دیدبان

اشاعه فحشا در آپارات؟

اشاعه فحشا در آپارات؟

دیدبان؛ دنیای اینترنت و فضای مجازی امروزه بخش بزرگی از زندگی انسانها را تشکیل می دهد. این گستردگی تمام جوامع بشری را درگیر خود کرده و بر زندگی آنها اثر می گذارد. این گستردگی باعث رشد چشمگیر سرویسهای نرم افزاری و اشتراک گذاری و شبکه های اجتماعی و تبدیل آنها به منبع درآمد عظیمی شده است [1]. فضای مجازی ارتباط­ها را آسان و گستره کرده و تغییرات سریع و وسیعی را در زندگی بشر ایجاد کرده است. این فضا انسان را با چالش­هایی نیز رو به­ رو کرده است [2]. مهمترین چالش این فضا خطرات و آسیب­های اجتماعی است که برای جامعه به وجود آورده و منشا بسیاری از ناهنجاری­های اجتماعی است. محتوایی که در این فضا بارگذاری می شود با سلامت اخلاقی و رفتاری جامعه در ارتباط است. فیلم، عکس و مطالبی که در برخی از این سرویسها قرار می گیرد به طور مستقیم سلامت رفتاری و اخلاقی مردم را در معرض خطر قرار داده است. علاوه بر فرهنگسازی که درباره استفاده از این فضا باید صورت گیرد، دقت و اهمیت دستگاههای ناطر بر محتوای منتشر شده در این فضا برای حفظ سلامت جامعه ضروری است.

آپارات سرویس نام آشنایی است که وقتی در فضای اینترنت کشور برای یافتن فیلمهای بارگذاری شده به جستجوگرها مراجعه می کنیم فیلمهای بسیاری را که در قالب این سرویس به کاربران ارائه شده است می یابیم [3]. در حالی که در کشور ما برخی از سرویسهای ارائه دهنده ارتباطی به دلیل آنکه به قوانین کشور ما عمل نمی کنند فیلتر شده اند و اجازه فعالیت ندارند، سرویس داخلی آپارات پا جا پای آنها قرار داده و بعضا از آنها هم فراتر رفته است. علی رغم اینکه قبلا انتقاداتی بخاطر اینگونه فعالیت­ها به این سرویس شده بود و مدیران آن پاسخ­هایی را هم داده بودند، همچنان در فضای این سرویس فیلم­هایی را مشاهده می­ کنیم که با قوانین کشور سازگاری ندارد و اشاعه فحشا و منکرات در سطح جامعه است. یکی از فیلمهایی که هم تیزرهای تبلیغاتی آن و هم خود فیلم به صورت کامل هم اکنون در این سرویس مشاهده می شود، فیلمی است با اسم love simon که درباره یک پسر دبیرستانی به نام سایمون است که همجنس گراست و این موضوع را به کسی نگفته است. این فیلم به روند عادی سازی این امر در بین اطرافیان او می­پردازد و در انتها همه، این گرایش را از او می پذیرند و او را در حال انجام عمل همجنسگرایانه تشویق می­ کنند [4].

در تمامی مراحل عادی سازی، چهره سایمون مظلوم و به مثابه کسی که حقش خورده شده است نشان داده شده است و اعمال همجنسگرایانه او به تصویر کشیده شده است و فیلمی کاملاً مروج همجنس بازی است.

مدیر آپارات در مصاحبه ای که در مورد حواشی ایجاد شده برای این شبکه انجام داده بود بیان کرده است: «سرویس آپارات یک سرویس کاربر محور است و تمامی فیلم‌های موجود در این سایت به جز برنامه‌های تولیدی توسط مردم بارگذاری می‌شود و ما دخل و تصرفی در آن ها نداریم» [5].

اما باید به ایشان یادآور شد که شما طبق مجوزی که دارید به فعالیت و کسب درآمد در این فضا مشغولید؛ حال آنکه برای رعایت این موارد شبکههای مشابه خارجی فیلتر شده اند. پس باید در چارچوب مقررات کشور [6] فعالیت کنید. آیا به کارگیری عدّه کارمند که ویدئوها را قبل از تایید بارگذاری روی شبکه، چک کند کار دشواری است؟

شکوری در قسمت دیگری از مصاحبه خود بیان کرده بود: «بعضی مواقع دوستان با بارگذاری فیلمی، از آن مدرک می‌سازند و علیه ما پرونده سازی می‌کنند که ببینید آپارات چه فیلم‌هایی دارد، اما واقعیت این است که ما تا جایی که امکان دارد همه محتوا‌های آپلود شده را ارزیابی می‌کنیم»[7].

لازم است به ایشان عرض کنیم که فیلم مذبور به طور کامل بیش از 4 ماه است که روی شبکه آپارات قرار دارد و سابقه آپلود تریلرهای آن نیز به یک سال قبل برمی گردد. کجاست آن ارزیابی که از آن سخن می گویید؟ چه مدت باید طول بکشد تا شما ارزیابی کنید؟

امید است که مدیران این شبکه دلسوزیها را تخریب نپندارند و تمام تلاش خود را برای ارائه فضایی سالم به هم میهنان به کار گیرند نه این که در غیاب شبکه های خارجی جای آنها را پر کرده و در زمین دشمن بازی کنند.

 

[1] http://titreshahr.com/fa/news/51624/

[2] http://www.bartarinha.ir/fa/news/493326

[3] www.aparat.com

[4] www.aparat.com/v/k15H8

[5] www.yjc.ir/fa/news/6712568

[6] www.cyberpolice.ir/page/2551

[7] www.yjc.ir/fa/news/6712568

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟