دیدبان

کاخ سفید: ایتالیا به طرح «کمربند و جاده» چین مشروعیت ندهد

کاخ سفید: ایتالیا به طرح «کمربند و جاده» چین مشروعیت ندهد

دیدبان؛ در ادامه فشارهای اقتصادی واشنگتن علیه پکن و شرکت‌های بزرگ چینی از قبیل «هواوی»، حالا سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از دولت ایتالیا خواسته که از طرح بزرگ اقتصادی چین موسوم به «کمربند و جاده» حمایت نکند و به آن مشروعیت ندهد.

طرح راه ابریشم جدید یا کمربند و جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده ‌است.

طبق برخی گزارش‌ها، «کمربند و جاده» بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شده‌است.

«گرت مارکوس» دستیار ویژه رئیس‌جمهور و سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در توییتر خود در رد این طرح نوشت: «ایتالیا یک قدرت بزرگ جهانی است و این کشور مقصد بزرگی برای سرمایه‌گذاری‌ است. حکومت ایتالیا نیازی ندارد که به طرح جاه‌طلبانه و مغرورانه چین مشروعیت ببخشد».

اظهارات توییتری این مقام آمریکایی به دنبال سخنان اخیر «جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا درباره احتمال امضای توافق با رئیس‌جمهور چین در زمینه طرح «کمربند و جاده» مطرح شده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در این باره گزارش داد: «دولت دونالد ترامپ درباره پیوستن ایتالیا به این طرح (جاده و کمربند چین) نگران است».

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار است ۲۲ تا ۲۴ مارس (دوم تا چهارم فروردین ۱۳۹۸) در سفری رسمی به ایتالیا برود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین به حکومت ایتالیا هشدار داد که پیوستن این کشور به طرح «کمربند و جاده» بعید است مزایای اقتصادی به نفع مردم ایتالیا داشته باشد و شاید «سبب آسیب رسیدن به وجهه جهانی ایتالیا در بلندمدت شود».

وی از «همه متحدان و شرکا از قبیل ایتالیا خواست که به چین برای منطبق کردن تلاش‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی خود با استانداردها و رویه‌های پیشرفته بین‌المللی فشار بیاورند».

فشارهای آمریکا علیه چین در دولت ترامپ شدت یافته و از جنگ تجاری- تعرفه‌ای آغاز شده و به اعمال فشارهای بی سابقه آمریکا به شرکتهای بزرگ چینی از قبیل هواوی گسترش یافته است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان