دیدبان

روسیه بدون گفت‌وگوی عادی حاضر به تمدید پیمان استارت-۳ نیست

روسیه بدون گفت‌وگوی عادی حاضر به تمدید پیمان استارت-۳ نیست

دیدبان؛ " آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که این کشور از تمامی امکانات خود برای حفظ پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط استفاده کرده و اقدامات تقریبا بی‌سابقه را در زمینه شفاف‌سازی انجام داده که عملا خارج از محدوده تعهداتش در چارچوب این توافقنامه است.

سفیر روسیه در کنفرانس بنیاد کارنگی در واشنگتن تاکید کرد که بحران پیرامون پیمان موشکی از سال 1999 آغاز شد، زمانی که آمریکا هواپیماهای بدون خلبان تهاجمی خود را مورد آزمایش قرار داد که دقیقا خصوصیات موشک‌های کروز استقرار زمینی منع شده در این توافقنامه را دارند.

آنتونوف یادآور شد، طرف آمریکایی اعلام کرد که این تسلیحات برای مقابله با چین است و در عوض، روسیه را به تولید موشک‌های منع شده متهم کرد.

به گفته وی، از بین رفتن پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط نه تنها برای مسکو و واشنگتن، بلکه برای همه جهان عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

سفیر روسیه با تاکید اینکه کشورش هرگز از سلاح هسته‌ای برای جلوگیری از مناقشات منطقه‌ای استفاده نکرده و این تسلیحات را تنها در صورت تهدید علیه موجودیت روسیه بکار خواهد گرفت و این مسئله در اسناد قانونی ما مورد تایید قرار گرفته، افزود: «آمریکا رقیب ما نیست و من بارها گفته‌ام که ما به ایالات متحده به چشم یک شریک نگاه می کنیم. اکنون شما باید تصمیم بگیرید که ما برای شما چه هستیم.»

آناتولی آنتونوف همچنین اخبار منتشره در این رابطه که روسیه ممکن است به حمله هسته‌ای پیش‌دستانه دست بزند را بی اساس نامیده و گفت: «در این رابطه اخبار دروغ زیادی منتشر می شود. در دکترین نظامی روسیه، جایی برای حمله هسته‌ای پیش‌دستانه نیست و دقیقا تاکید شده که ما این تسلیحات را تنها در صورت استفاده آنها علیه فدراسیون روسیه و وجود تهدید واقعی برای موجودیت کشورمان بکار خواهیم گرفت.»   

این دیپلمات در سخنرانی خود در کنفرانس بنیاد کارنگی در واشنگتن گفت، روسیه بدون گفت‌وگوهای عادی اولیه با آمریکا که به دو طرف اجازه می‌دهد تا ادعاهای انباشته شده علیه یکدیگر حل و فصل شود، حاضر نخواهد شد پیمان مربوط به ادامه کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به "استارت-3") تمدید شود. به گفته وی، نخستین گان در این جهت‌گیری باید گفت‌وگوهای عادی و منطقی بین نمایندگان رسمی دولت ایالات متحده و فدراسیون روسیه باشد.

آنتونوف تاکید کرد: «چگونه می‌توان این توافقنامه مهم راهبردی را بدون حل و فصل مسائل نگران کننده درباره اجرای برخی مفاد آن از سوی طرف آمریکایی، تمدید کرد؟»

سفیر روسیه در رابطه با پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط هم یادآور شد: «لازم است تا تمامی مفاد این توافقنامه رعایت شده و همه مسائل پیرامون آن حل و فصل شود و اگر آمریکا سئوالی در این باره از روسیه دارد، ما نیز سئوالاتی از آنها داریم. ما مایل هستیم قبل از آنکه تصمیم گیری نهایی درباره سرنوشت این پیمان انجام شود، همه این مسائل حل و فصل شده باشند.»

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان