دیدبان

ترکیه‌ با دوستان نزدیک ما در اسرائیل روابط بسیار بدی دارد

ترکیه‌ با دوستان نزدیک ما در اسرائیل روابط بسیار بدی دارد

دیدبان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی ضمن انتقاد از خرید سامانه دفاع موشکی «اس-»400 از سوی ترکیه، به روابط بسیار بد بین آنکارا با تل آویو  و پیامدهای آن اشاره کرد.

 «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «ای‌ام-970» درباره مشکل کشورش با ترکیه بابت خرید سامانه اس-400 اظهار داشت: «ما نگران خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 ساخت روسیه هستیم و این مشکل بزرگی است.»

 بولتون در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر «دوست» یا «دشمن»  بودن ترکیه با آمریکا و مشکلات تاثیرگذار در این زمینه، اظهار داشت: «همانطور که می‌دانید ترکیه‌ای‌ها هنوز عضو ناتو هستند و ما در تلاش برای همکاری با آن‌ها هستیم، اما آن‌ها روابط بدی با دوستان نزدیک ما در اسرائیل دارند و این موردی است که باید در یک جهت قرار گیریم.»

 وی درباره اختلاف نظر آنکارا و واشنگتن پیرامون سوریه نیز گفت: «فکر می‌کنم "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا مایل به داشتن روابط خوب با ترکیه است، او مایل به افزایش روابط تجاری بین دو کشور است. ما به کمک آن‌ها نیاز داریم تا از دیگر  مشکلات در سوریه و مکان‌های دیگر در منطقه خارج شویم. »

 بر اساس این گزارش، ترکیه و روسیه در سال 2017 در قراردادی دو نیم میلیارد دلاری در زمینه ارسال سامانه اس-400 به توافق رسیدند و پیش بینی می‌شود این سامانه پرقدرت تابستان سال جاری در ترکیه مستقر شود.

این در حالی است که آمریکا بارها تلاش کرده تا ترکیه را از خرید این سامانه منصرف کند و این کشور به جای اس-400، سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» خریداری کند، اما آنکارا به تقاضاهای واشنگتن پاسخ منفی داده است.

ترکیه البته از سویی در پی خرید جنگنده‌های «اف-35» ساخت آمریکاست هر چند که با مخالفت‌های وزارت دفاع آمریکا و تلاش‌های این وزارتخانه در متقاعد ساختن کنگره جهت مسدود کردن این قرارداد  مواجه شده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان