دیدبان

کمک دولت به مترو نرسیده است

کمک دولت به مترو نرسیده است

دیدبان؛ محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در افتتاح ایستگاه هلال‌احمر از بخش شمالی خط 7 مترو، گفت: پیشاپیش سال جدید و ولادت حضرت علی (ع) را تبریک عرض کرده و از تلاش تمام همکاران برای توسعه خطوط مترو و سرویس‌دهی مطمئن تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه پروژه مترو یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌ها است، گفت: بر اساس اقتصاد مقاومتی و با توجه به پیشرفت‌ها، قدرت ساخت این پروژه در داخل از بُعد تونل، ایستگاه و تجهیزات زیاد شده است.

رئیس شورای شهر تهران به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم مقاومت کنیم توسعه مترو بسیار مهم است و با توسعه مترو مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و مترو بهترین موضوع در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها است.

هاشمی اضافه کرد: اگر به فکر مسائل زیست محیطی هستیم هیچ ابزاری مانند مترو نمی‌تواند در کاهش آلودگی، ترافیک تأثیرگذار باشد و همچنین توسعه مترو باعث کاهش استرس شهروندان می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال عدالت اجتماعی در شهر هستیم از پروژه مترو، عدالت‌محورتر چیزی نیست.

رئیس شورای شهر تهران به ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر اشاره کرد و گفت: خوب است یادی هم از آ‌یت‌الله هاشمی و همه کسانی که سال‌های متمادی در خدمت ساخت مترو بودند تشکر کنیم.

هاشمی اضافه کرد: مرحوم هاشمی در زمان حضورش مجبور شد برای توسعه مترو در هیأت دولت حضور پیدا کند و همچنین خدمت امام خمینی (ره) رسید و درخواست نقدینگی برای مترو کرد و بالاخره در دولت چه با رودربایستی و چه با فشار ایشان با تخصیص بودجه موافقت شد.

وی به دوران حضور قالیباف و سایر شهرداران در تهران اشاره کرد و گفت: محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران برای توسعه خطوط 6 و 7 مترو وقت زیادی گذاشتند و از کسانی که در توسعه متر مؤثر بودند تشکر می‌کنم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه 120 ایستگاه مترو در تهران داریم، گفت: طول خطوط مترو از مرز 200 کیلومتر عبور کرده است و این عدد را می‌توانیم به 500کیلومتر برسانیم.

هاشمی با بیان اینکه در مقطعی به دنبال راه‌اندازی خطوط مترو بودیم و از این راه‌اندازی بسیار خوشحال می‌شدیم، گفت: باید اکنون از ظرفیت‌ها استفاده شود، 200 کیلومتر مترویی که داریم باید درست استفاده شود و این موضوع کمک دولت و سیستم بانکی را می‌طلبد و باید بتوانیم بیش از 5میلیون سفر در روز انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هر تونل مترو معادل یک اتوبان 50 بانده است، گفت: هر ایستگاه مترو، قابلیت 40 هزار سفر دارد.

هاشمی در خصوص بومی شدن مترو گفت: با این کار اشتغال ایجاد می‌شود و باید تجهیزات مترو جزو اولویت‌های کاری باشد و حتماً دولت به کمک شهرداری بیاید.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: باید از فاینانس‌ها و اوراق مشارکت استفاده شود.

وی با بیان اینکه نقاط درآمدزای مترو همان ایستگاه‌هاست، گفت: حناچی شهردار تهران به موضوعات شهرسازی علاقه‌مند است و موضوع مجتمع‌های ایستگاهی درآمد کلانی برای ساخت‌وساز مترو دارد.

هاشمی به کمک رؤسای جمهور به توسعه مترو اشاره کرد و گفت: تمامی رؤسای جمهور این موضوع را دستور کار داشتند و آقای احمدی‌نژاد هم به توسعه مترو کمک کرد، لازم است روحانی به مترو کمک کند و تاکنون کمک اصلی به مترو نشده است و هنوز مصوباتی که دولت روحانی داشته است انجام نشده و امیدواریم به زودی نقد شود.

وی به شورای پنجم اشاره کرد و گفت: باید پروژه‌ها اولویت‌بندی شود و پول را ریال به ریال خرج کنیم، همین هواکش‌های میانی تونل هزینه زیادی ندارند.

هاشمی ادامه داد: برخی گفتند از نظر امنیتی مشکل ندارد، ساخت دو یا سه هواکش میانی تونل کار آسانی است در طول یک و نیم سال می‌توانستند با 35 تا 40 میلیارد تومان هواکش‌ها را راه‌اندازی کنند تا این سوءتفاهم‌ها هم نباشد.

رئیس شورای شهر خطاب به پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، گفت: باید مترو اولویت ویژه داشته باشد، شده ما هم بیاییم بکنیم، در خدمت شما هستیم، با اعضای شورای شهر در کندن هواکش‌ها کمک می‌کنیم تا هیچ شبهه‌ای برای راه‌اندازی نباشد.

وی همچنین به ساخت پایانه در ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و گفت: این موضوع بسیار مهم است و باید لحاظ شود.

هاشمی در خصوص واگن‌های مترو، گفت: استفاده از واگن عاریه‌ای و برق عاریه‌ای مشکلات را حل نمی‌کند. نظام جمهوری اسلامی مشروعیت دارد نباید ما ناکارآمدی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه برای خط 7، 3 هزار میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: برای تکمیل آن نیازمند هزینه‌های دیگری هستیم و باید حداقل 500 تا 700 هزار مسافر و بعد از آن یک میلیون مسافر و حتی بالاتر برویم تا اثربخشی مترو مشخص شود.

وی به موضوع سیستم هوارسان اشاره کرد و گفت: سیستم هوارسان در کشور بومی است. بنده بازدیدی از یکی از کارخانه‌ها داشتم که خط تولید فن‌های 2.5 متری داشتند و بالغ بر 95 درصد فعالیت آنها بومی بوده است. زمان ما با 1.5 میلیون دلار می‌توانستیم این کار را انجام دهیم و فکر کنم در حال حاضر با 20 میلیارد می‌توان این کار را انجام داد و البته شاید هم ارزان‌تر.

هاشمی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون حادثه منجر به فوتی که مقصر مترو باشد نداشتیم و امیدوارم از این پس هم شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان