دیدبان

واکنش قاسمی به اقدام انگلیس در اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری

واکنش قاسمی به اقدام انگلیس در اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری

دیدبان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام اخیر دولت انگلستان مبنی بر اعطای «حمایت دیپلماتیک» به خانم نازنین زاغری گفت: ما در جریان این اقدام دولت انگلیس قرار گرفته‌ایم و یادداشتی نیز از مجاری رسمی در این ارتباط دریافت کرده‌ایم. در حال حاضر بخش‌های ذیربط در حال بررسی جنبه‌های حقوقی و سیاسی این یادداشت هستند و در زمان مقتضی در این خصوص پاسخ خواهیم داد. 

قاسمی افزود: باید دانست که این اقدام دولت انگلستان به خودی خود هیچ وضعیت حقوقی جدیدی چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و صرفا منعکس کننده یک تصمیم سیاسی از سوی دولت انگلستان است که خلاف حتی مواضع صریح حقوقی خود این کشور در مراجع بین‌المللی می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: به ویژه که فارغ از اینکه ایشان تابعیت دیگری داشته یا نه و فارغ از قوانین و مقررات ایران در خصوص مقوله تابعیت و تابعیت مضاعف، خانم زاغری لااقل در ارتباط با ایران و همه فعالیت‌ها، ترددها و مراودات خود در ایران همواره به عنوان شهروند ایرانی ظاهر شده است؛ در عین حال، برای پاسخ حقوقی و سیاسی به این یادداشت منتظر نهایی شدن بررسی‌ها از سوی بخش‌های ذیربط هستیم.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه اولا دولت انگلستان در این اقدام فاقد حسن نیت بوده و ثانیا این اقدام به هیچ عنوان سازنده و مثبت تلقی نمی‌شود و اگر شرایط را پیچیده تر نکند، قطعا ساده‌تر نیز نخواهد کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: آنچه در این مرحله می‌توانم بگویم این است که پرونده خانم زاغری به لحاظ اصول دادرسی به نحوی عادی و با رعایت جمیع قوانین و مقررات در مراجع قضایی ذیربط مورد رسیدگی قرار گرفته و ایشان به عنوان یک ایرانی چه در طول دوره دادرسی و چه در دوران محکومیت از همه حقوق قانونی و شهروندی خویش، از جمله خدمات درمانی و پزشکی، برخوردار بوده و هستند.

«جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد جمعه (به وقت تهران) 17 اسفند ماه اعلام کرد نازنین زاغری، محکوم امنیتی بازداشت‌ شده در ایران را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است.  

در بیانیه جرمی هانت آمده است: «امروز من تصمیم گرفته‌ام که انگلیس گامی بسیار غیرمعمول برداشته و [برای زاغری] حمایت دیپلماتیک اعلام کند. بدین ترتیب، دولت انگلیس رسماً اذعان می‌دارد که رفتارها با او منطبق با تعهدات ایران ذیل قوانین بین‌المللی نیست و مسئله را به یک مسئله رسمی فیمابین دولت‌های دو کشور تبدیل می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تصمیم من یک گام مهم دیپلماتیک است که به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است. بعید است این تصمیم معجزه کرده و به نتایج یک شبه منجر شود، اما به کل دنیا نشان می‌دهد که نازنین بی‌گناه است و انگلیس در برابر رفتارهایی تا این حد ناعادلانه با شهروندانش ساکت نخواهد نشست.»

وزیر خارجه انگلیس در پایان این بیانیه ایران را به استفاده از «افراد بی‌گناه» به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک متهم کرده و گفته از دولت ایران می‌خواهد نازنین زاغری را آزاد کند.

 زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

در همین خصوص «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن در صفحه توئیترش نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری،مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.

وی افزود: حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند.طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت،تابعیت خود را حفظ می‌کنند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان