دیدبان

روحانی با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند

روحانی با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند

دیدبان؛ به گزارش از بغداد، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی  ایران اعلام کرد که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر آتی به عراق با آیت الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق دیدار خواهد کرد.

ایرج مسجدی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم شانزدهمین سالگرد شهادت آیت الله محمد باقر حکیم که صبح امروز شنبه با حضور مقامات بلندپایه عراق و دیپلمات‌های خارجی در  دفتر رئیس جریان حکمت ملی برگزار شد، سخن می‌گفت، به مسئله لغو روادید میان دو کشور عراق و ایران هم اشاره کرد و گفت در ابتدا لغو روادید بین تجار دو کشور اعمال خواهد شد.

مسجدی در  پاسخ به سؤالی درباره اهداف سفر رئیس جمهور ایران به عراق گفت: رئیس جمهور محترم ایران با یک هیئت بزرگ سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر می‌کند. این سفر سه‌روزه خواهد بود و در آن مباحث مختلفی با مقامات و مسئولان عراقی مطرح می‌شود.

مسجدی درباره مهمترین محورهای مذاکراتی روحانی در سفر به عراق خاطرنشان کرد: هدف اصلی که در این سفر دنبال می‌شود، تقویت روابط در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

سفیر ایران با اشاره به اینکه ایران و عراق دو کشوری هستند که نیاز زیادی به یکدیگر دارند تصریح کرد: تقویت این همکاری‌ها محور اصلی سفر رئیس جمهور است، در این سفر درباره موضوعات مختلف رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد.

مسجدی ادامه داد: راه‌آهن خرمشهر به بصره، گسترش شهرک‌های صنعتی، روادید، قرارداد 1975 الجزایر و مسائل گمرکی، بهداشت و درمان رایزنی‌های زیادی در دستور کار است.

سفیر ایران، سفر روحانی به عراق را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور توصیف کرد که برای ملت‌های دو کشور نتایج ثمربخشی خواهد داشت.

وی درباره برنامه دیدارهای روحانی در عراق نیز بیان کرد: دکتر روحانی با مقامات سیاسی عالی‌رتبه عراق از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار خواهد داشت علاوه بر این رئیس جمهور با حضرت آیت الله سیستانی در نجف دیدار خواهد داشت و وزرای همراه رئیس جمهور هم با همتایان خود دیدار می‌کنند.

مسجدی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر جزئیات مذاکرات درباره قرارداد الجزایر تأکید کرد: موضوع اجرایی شدن قرارداد است چون این قرارداد نیازی به اقدامات جدید ندارد و در حال حاضر لازم است لایروبی اروندرود آغاز شود و کشتی‌های غرق‌شده خارج شوند و بنادر خرمشهر، آبادان و بصره احیا شوند.

وی ادامه داد: در نهایت باید بگویم نهایی شدن این قرارداد نیاز به مذاکره دارد.

مسجدی در پاسخ به این سؤال که آیا در این سفر در رابطه با لغو روادید مذاکره خواهد شد اظهار داشت: کاری که الآن در حال انجام است این است برای تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع و بخش اقتصادی سندی برای تسهیلات در دست بررسی است.

سفیر ایران با بیان اینکه "ما خواستار لغو روادید با عراق هستیم" گفت: مسئولان عراقی معتقدند برای لغو روادید بین دو کشور نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است همچنین به‌گفته آنها مسائل امنیتی هم مهم است هرچند موضوع مدنظر ایران لغو روادید بین دو کشور است، اما مبنای این سفر حصول توافق در این زمینه نیست.

مسجدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نقدهایی درباره حضور ایران در بازارهای عراق وجود دارد و در این سفر چه رایزنی‌هایی می‌شود تصریح کرد: رایزنی‌هایی در باره برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین ایران و عراق انجام می‌شود، در حال حاضر نمایشگاه دائمی ایران در بغداد برپا است و هر 10 روز یک صنعت ما در این کشور به‌نمایش در می‌آید از جمله در زمینه چرم، کفش و مبلمان اداری که سال آینده حدود 40 نمایشگاه در عراق خواهیم داشت.

وی افزود: در سال گذشته قریب 2.5 میلیاد دلار افزایش تجارت به عراق داشتیم و شاهد توسعه صادرات برق و گاز بوده‌ایم. کنار همایش‌ها و نمایشگاه‌های تجاری شاهد رفت‌وآمد هیئت‌های دولتی و خصوصی بوده‌ایم.

خبرنگاری ابراز کرد برخی معتقدند حضور اقتصادی ایران در عراق کمرنگ‌تر از ظرفیت‌های دو کشور است که مسجدی گفت: ما امروز در رتبه اول تعاملات با عراق هستیم، اما ظرفیت‌های دو کشور بسیار بیشتر است.

مسجدی در پاسخ به این‌که "آیا شما از سطح روابط راضی هستید؟" گفت: عراق اولین مقصد صادراتی ایران است علاوه بر این بیشترین صادراتی که به عراق انجام می‌شود ازسوی ایران است و باید بگویم درحال حاضر چین و ترکیه در تجارت با عراق پشت سر ایران هستند.

سفیر ایران با اظهار اینکه ظرفیت‌های ایران و عراق و توان ایران بیش از این است، اضافه کرد: هدف‌گذاری‌ای که کرده‌ایم این است که سطح روابط را به 20 میلیارد دلار برسانیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان