دیدبان

بازار کشش دلار بالای ۱۰ هزار تومان را ندارد

بازار کشش دلار بالای ۱۰ هزار تومان را ندارد

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در نشست خبری اظهار کرد: محدودیت هایی در بخش صادرات داریم که باعث شده برخی از صادرکنندگان ما نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریان خارجی عمل کنند و یا بازارهای صادراتی آنها از بین رفته است.

وی افزود: اعمال محدویت های یک باره مشکلات زیادی در کنار محدودیت های تحریم برای صادر کنندگان داخلی ایجاد کرده است؛ از طرفی هزینه های حمل و نقل به ویژه در بخش صادرات به کشور های اروپایی افزایش یافته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: سیاست های دولت و تحریم های آمریکا منجر به افزایش هزینه های صادرات شده است که این امر خودش را بیشتر در بخش حمل و نقل نشان می دهد.

وی با بیان اینکه هزینه های حمل و نقل دو برابر شده است، تصریح کرد: در بخش حمل و نقل زمینی میزان افزایش هزینه ها بیشتر بوده است به طوری که در برخی از مناطق این هزینه تا سه برابر افزایش یافته و قیمت تمام شده کالای صادراتی را افزایش داده است.

لاهوتی گفت: در این شرایط برای رونق کمک به صادرات سازمان توسعه تجارت ایران خودش را مکلف کند تا بخشی از هزینه های آنها را با اعطای مشوق های صادراتی پرداخت کند در کشوری مانند ترکیه نیز دولت کمک هزینه هایی به صادر کنندگان پرداخت می کند تا محصول صادراتی آنها رقابتی باشد اما سازمان توسعه تجارت ایران تنها توانسته است 2 درصد از مبلغ 20 میلیارد تومان برای پرداخت مجوز های صادراتی را جذب کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه صحبت های خود با بیان این که واردات کالا در سال 97 مدیریت شد گفت: با توجه به شرایط خاص کشور واردات کالاهای مصرفی که در داخل کشور تولید می شود در سال جاری ممنوع شد و وضعیت تراز تجاری کشور در سال جاری مثبت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز انتظار داشتیم که میزان صادرات افزایش یابد اما به دلیل محدودیت های ایجاد شده رشد صادرات ایران به اندازه ای که در نظر گرفته شده بود، نرسید و حدود 3 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.

 لاهوتی گفت: تعیین زمان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث  شده است که این نگرانی برای تجار وجود داشته باشد که نتوانند به تعهدات خود برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در زمان تعیین شده عمل کنند و برخی از آنها ریسک را قبول نکنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه حدود 80 درصد صادرات کشور محصولات خام و نیمه ساخته بوده است گفت: حدود 20 درصد محصولات صادراتی ایرانی محصولاتی  ساخته شده و با ارزش افزوده بالا است که لازم است دولت بر اساس مشوق هایی که به صادر کنندگان کالاهای با ارزش افزوده بالا پرداخت می کند از صادرات این محصولات حمایت کند.

وی با بیان اینکه نرخ‌های فعلی دلار در کشورمان واقعی نیست، اظهار داشت بازار دلار بالای 10هزار تومان را پس زد و بازار کشش ارز به این قیمت را ندارد.

وی با اشاره  به آخرین آمار تجارت خارجی کشور گفت: بر اساس آمار جدید رئیس کل گمرک، در یازده ماهه 40 میلیارد دلار صادرات و 38.5 میلیارد دلار واردات انجام شده است که به نظر می‌رسد میزان صادرات  کشور تا پایان سال به حدود ٤١ میلیارد دلار برسد.

بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور روان می‌شود

لاهوتی اظهار داشت:دولت  تصمیمات جدیدی برای تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات و امکان ارائه ارز صادراتی برای واردات خود صادرکننده یا واردکننده دیگر در نظر گرفته است که این امر می‌تواند بازگشت ارز صادراتی به کشور را آسان کند  اما باید ثبت سفارش‌ها نیز روانتر باشد.

وی افزود:بانک مرکزی معتقد است که پتروشیمی‌ها در بازگشت ارز خود خوب عمل کرده‌اند اما به هر حال میعانات گازی که 23 تا 24 درصد از صادرات را در اختیار دارند که بیشتر آنها دولتی هم هستند .

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تا یک ماه قبل عملاً امکان استفاده از برخی روش‌ها برای بازگشت ارز صادراتی وجود نداشت و اکنون امکان آن فراهم شده و به نظر می‌رسد بازگشت ارز صادراتی متعادل‌تر شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان