دیدبان

اتحادیه اروپا با نگرانی ،خود را برای سقوط دولت ترزا می آماده می‌کند

اتحادیه اروپا با نگرانی ،خود را برای سقوط دولت ترزا می آماده می‌کند

دیدبان؛ هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی نوشت: بریتانیایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که برگزیت را به تعویق بیاندازند اما چه اتفاقی می افتد اگر ترزا می از این بحران جان سالم به در نبرد؟ ظاهرا اتحادیه اروپا خود را برای همه سناریوهای احتمالی آماده می کند.

هفته نامه اشپیگل در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چه اتفاقی می افتد اگر ترزا می، نخست وزیر انگلیس از این بحران طولانی مدت برگزیت جان سالم به در نبرد؟

به نوشته آبزرور انگلیس، رهبری اتحادیه اروپا البته با نگرانی زیادی درباره وقوع چنین سناریویی بحث می کند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی در آستانه نشست مهم رهبران اروپایی که در آن قرار است درباره ادامه فرآیند برگزیت بحث شود بروکسل امید زیادی به موفقیت ترزا می برای به دست آوردن رای موافق پارلمان درباره توافق برگزیت نداشته و از این رو خود را برای تغیرات در دفتر نخست وزیری انگلیس آماده می کند.

بر اساس این گزارش "مارتین سلمایر"، دبیر کل کمیسیون اروپایی درباره چنین سناریویی در دیدار با سفرای 27 عضو اتحادیه اروپا سخن گفته است. وی در این دیدار این پرسش را مطرح کرده است که شما تصور کنید که انگلیس یک وزیر برگزیت جدید و یا یک نخست وزیر جدید داشته باشد، در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ وی هشدار داده است که اگر ترزا می سقوط کند این خطر به وجود می آید که یک نخست وزیر جدید مذاکرات مجدد را درخواست کرده و یا حتی درخواست برگزیت را طبق بند 50 رد کند.

دلیل این اظهارات از طرف کمیسیون اروپایی رای پارلمان انگلیس به تعویق تاریخ برگزیت است و برای تعویق تاریخ برگزیت که برای 29 ماه مارس برنامه ریزی شده بود همه کشورهای عضواتحادیه اروپا باید با این طرح موافقت کنند.

به گزارش آبزرور، "مارتین سلمایر"، به دنبال یک تمدید کوتاه مدت تاریخ برگزیت است. به اعتقاد وی اگر در این فاصله زمانی ترزا می سقوط کند این خطر ایجاد می شود که یک نخست وزیر جدید در انگلیس تلاش کند روند سیاسی و تصمیم گیری در اتحادیه اروپا را فلج کند.

مسئله این است که در اواخر ماه می انتخابات پارلمانی جدید در اروپا برگزار می شود. نمایندگان جدید پارلمان اروپا برای اولین بار بدون نمایندگان انگلیسی در ماه جولای گرد هم می آیند. به گفته سلمایر این تحولات می تواند اتحادیه را به سمت مشکلات حقوقی جدی سوق دهد.

به نوشته  آبزرور، "سلمایر" می خواهد از این مسئله جلوگیری کند که یک نخست وزیر جدید در انگلیس بتواند این اتحادیه را به بازی بگیرد. از این رو وی بر این عقیده است که لندن قبل از تمدید تاریخ برگزیت باید تضمین های لازم را ارائه دهد.

بر این اساس ترزا می باید در ارائه درخواست خود برای تمدید تاریخ برگزیت اطمینان دهد که انگلیس در جریان تمدید طولانی مدت برگزیت در برنامه های دراز مدت این اتحادیه دخالت نمی کند. این تضمین باید از طرف جانشین احتمالی ترزا می هم لازم الاجرا باشد.

در این میان همچنان این مسئله کاملا نامشخص است که آیا سومین رای گیری درباره توافق برگزیت در پارلمان انگلیس انجام خواهد شد. برخی رسانه ها با استناد به محافل دولتی در لندن گزارش داده اند که دولت انگلیس احتمالا هفته آینده درباره این رای گیری انصراف خواهد داد. وزیر تجارت انگلیس در مصاحبه ای اعلام کرده است که برگزاری این رای گیری سوم در پارلمان انگلیس به این مسئله ارتباط دارد که کسب رای اکثریت درباره این توافق محرز باشد. وی در این باره گفته است که هیچ مفهومی ندارد که یک رای گیری در پارلمان در این باره انجام شود در حالی که ما هیچ شانسی درباره کسب موفقیت نداریم.

 پارلمان انگلیس چندی پیش در ماراتونی نفس گیر با برگزاری همه پرسی مجددی درباره برگزیت مخالفت کرده و به طرح تعویق تاریخ برگزیت رای داد.

 حالا در این شرایط تا چهارشنبه آینده و یک روز قبل از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل باید نمایندگان پارلمان انگلیس یک بار دیگر درباره توافق برگزیت رای گیری کنند.

قرار است در این باره هفته آینده در نشست اتحادیه اروپا تصمیم گیری شود. بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان این مسئله را آشکار کرده اند که لندن باید دلایل قابل قبولی را برای درخواست خود برای تعویق تاریخ برگزیت ارائه دهد.

"فیلیپ هاموند"، وزیر دارایی انگلیس در این باره گفته است که دولت این توافق را تنها در صورتی مجددا در معرض رای پارلمان قرار خواهد داد که موافقت در این باره محرز شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان