دیدبان

پمپئو از روسیه و کوبا انتقاد کرد

پمپئو از روسیه و کوبا انتقاد کرد

دیدبان؛ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) روسیه و کوبا را به دلیل حمایت از دولت قانونی کاراکاس به تضعیف دموکراسی در ونزوئلا متهم کرد.

وی که در یک نشست خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد، با متهم کردن دولت کوبا به اعزام نیروی نظامی به ونزوئلا و کمک به دولت این کشور، مدعی شد: «کوبا قدرت امپریالیست واقعی است... من حتی شنیده‌ام که [نیکلاس] مادورو [رئیس‌جمهور ونزوئلا] هیچ فردی ونزوئلایی‌ای در کنار خود ندارد.»

او ادعا کرد که کوبا روزانه چندین هزار بشکه نفت ارزان از ونزوئلا دریافت می‌کند و به همین دلیل خواهان بقای دولت در کاراکاس است. وی خاموشی‌های اخیر در ونزوئلا را نیز به طراحی غلط شبکه توزیع برق ونزوئلا توسط کوبا ربط داد. این در حالی است که مقام‌های ونزوئلا می‌گویند آمریکا احتمالا شبکه برق‌رسانی در این کشور را هک کرده است.

پامپئو سپس به انتقاد از روسیه و شرکت نفت و گاز این کشور پرداخت. او گفت: «"روسنفت" شرکت دولتی نفت روسیه همچنان با تمرد از تحریم‌های ایالات متحده، از "پی‌دی‌وی‌اس‌اِی" شرکت دولتی نفت ونزوئلا محموله‌های نفتی می‌خرد و "ایگو سچین" مدیر این شرکت همچنان رگ حیاتی برای این رژیم، فراهم می‌کند.»

او ادعا کرد که مسکو با استفاده از رسانه‌های روسی مانند شبکه «راشا تودی» و پایگاه «اسپوتنیک» در تلاش است تا در برابر اعتراضات ضددولتی در ونزوئلا به مادورو کمک کند.

دولت آمریکا از چند هفته پیش رسما به حمایت از «خوان گوآیدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا که با رد نتایج انتخابات اردیبهشت ماه خود را رئیس‌جمهور خوانده، پرداخته است. واشنگتن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه کاراکاس اعمال کرده و کشورهای دیگر را نیز برای قطع ارتباط با دولت قانونی ونزوئلا و حمایت از گوآیدو تحت فشار قرار داده است. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، واشنگتن امیدوار بوده دولت مادورو ظرف ۲۴ ساعت ساقط شده و ارتش به مخالفان بپیوندد، اما تاکنون این هدف محقق نشده است.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا چندی پیش به صراحت از پیگیری «دکترین مونرو» توسط واشنگتن صحبت کرده و ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را «سه‌گانه استبداد» خواند. بر اساس دکترین مونرو، ایالات متحده قاره آمریکا را حیاط خلوت خود می‌خواند و به خود این حق را می‌دهد که به بهانه «گسترش دموکراسی» در امور داخلی کشورهای این منطقه دخالت کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان