دیدبان

تشدید تنش‌های بین برلین-آنکارا

تشدید تنش‌های بین برلین-آنکارا

دیدبان؛ تصمیم مقامات ترکیه برای عدم تمدید مجوز کار چندین خبرنگار آلمانی در ترکیه موجب خشم بسیاری سیاستمداران آلمانی شده است و بسیاری این اقدام ترکیه را غیر قابل درک دانسته‌اند.

روسای احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه "تاگس اشپیگل" انتقاد شدیدی به این اقدام ترکیه وارد کرده و سیاستمداران اپوزیسیون هم از دولت آلمان موضع سختگیرانه تر در قبال آنکارا را درخواست کرده‌اند.

یکی از خبرنگاران آلمانی که مجوز کارش در ترکیه تمدید نشد روز گذشته این کشور را ترک کرد.

"آنگرت کرامپ کارن بایر"، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان این تصمیم دولت ترکیه را محکوم کرده و آن را نوعی استبداد دولتی دانسته است.

وی افزود: آزادی مطبوعات برای دموکرت ها قابل مذاکره نیست، خبرنگاران باید بتوانند آزادانه و انتقادی درباره شکایات گزارش دهند بدون اینکه ترسی از آثار منفی آن برای کار و زندگی شخصی خود داشته باشند. اینکه مقامات ترکیه مجوز سه خبرنگار آلمانی را دیگر تمدید نکرده اند نوعی استبداد دولتی از طرف ترکیه است.

"آندره ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم از یک پسرفت سخت در مناسبات بین آلمان و ترکیه سخن گفته است. به گفته وی آزادی مطبوعات یک حق اساسی و ستون جوامع دموکراتیک لیبرال است. هیچ سانسوری نباید در این راستا وجود داشته باشد. این اصل برای هر دولتی صدق می کند و باید همچنین برای ترکیه هم این طور باشد. رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان همچنین تصریح کرد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان همچنان در همه سطوح تلاش خواهد کرد تا خبرنگاران آلمانی در ترکیه آزاد و بدون دردسر بتوانند کار خود را انجام دهند.

"کریستین لیندنر"، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم این مسئله را که روزنامه نگاران آلمانی عملا از کشور ترکیه اخراج می شوند را غیر قابل قبول توصیف کرد. وی تاکید کرد که ترکیه به یک دیکتاتوری تبدیل می شود.  به گفته وی اگر اصولی مانند آزادی رسانه دیگر هیچ نقشی را برای رئیس جمهور ترکیه ایفا نکند او دیگر نمی تواند یک شریک سیاسی برای اروپا باشد.

"آنالنا بربوک"، رئیس سبزهای آلمان هم از دولت آلمان و اتحادیه اروپا درخواست کرد که فشارها بر ترکیه را افزایش دهند. وی در این باره گفت که یک یادداشت اعتراضی به آنکارا به عنوان پاسخی به حملات بر آزادی بیان و رسانه کافی نیست.

وی افزود: از طریق وابستگی ترکیه به صادرات به اتحادیه اروپا و سرمایه گذاری های اروپایی دولت آلمان یک اهرم بزرگ دارد تا از تشدید حرکت ترکیه در مسیر استبداد جلوگیری کند.

"سارا واگن کنشت"، رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم اجتناب ترکیه از تمدید مجوز کار برای خبرنگاران آلمانی را اقدامی تحریک آمیز نامیده و تاکید کرد که این رفتار دولت ترکیه نشان می دهد که رئیس جمهور این کشور هیچ ارتباطی با دموکراسی و حاکمیت قانون ندارد.

وی از دولت آلمان خواست که در واکنش به این اقدام دولت ترکیه سیاست نرمش در برابر این کشور را خاتمه داده و صادرات تسلیحات و کمک های اعتباری و مالی به ترکیه را متوقف کند.

وی همچنین خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد.

 وزارت امور خارجه آلمان روز شنبه در واکنش به این گونه اقدامات دولت ترکیه هشدارهای سفر به این کشور را در بالاترین سطح خطر در عرض سال های اخیر قرار داد.

دولت ترکیه هفته گذشته مجوز کار سه خبرنگار آلمانی فعال در ترکیه را لغو کرد. بسیاری از دیگر گزارشگران آلمانی هم همچنان در انتظار دریافت مجوز کار در این کشور هستند. از دید دولت آلمان این رفتار ترکیه قوانین الزام آور سازمان امنیت و همکاری اروپا را نقض می کند. این هشدار در تذکرات وزارت امور خارجه آلمان برای سفر به ترکیه آمده است.

 ترکیه اخیرا همچنین تهدید کرده است که توریست های آلمانی مخالف دولت خود را در صورتی که به ترکیه سفر کنند در بدو ورود دستگیر خواهد کرد.

این خبر را "سلیمان سویلو"، وزیر کشور ترکیه اعلام کرده است. بیانیه وزیر کشور ترکیه در این باره نشان می دهد که آنکارا شرکت کنندگان در تظاهرات های منتقد دولت ترکیه در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را مورد بررسی و نظارت قرار داده و لیستی از مظنونین را ایجاد می کند.

 "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم در واکنش به تهدیدات اخیر دولت ترکیه علیه خبرنگاران و توریست های آلمانی گفته است: اینکه خبرنگاران از کار ممانعت شوند با درک و فهمی که ما از آزادی مطبوعات داریم منطبق نیست.

به گفته ماس اینکه برخی از خبرنگاران آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی نمی توانند آزادانه کار خود را در ترکیه دنبال کنند برای ما قابل قبول نیست. بدون مطبوعات انتقادی هیچ دموکراسی آزادی وجود ندارد. وی بر لزوم مذاکرات سازنده با ترکیه برای حل این بحران ها تاکید کرد.

 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان