دیدبان

دلخوری و خشم آمریکا درباره سفر روحانی به عراق ادامه دارد

دلخوری و خشم آمریکا درباره سفر روحانی به عراق ادامه دارد

دیدبان؛ وزیر خارجه آمریکا که معمولا از هر فرصتی برای اتهام‌زنی و طرح ادعاهای ضد ایرانی استفاده می‌کند، در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» درباره سفر رئیس‌جمهور اخیر ایران به بغداد ادعا کرد که ایران درصدد «کنترل کردن عراق» است. 

عصبانیت و دلخوری‌های مقام‌های آمریکایی درباره سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق که  ادامه دارد و مقام‌های واشنگتن همچنان در حال نشان دادن خشم خود از روابط خوب این دو کشور همسایه هستند.

ابتدا «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در واکنش به این سفر در اظهاراتی توهین‌آمیز علیه مردم عراق مدعی شده بود که ایران می‌خواهد عراق را «به یک استان خود» بدل کند. سپس «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که ایران تلاش می‌کند عراق را به یک «دولت خراجگزار» تبدیل کند.

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» در مصاحبه روز جمعه با «فاکس نیوز»، با سوال این رسانه مورد علاقه ترامپ درباره سفر رئیس‌جمهور ایران مواجه شد.

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه درباره سفر آتی خود به منطقه غرب آسیا گفت: «من به کویت خواهم رفت. من به لبنان خواهم رفت و به اسرائیل هم خواهم رفت و برای تک تک آنجاها ماموریت متفاوتی چیده شده است اما کمک کردن به این کشورها برای تقویت تلاش‌هایشان به منظور به عقب راندن جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشترک این سفرها است».

خبرنگار و مجری فاکس نیوز از پامپئو سوال کرد: « خوب این، تمرکز شما (در سفر به کویت، لبنان و اسرائیل) خواهد بود. ایران و عراق در حال انجام دیدارها به منظور پیش بردن روابطشان هستند. عراق در حال نادیده گرفتن تحریم‌های (آمریکا علیه ایران) است و آیت الله العظمی (سید علی) سیستانی با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. به نظر می‌رسد که ما (در عراق) از منظر قدرت نرم و قدرت دیپلماتیک، داریم شکست سختی می‌خوریم».

 وزیر خارجه آمریکا که پیشتر خشم و دلخوری خودش از سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق را صراحتا اعلام کرده بود، این دلخوری را تکرار و علیه ایران اتهام‌زنی کرد.

پامپئو به مجری آمریکایی گفت: «من (اوضاع) را اینطور نمی‌بینم. آمریکا حامی قدرتمند عراق بوده است. ما هنوز داریم برای شکست داعش در کشورشان همکاری می‌کنیم. من همین چند روز قبل با نخست‌وزیر (عراق) صحبت کردم. من فکر می‌کنم که ما داریم پیشرفت می‌کنیم و یک عراق مستقل ایجاد می‌کنیم اما هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران به کنترل کردن این کشور چشم دوخته و من فکر نمی‌کنم که این موضوع برای مردم عراق خوب باشد و می‌دانم که این موضوع برای ایالات متحده آمریکا هم خوب نیست و ما به  مبارزه در آنجا ادامه خواهیم داد».

مجری فاکس نیوز سوال کرد: «یک عضو پارلمان عراق گفت که ما (آمریکا) در حال حاضر در بازی دیپلماتیک عراق حضور و جایگاهی ندارد».

وزیر خارجه دولت ترامپ در جواب گفت: «من کاملا با این حرف مخالفم. من دقیقا می‌دانم که بازی دیپلماتیک در آنجا (عراق) چیست و اگر سنای آمریکا سفیر پیشنهادی آمریکا برای عراق را تایید صلاحیت کند یا به این کار سرعت بدهد، این کار به ما کمک خواهد کرد».

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان