانی -رئیس وقت قوه قضائیه- در یک سخنرانی خطاب به آقای ظریف سخنانی را بیان کرد:

اگر پولشویی عظیمی در کشور وجود دارد چرا این موضوع را به قوه قضاییه اطلاع نداده اید؟ این موضوع نیز مانند بحث واردات غیرقانونی خودروهاست که بعد از چند ماه به اطلاع قوه قضاییه رسید. قانون مبارزه با پولشویی در دهه 80 به تصویب رسیده و بر اساس آن کسانی که از پولشویی مطلع اند موظف به اعلام آن به مرجع قضایی هستن...نباید سخنی گفت و بعد اصلاح و بیان کرد که مقصود چیز دیگری بوده است. ما از فرد مسلمان قبول می کنیم که قصد سوئی نداشته است اما نباید فراموش کرد که برخی سخنان اثر نادرست خود را می گذارند [5].

اما جنجالی ­ترین اقدام آقای ظریف، استعفای ایشان بود که پس از سفر بشار اسد به ایران به صورت رسمی اعلام شد و تمام رسانه­ ها و مردم را به خود مشغول ساخت و همه در تلاش بودند تا بفهمند که این استعفا اختیاری بوده یا فرمایشی [6]؟

قاضی زاده هاشمی؛ وزیر مستعفی بهداشت

سخنان او در مواجهه با مردم که به گفته­ خودش شوخی بوده است حتی صدای همکاران او در هیئت دولت و جامعه پزشکان را درآورده بود. در مهر ماه سال جاری مرد میانسالی در یکی از شهرهای ایران از هزینه سنگین فیزیوتراپی گلایه می‌کند، اما وزیر بهداشت در پاسخ به گلایه این مرد می‌گوید که بهتر است خودش فیزیوتراپی کند و در ادامه توضیحاتی می‌دهد و با گفتن «خودت بمال» باعث خنده حضار می شود [7].

همچنین او در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به سوال مجری که چرا وزارت بهداشت در مورد بیماران اس­ام­ای، بیماری را به رسمیت نمی شناسد و از کمک به این بیماران دریغ می کند و اجازه واردات دارو را نمی دهد؟ گفت: بودجه ما محدود است و هزینه کردن برای اینگونه بیماران صرفاً برای چندسال عمر بیشتر صرفه­ اقتصادی ندارد [8].

عباس آخوندی؛ وزیر مستعفی راه و شهرسازی

عباس آخوندی که به دلیل عملکرد ضعیفش همواره مورد انتقاد بود [9] در تاریخ دهم شهریور ماه نامه­ استعفای خود را تقدیم حسن روحانی کرد و استعفای او در 28 مهرماه توسط رئیس جمهور پذیرفته شد [10] .پس از آنکه او به عنوان یکی از گزینه­ های تصدی شهرداری پایتخت معرفی شد، همه معتقد بودند که استعفای او با برنامه قبلی بوده است اما با برگزاری انتخابات، رقیب او -پیروز حناچی- توانست رای شورای شهر را به خود جلب کند و وی ناکام ماند.

آیت­ الله یزدی؛ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

در جریان دیدار آیت ­الله شبیری زنجانی با برخی افراد مسئله دار و انتشار تصاویر آن، آیت­ الله یزدی نامه ­ای به ایشان نوشتند و از ایشان انتقاد کردند [11]. پس از این نامه بود که این اقدام ایشان مورد انتقاد و اعتراض رسانه ­های اصلاح ­طلب قرار گرفت [12].

سیّد سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماجرای انتخاب سید سعیدرضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از جنجالی­ ترین اتفاقات سال 1397 به شمار می ­رود [13] که هنوز هم اثرات آن در این شورا پا برجاست.

حجت الاسلام محمد جواد علی اکبری؛ امام جمعه موقت تهران

او که در دهم دی ماه سال جاری با حکم رهبر معظم انقلاب (مدظله) به امامت جمعه تهران منصوب شد، در اولین قدم از درب ورودی نمازگزاران وارد شبستان نمازجمعه تهران شد و همچنین درخواست کرد نرده‌های جداکننده مردم و مسوولین برچیده شود [14] که این اقدامات وی تحسین زیادی را به دنبال داشت.

کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه

در آستانه برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بلوک 100 درصدی سهام شرکت نیشکر هفت تپه در آذر ماه 94 از طریق بازار سوم فرابورس به بخش خصوصی واگذار شد [15]. حدود چهار ماه پیش، جمعی از کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به حقوق‌های پرداخت‌نشده­ خود تجمعاتی برگزار کردند؛ حقوق‌هایی که پنج ماهی بود که پرداخت‌نشده بود. از زمانی که تجمعات اعتراضی کارگران هفت‌تپه به پرداخت نشدن حقوقشان شکل گرفت تمرکز رسانه‌ای دشمن برای موج‌سواری و استفاده حداکثری از فرصت پیش‌آمده برای تخریب چهره نظام آغاز شد و در این راستا فردی به نام اسماعیل بخشی که نماینده کارگران بود، به دروغ مدعی شد که شکنجه شده ­است و جنجال آفرید [16].

محمد باسط درازهی؛ نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی

شامگاه دوشنبه- ۲۶ آذر ۹۷- فیلمی در فضای مجازی به صورت گسترده دست به دست شد و درباره آن نوشته شده بود: «اظهارات رکیک نماینده سراوان». در این فیلم اینگونه به نظر می‌رسد که «محمدباسط درازهی» از مسئول یک «محل تردد» درخواست می‌کند تا اجازه ورود دهد، اما وقتی جواب منفی می‌شنود از کلمات رکیک استفاده می‌کند [17]. وی از خود دفاع کرد و مدعی شد فیلم تقطیع شده است ولی در گزارش یکی از خبرگزاریهای معتبر داخلی، همراه با تصاویری از دوربین مدار بسته اعلام شد که درازهی، نماینده سراوان همراه با شخصی به نام آقای حاجب که در حوزه واردات خودرو فعال است، سوار بر خودروی لکسوز آبی، بدون هماهنگی قبلی به درب پارکینگ ساختمان شماره ۲ گمرک مراجعه و قصد دیدار با آقای میراشرفی، رئیس کل گمرک را داشتند. همچنین اعلام شد که «مدت زمان حضور این نماینده درگمرک ۴۵ دقیقه نبود و ۱۰ دقیقه بوده است». انتشار این گزارش موج تازه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. بسیاری صداقت این نماینده را زیر سوال بردند و خواستار روشن شدن اصل ماجرا و دلیل حضور درازهی در گمرک شدند [18].

سلمان خدادادی؛ نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی

حضور خدادادی در پارلمان دهم از همان ابتدا پرحاشیه بود. در حالی که اتهاماتی متوجه او بود، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شد که اعتراض‌‌هایی از سوی افکار عمومی به همراه داشت اما حضور او زمانی در مجلس حاشیه‌سازتر شد که در ویدیویی فردی با نام زهرا نویدپور ادعا می‌کرد از سوی نماینده ملکان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. بعد از این ویدیو نیز فایل صوتی گفت‌وگوی منتسب به زهرا نویدپور و سلمان خدادادی منتشر شد که در آن این گونه مطرح می‌شود که نماینده مجلس با زبان آذری نویدپور را تهدید می‌کند. نماینده ملکان همان زمان یعنی در تیر ماه سال 97 انتساب این فایل صوتی به خود را تکذیب کرد و مدعی شد دفتر خیابان ولیعصر که در فایل صوتی به آن استناد شده، متعلق به او نیست. 6 ماه بعد از انتشار این فایل صوتی، اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم در خبری اعلام کرد جسد زهرا نویدپور در منزلش پیدا شده است. دادستانی شهرستان ملکان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور بیانیه داد و اعلام کرد علت مرگ او «در ظاهر» خودکشی بوده است.

با انتشار این خبر، بار دیگر پای سلمان خدادادی به میان آمد و پرونده بسته نشده و قدیمی نماینده مردم ملکان دوباره باز شد. سایت رویداد24 هم اعلام کرد طبق بررسی‌های میدانی خبرنگارش مشخص شد دفتر مورد ادعای مرحوم نویدپور در خیابان ولیعصر وجود دارد و به اسم سلمان خدادادی است [19]. پرونده سلمان خدادادی همچنان باز است و افکار عمومی منتظر رسیدگی به پرونده اوست.

چهره­ های جنجالی سال 1397 در عرصه سیاست فقط شامل سیاستمدران نمی­شود و برخی از فعالان دانشجویی یا رسانه ­ای یا حتی مجازی هم در عالم سیاست اثرگذار بوده ­اند. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

سحر محرابی؛ نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم

سحر محرابی در دیدار رمضانی جمعی از دانشجویان با رهبری، زبان به انتقاد گشود و از تعمیق دموکراسی، نبود عدالت، عدم امکان عملی تحقیق و تفحص از برخی نهادهای تحت امر رهبری، گزینش‌های سلیقه‌ای برای تحصیل و اشتغال و رفع حصر گفت [20]. پس از این دیدار بود که سخنان جنجالی او نقل همه محافل رسانه ­ای و خبری شد.

سید مهدی صدرالساداتی

طلبه ­ای جوان و فعّال در فضای مجازی که هدف بیشتر فعالیت­هایش را عدالتخواهی می ­داند و در آبان ماه 1397 و پس از ماجرای ده ونک [21] چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی جنجال آفرید و تا مرحله بازداشت هم پیش رفت [22].

نویسنده: امیرمحمد موذن فراشاه؛ تحلیل­گر مسائل سیاسی

 

[1] yon.ir/JueQh

[2] https://www.yjc.ir/00SKlZ

[3] yon.ir/YbcVS

[4] yon.ir/VesM4

[5] yon.ir/EOoj9

[6] http://fna.ir/bry4ut

[7] mshrgh.ir/896073

[8] yon.ir/bT210

[9] farda.fr/003I8a

[10] https://tn.ai/1857616

[11] yon.ir/bDL37

[12] https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1044087

[13] http://www.irna.ir/fa/News/83160453

[14] yon.ir/laa0w

[15] mshrgh.ir/912507

[16] http://fna.ir/brbunz

[17] yon.ir/Ycpbw

[18] yon.ir/9pe5Q

[19] http://www.irna.ir/fa/News/83167993

[20] mshrgh.ir/859932

[21] snn.ir/002zYm

[22] yon.ir/TQyG6

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه