دیدبان

ابهام در سرنوشت ابوبکر البغدادی

ابهام در سرنوشت ابوبکر البغدادی

دیدبان؛ همزمان با ناپدید شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش شکاف عمیقی در میان عناصر این گروه تروریستی و رهبران درجه دوم آن به وجود آمده است که در حال حاضر درگیری‌های پایانی خود را در سوریه پشت سر می‌گذارند.

با وجود سقوط خلافت داعش و تسلط نیروهای عراقی و سوری بر بیشتر اراضی تحت سیطره این گروه تروریستی در عراق و سوریه، اما سرنوشت ابوبکر البغدادی سرکرده داعش همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گزارش‌های متناقضی در خصوص احتمال حضور وی در منطقه الباغوز سوریه یا در صحرای الانبار در عراق یا در منطقه‌ای دیگر نزدیک به مرزهای بین دو کشور منتشر می‌شود، اما هیچ یک از این گزارش‌ها قطعیت و استناد لازم را ندارد.

حاکم الزاملی یکی از رهبران جنبش صدر دیروز اعلام کرد که اطلاعات امنیتی نشان می دهد که البغدادی و دیگر سرکردگان داعش در حال حاضر در منطقه الباغوز استقرار دارند. این در حالی است که اخیراً تعدادی از عناصر مبارز داعش وارد منطقه حوران در بخش‌های عراقی مرزهای دو کشور شده‌اند.

منابع آمریکایی نیز اخیراً گزارش دادند که بیشتر کارشناسان دولت آمریکا معتقدند که البغدادی هنوز زنده است و به احتمال فراوان در عراق مخفی شده است.

همچنین شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی نوشت که هم زمان با فروپاشی گروه تروریستی داعش مبارزان ناامید این گروه با آخرین درگیری‌های خود در سوریه مواجه هستند و توسط نیروهای ائتلاف آمریکایی محاصره شده‌اند، این درحالی است که دسترسی آنها به فرمانده ایدئولوژیک داعش نیز مسدود شده است.

عناصر مسلح داعش که اخیراً خود را تسلیم نیروهای ائتلاف کرده‌اند، معتقدند که ابوبکر البغدادی در اوج نیاز آنها و هنگامی که رهبران داعش به او نیاز داشتند، جنگ را کنار گذاشته است.

این شبکه آمریکایی می‌افزاید که غیبت البغدادی شکاف قابل توجهی را در میان بخش‌های مختلف این گروه تروریستی ایجاد کرده است و آن‌ها را به فرسایش کشانده است. این در حالی است که گفته می‌شود گروه تروریستی داعش همچنان بین 28 هزار تا 32 هزار نیرو دارد.

محمد علی یکی از عناصر مسلح داعش و شهروند کانادا است که توسط نیروهای دموکراتیک سوریه بازداشت شده است. او در گفتگو با نشریه ساندی تایمز گفت که بغدادی احتمالا در جایی مخفی شده، اما مردم از دست او عصبانی هستند.

رویکردهای ایدئولوژیک و افراط‌گرایی دینی داعش همچنان به قوت خود باقی است، اما خلأ فرماندهی البغدادی و محدود شدن مناطق تحت کنترل داعش در سطح بسیار اندک از اراضی سوریه باعث شده نفوذ این گروه تروریستی نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کند.

البته شایعات مختلفی در خصوص احتمال مرگ بغدادی منتشر شده است، اما به احتمال فراوان او همچنان زنده است. آمریکا بین 25 تا 35 میلیون دلار در ازای دریافت هر نوع اطلاعات مستند که به بازداشت البغدادی منجر شود، جایزه تعیین کرده است. البغدادی از بیماری مرض قند و فشار خون بالا رنج می‌برد و طی سالهای گذشته در نتیجه حملات هوایی که صورت گرفته، جراحت‌هایی نیز برداشته است.

ابو علی البصری مدیر دفتر اطلاعات عراق در وزارت کشور به فاکس نیوز می‌گوید که سرویس اطلاعات عراق، البغدادی را همچنان تحت تعقیب دارد. وی می‌افزاید: ما اعتقاد داریم که او هرگز بیش از یک روز در یک جا باقی نمی‌ماند. اطلاعات ما نشان می‌دهد او همچنان بین مناطق مختلف سوریه در تردد است و احتمالاً از طریق استان الانبار و برخی مناطق استان صلاح‌الدین در سرزمین‌های عراق نیز تحرکاتی داشته است.

با وجود اینکه البغدادی مخفی شده و هیچ اطلاع دقیقی از وی وجود ندارد، اما فعالیت‌های تبلیغاتی گروه تروریستی داعش همچنان ادامه دارد. تازه‌ترین کلیپ صوتی منتسب به البغدادی در آگوست سال 2018 منتشر شد. این در حالی است که قبل از آن حدود یک سال هیچ کلیپ صوتی یا تصویری از البغدادی پخش نشده بود.

فاکس نیوز در گزارش خود تأکید می‌کند که احتمالاً از بین رفتن سرکردگان داعش و غیبت فرمانده اصلی این گروه آثار ویرانگری بر بدنه داعش خواهد داشت، چرا که آنها در آخرین درگیری‌های خود به حال خود رها شده‌اند و در آستانه فروپاشی و اضمحلال قرار دارند. البته این موضوع باعث نمی‌شود آنها خشونت‌ها و تهدیدات خود را کنار بگذارند. گرچه خلافت داعش به پایان راه خود رسیده، اما هزاران مبارز داعشی باقی مانده‌اند و فعالیت‌های محرمانه خود را دنبال می‌کنند.

حملات تروریستی اخیر نشان دهنده حجم خطرات عناصر گروه تروریستی داعش است که در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند. از جمله این حملات می‌توان به انفجار انتحاری اشاره کرد که در روز 17 ژانویه در شهر منبج واقع در شمال سوریه اتفاق افتاد و در نتیجه این حمله چهار نظامی آمریکایی کشته شدند. در حالی که برخی از مبارزان سابق گروه تروریستی داعش به کشورهای خود بازگشته‌اند، اما تعداد زیادی از آنها در مناطق مختلف دنیا پراکنده شده‌اند تا آرمان داعش را دنبال کنند. از جمله این مناطق می‌توان به لیبی، افغانستان، یمن، نیجریه و شبه جزیره سینا در مصر اشاره کرد.

نشریه ساندی تایمز انگلیس در این رابطه می‌نویسد که عناصر گروه تروریستی داعش خشم و ناامیدی شدیدی را احساس می‌کنند، چرا که رهبر آنها به جای مشارکت در درگیری‌ های پایانی این گروه تروریستی در الباغوز، مفقود شده است.

ساندی تایمز نیز توضیح می‌دهد که بسیاری از مسئولان معتقدند که البغدادی در بخش باقیمانده از اراضی تحت سلطه داعش در سوریه حضور ندارد، بلکه احتمالا در الانبار در عراق مخفی شده است.

این هفته‌نامه می‌افزاید که داعشی‌هایی که خود را تسلیم نیروهای دموکراتیک سوریه می‌کنند، از خشم خود نسبت به سرکرده مفقود خودشان خبر می‌دهند.

ساندی تایمز می‌افزاید که ناامیدی عمیق در میان گروه تروریستی داعش باعث بروز شکاف‌های شدیدی در این گروه شده است و مصاحبه ها و بازداشت‌های صورت گرفته با عناصر داعش بر این موضوع تأکید دارد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان