دیدبان
در نشست خبری آیت‌الله خاتمی مطرح شد؛

جزئیات اجلاسیه مجلس خبرگان در ۲۱ و ۲۲ اسفند

 جزئیات اجلاسیه مجلس خبرگان در ۲۱ و ۲۲ اسفند

دیدبان؛ آیت‌الله سید احمد خاتمی ظهر امروز چهارشنبه 15 اسفند در نشست خبری که در آستانه ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دبیرخانه این مجلس در قم برگزار شد، اظهار کرد: اجلاسیه ششم مجلس خبرگان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده(21 و 22 اسفندماه) تشکیل می‌شود که آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری سخنران افتتاحیه خواهد بود و در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به ایراد سخن می‌پردازد.

وی ادامه داد: پس از صحبت‌های آیت‌الله جنتی، نطق‌های قبل از دستور را خواهیم داشت که این بار بخاطر بیانیه مهم مقام معظم رهبری در ارتباط با گام دوم انقلاب اسلامی، از ناطقان قبل از دستور درخواست شده تا حول محورهای این بیانیه صحبت داشته باشند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستورات مشخص شده در اجلاسیه ششم عنوان کرد: دستور اول، انتخاب نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان جایگزین مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: در هر اجلاس، کمیسیون‌های سیاسی موضوعات مورد لزوم و شخصیت‌های مرتبط با این موضوعات را معرفی می‌کنند و در هیأت رئیسه گذشته تصویب شد که همچنان موضوع مربوط، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد.

وی یادآور شد: برای بررسی، عوامل و راهکاری مشکلات اقتصادی، تصویب شد که دکتر دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی دعوت شده و بعد از وی، پنج نفر از اعضای خبرگان به مدت ۱۰ دقیقه حول محورهایی که مهمان مجلس بیان کرده، صحبت داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستور سوم اجلاسیه ششم، پیرامون انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در اسفندماه ۹۸ خواهد بود، ابراز کرد: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری که موادی از آن در اجلاسیه‌های قبل تصویب شد، در این اجلاسیه تکمیل خواهد شد.

‌آیت‌الله خاتمی عنوان کرد: در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری را در اسفندماه ۹۸ همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت؛ در این انتخابات اعضای مجلس خبرگان را ترمیم خواهیم کرد و جایگزین آنهایی که به رحمت خدا رفتند، انتخاب خواهند شد.

وی اظهار کرد: برای آنکه هر دو سال یک بار کشور انتخابات داشته باشد، قرار بر آن شد تا انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس باشد و انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر با یکدیگر برگزار شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در استان قم نیز به دلیل ارتحال آیت‌الله مومن، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه ۹۸ برگزار خواهد شد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: هیأت رئیسه و کمیسیون‌های خبرگان رهبری به طور مرتب و طبق زمان‌بندی مصوب جلسات خود را برگزار کردند و فعالیت داشتند که در مجموع، ۳۳ جلسه و نشست در قم و تهران تشکیل شد.

وی افزود: برگزاری نشست مشترک هیأت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها با موضوعات آسیب‌های فضای مجازی، در حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان پدافند غیر عامل و دبیر شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد. همچنین کمیسیون تحقیق، شاخص‌های مربوط به رهبری نظام اسلامی را در چندین جلسه نهایی و تصویب کرد.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: قانون اساسی می‌گوید رهبر باید مدیر، مدبر و شجاع باشد که این مسائل شاخص‌هایی می‌خواست و تمام آنها در کمیسیون تحقیق مورد تحقیق قرار گرفت و پیرامون آن بحث شد؛ ضمن اینکه کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ آیین‌نامه، نحوه کار کمیته خود را تدوین و بررسی کرد.

آیت‌الله خاتمی عنوان کرد: کمیسیون‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بررسی مسائلی همچون فضای مجازی و راهکارهای کاهش آسیب‌های آن با حضور معاون وزیر ارتباطات و معاون فضای مجازی دادستان کل کشور، FATF  با حضور کارشناسان مربوطه، حجاب و عفاف و مشکلات فرهنگی با حضور معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد، جمعیت و خانواده با حضور معاونین وزیر بهداشت و برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل دادند.

وی ابراز کرد: همچنین راه های حراست و پاسداری از ولایت فقیه و راه‌های تبیین و اندیشه ولایت فقیه در مجامع علمی داخل و خارج از کشور، با حضور آیت الله اعرافی بررسی شد.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی از کمیسیون‌های جدید مجلس خبرگان بود که از شهریورماه تشکیل و اضافه شد، اذعان کرد: این کمیسیون، مسائلی مثل افت ارزش پول ملی و راهکارهای حل مشکلات ارزی را با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داده بود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کمیسیون آیین‌نامه داخلی طرح‌های پیشنهادی اعضا را مورد بررسی قرار داد، گفت: در هیات اندیشه‌ورز که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده، کارگروه‌های پنج‌گانه آن جلسات خوب و پر تلاشی داشتند و قرار است گزارش اقداماتشان محضر مقام معظم رهبری تقدیم شود.

وی با بیان اینکه این کمیسیون از ابتدا تاکنون ۷۲ جلسه داشته است، ابراز کرد: روز پنجشنبه، بیست و سوم اسفندماه زیارت مرقد مطهر امام خمینی را خواهیم داشت و سپس به دیدار با مقام معظم رهبری خواهیم رفت تا از رهنمودهایشان بهره‌مند شویم.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وظایف اعضای مجلس خبرگان به‌عنوان شخصیت حقوقی مشخص است، اما به‌عنوان شخصیت حقیقی، دغدغه بسیار زیادی همانند همه مسؤولان برای معیشت و مشکلات مردم، به خصوص گرانی‌های افسارگسیخته داشته و دارند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در اجلاسیه گذشته خبرگان رهبری روسای سه قوه را دعوت کردیم، گفت: ‌آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و همچنین دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی وقت خوبی گذاشتند، در اجلاسیه حضور یافتند و درباره اقداماتی که در این عرصه(مشکلات و معیشت مردم) انجام دادند، توضیحاتی داشتند که در ادامه نیز اعضای خبرگان به طور فعال وارد شدند و سوالاتشان را مطرح کردند.

وی یادآور شد: در آن اجلاس، رئیس جمهور را نیز دعوت کردیم، اما گفتند برنامه دیگری دارند و به جلسه خبرگان نیامدند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نگاه مجلس خبرگان مچ‌گیری نیست، اظهار کرد: نگاه مجلس خبرگان مطالبه‌گری است که این مطالبه‌گری همیشه برای مجلس خبرگان مهم بوده چون هر کدام از اعضاء، منتخب مردم یک استان هستند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: همواره یک دغدغده داشته‌ایم، داریم و خواهیم داشت و آن مسئله مردم است؛ هر نظامی که مردم را داشته باشد، می‌ماند و هر نظامی که مردم را نداشته باشد، آسیب خواهد دید.

وی ادامه داد: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اوج حمایت خودشان را از نظام نشان دادند و ثابت کردند که مردمی اهل تحلیل هستند ضمن اینکه مشکلات و اصل نظام و وفاداری را می‌بینند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: آن راهپیمایی، مانور بیعت با نظام اسلامی بود و در متن خود یک پیام دیگر را هم داشت که آن پیام، به مسؤولان نظام بود که ما مردم بار دیگر دین خود را ادا کردیم و الان دیگر نوبت شما است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نباید قضاوت غیرمنصافه در رسیدگی مشکلات مردم را داشت، گفت: حقیقت این است که برخی از مسؤولان، تمام دغدغه‌شان حل مشکل معیشت مردم است؛ چنان وانمود نکنیم که مسؤولاننظام در برابر مشکلات مردم بی‌خیال هستند چراکه به نظر می‌رسد این برداشت، نادرست باشد.

وی عنوان کرد: برداشت درست این است که مردم انتظار مدیریت جهادی و تلاش بیشتر برای حل مشکلاتشان را دارند، به ویژه آنکه در آستانه عید نوروز قرار داریم و این مردم وفادار، استحقاق هرگونه خدمت را دارند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مردم انتظار اجرای عدالت و تحقق عدالت از قوه قضائیه را دارند، اقدامات آیت‌الله آملی لاریجانی در این عرصه را ستود و گفت: طی ماه‌های اخیر در برخورد با مفسدان اقتصادی گام‌های قابل توجهی برداشته شده و انتظار عمومی مردم است که این قاطعیت همچنان ادامه یابد.

وی افزود: مردم به اندازه مشکلات معیشتی، از تبعیض نیز رنج می‌برند و قوه قضائیه می‌تواند در این عرصه مرحمی بر رنج مردم باشد؛ قاطعیت‌هایی که صورت گرفته، ستودنی است و باید ادامه پیدا کند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ضمانت اجرای کارها همان است که اسلام پیش‌بینی کرده و آن امر به معروف و نهی از منکر است. اینکه امر به معروف را در حوزه مسائل شخصی محدود کنیم، کم دیدن امر به معروف و نهی از منکر است؛ امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی برای سالم‌سازی جامعه است.

آیت‌الله خاتمی عنوان کرد: اگر همه مؤمنان و متدینان که در بین مسؤولان نیز فراوان هستند، در این مهم حساسیت ویژه‌‌ای داشته باشند و جایی که باید موضع‌گیری و تذکر بدهند، این کار را کنند، بستر سالم‌سازی تحقق می‌یابد؛ ضمن اینکه پشتوانه اجرایی آن است که قانون را در ذیل امور قرار دهیم اگرچه امر به معروف و نهی از منکر نیز از اصول قانون اساسی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس بیان اینکه همزمان با مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری را برگزار می‌کنیم، تاکید کرد: دقیقا همان روزی که انتخابات مجلس شورای اسلامی است، با هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور، انتخابات مجلس خبرگان رهبری را برگزار می‌کنیم.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: برای ثبت نام‌ها و پروسه پذیرش کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری سال آینده قرار است هماهنگ باشیم؛ ممکن است چند روز دیر و زود شود ولی در انتخابات خبرگان، موضوع نام‌نویسی، امتحان کتبی و شفاهی خواهد بود؛ ضمن اینکه مجری انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، وزارت کشور است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه موضع مجلس خبرگان رهبری درباره کنوانسیون‌های بین‌المللی و FATF از دو طریق اعلام می‌شود، گفت: اگر مسئله مطرح باشد، در بیانیه پایانی مجلس خبرگان رهبری، از طریق سخنگوی هیأت رئیسه در این باره اظهار نظر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله هنوز در هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مطرح نشده است، گفت: در مجلس خبرگان پیش‌بینی این است که در نطق‌های قبل از دستور، مسئله FATF در لوایح مطرح شود.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری گفت: ما از روز اول انقلاب تاکنون مورد تهدید بودیم و هیچ زمانی در این ۴۰ سال بر ما نگذشت که مورد تهدید بیگانگان نباشیم؛ در این عرصه نیز مدام چاشنی تهدید مطرح می‌شود که اگر نپیوندید، چنین و چنان خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: ادبیات قرآن این است که از تهدید دشمنان نترسید، آنجا که احساس تکلیف می‌کنید بایستید و در مقابل زیاده‌خواهی دشمن ایستادگی کنید که خداوند کمکتان خواهد کرد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه یک نگرانی در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب، شعاری برخورد کردن با این بیانیه است، گفت: مقام معظم رهبری وقت زیادی برای این بیانیه گذاشتند و بایستی این بیانیه به‌عنوان چراغ و نقشه راه در قانون‌گذاری قرار بگیرد و اجرایی شود.

وی افزود: اصل اینکه توجه به بیانیه گام دوم انقلاب تجمعی باشد و همگان را مورد توجه قرار دهد، موضوع مهمی است؛ همانطور که روز یکشنبه گذشته، اجتماع بسیار باشکوهی در مدرسه فیضیه با این هدف صورت گرفت.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مجلس خبرگان در بیانیه دوم گام انقلاب چه نقشی دارد، گفت: نخستین گام ما همین بود که ۱۶ نطق قبل از دستور، در راستای توجه به گام دوم انقلاب باشد که اظهار نظر ۱۶ خبره و صاحب‌نظر که نماینده استان‌ها نیز هستند، سرمایه خوبی است.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: آنچه در رابطه با هیأت اندیشه‌ورز مطرح بوده، این است که کارگروه‌هایی در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی، متشکل از اعضای خبرگان و غیر خبرگان که الزاما کارشناسان مربوطه فقط اعضای خبرگان نیستند، به وجود آمده و از آغاز تاکنون ۷۲ جلسه داشته که می‌توان گفت تعداد جلساتشان، کمتر از کمیسیون‌ها نبوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ارزیابی مطرح است، نه مطالبه‌گری؛ ارزیابی یعنی اینکه ببینیم در ارتباط با شعارهای انقلاب، پسرفت و پیشرفت داشتیم یا متوقف شدیم؛ فعلا کار این کارگروه، ارزیابی است و پس از آن سراغ مطالبه‌گری می‌رویم.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: کارگروه‌های اقتصادی، حقوقی و قضایی، دین و فرهنگ، سیاسی و اجتماعی، علم و فناوری در هیأت اندیشه‌ورز وجود دارد و در این ارتباط به طور مداوم کار شده و  در عرصه ارزیابی موفق بودند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان