دیدبان

علم و فناوری برای حکمرانی یک نظام امر مقدم است

 علم و فناوری برای حکمرانی یک نظام امر مقدم است

دیدبان؛ محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سومین کنگره "کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی" که صبح امروز (دوشنبه 20 اسفند) در سالن غدیر واحد سوهانک دانشگاه آزاد برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه چله دوم انقلاب اسلامی آغاز شده است، گفت: در بیانیه رهبر انقلاب برای آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، به علم و فناوری به عنوان اولین گام از هفت رکنی که مطرح کردند، تاکید شده است.

وی با طرح این سوال که چرا علم و فناوری به عنوان پایه اول بیانیه رهبر انقلاب برای گام دوم انقلاب مطرح شده، تصریح کرد: علم و به ما هو علم برای حکمرانی امر مقدم است و اگر ما اگر یک  نظریه را برای حکمرانی مطرح می‌کنیم قطعا یکی از اهدافمان دستیابی و حفظ استقلال نظام است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر برسیم به اینکه نظریه‌پردازی یک الزام برای اداره نظام است دیگر حمایت از آن دچار شک و شبهه نمی‌شود. علم و فناوری قادر است چگونگی، چرایی و چیستی اداره کشور را بیان کند. این سه موضوع اگر با هم پیوسته نباشد موجب می‌شود که محقق در دانشگاه نظریه بدهد ولی مسئولان اجرایی بدون توجه به این نظریه‌ها کار خود را انجام دهند.

طهرانچی ادامه داد: متاسفانه ما امروز به چرایی و چیستی اداره کشور عمدتا به شکل اقتباسی نگاه می‌کنیم. به طور مثال ما تا زمانی‌که به چرایی ایجاد بانک را تعریف نکنیم نمی‌توانیم با تغییر قالب‌های آن از قید نظام ربوی موجود در بانک‌ها خلاص شویم.

وی گفت: زمانی که سخن از حکمرانی می‌شود ما باید به برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، سیاست پژوهی، سیاستگذاری و ارزیابی عملکرد توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه اظهاراتش با اشاره به اثر علم در حکمرانی تصریح کرد: سیاستگذاری علم در حکمرانی‌ها درست است که دستاوردهای علمی و فناوری دارد ولی در کنار خود دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی نیز برای دولت‌ها دارد‌ و همین موضوع باعث شده تا علم نسبت به دیگر مقوله‌های حکمرانی حالت پیشرانی داشته باشد.

طهرانچی با بیان اینکه در مقدمه حکمرانی باید به مقوله چرایی و چیستی حکمرانی توجه ویژه‌ای داشت، گفت: اگر در حکمرانی بحث رفاه و منفعت‌گرایی اولویت داشته باشد یک نتیجه دارد و اگر عدالت را پایه و محور حکمرانی قرار دادیم نتیجه دیگری به ما می‌دهد. سیاست‌گذار باید به نظریه‌هایی که یک نظام بر پایه آن استوار است، توجه کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان