دیدبان

امارات و عربستان سعودی به دلیل حماقت سیاسی برابر ملت ایستاده‌اند

امارات و عربستان سعودی به دلیل حماقت سیاسی برابر ملت ایستاده‌اند

دیدبان؛ رئیس جمهور سابق تونس در گفت‌وگو با یک رسانه عربی از تظاهرات‌ در الجزیره و سودان به عنوان «موج دوم بهار عربی» (بیداری اسلامی) نام برد و گفت امارات با صرف پول نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

 به نوشته وبگاه «میدل ایست مانیتور» «محمد منصف مرزوقی» رئیس جمهور سابق تونس در گفت‌وگو با وبگاه «الخلیج آنلاین» اظهار داشت که امارات با صرف هزینه  قصد دارد از وقوع انقلاب‌ها در منطقه جلوگیری کند، اما موفقیتی در تغییر روحیه مردم نداشته است.

 وی در این زمینه اظهار داشت: «اعراب زنده هستند و من بیش از یک بار تاکید کرده‌ام که بهار عربی پایان نمی‌یابد و موج دوم ناگزیر رخ خواهد داد. سخنان من از غیب‌گویی یا فال گیری با قهوه نشات نگرفته، بلکه برگرفته از واقعیت مردمانی است که از بی‌عدالتی به تنگ آمده‌اند.»

مرزوقی در ادامه افزود «حماقت سیاسی» امارات و عربستان سعودی را به سمت ایستادن علیه آرمان‌های مردم عرب پیش برده است.  

 رئیس جمهور سابق تونس ادامه داد: «هیچ توضیحی در این مورد وجود ندارد. اگر این رژیم‌ها واقعاً مطمئن بودند که مشروعیت را از مردمشان می‌گیرند و عادلانه حکومت می‌کنند از پیامدهای انقلاب‌ها هراسان نبودند.»

الجزایر در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات معترضانی بود که خواستار عدم نامزدی «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور این کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بودند.  بوتفلیقه از سال ۱۹۹۹ تاکنون قدرت را در اختیار دارد.

وی  دوشنبه در پیامی خطاب به مردم کشورش گفت که ساختار سیاسی و قانون اساسی الجزایر را تغییر خواهد داد تا زمینه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید فراهم شود.

سودان نیز از ۱۹ دسامبر گذشته ( ۲۸ آذر) تاکنون و به دنبال تصمیم دولت در  افزایش قیمت برخی مواد غذایی، شاهد تظاهرات و اعتراض‌های خونین بوده است. «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان نیز چندی قبل  چهار فرمان صادر و طی آن اختیارات گسترده‌ای به نیروهای نظامی کشور اعطا و هرگونه تجمع و برگزاری تظاهرات را ممنوع اعلام کرد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان