دیدبان

استراتژی ضد ایرانی امارات متحده عربی چیست؟

استراتژی ضد ایرانی امارات متحده عربی چیست؟

دیدبان؛ طی چند سال اخیر، شاهد وحدت هر چه بیشتر برخی کشورهای منطقه با هدف هزینه‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران و درنهایت به ثمر رساندن پروژه براندازی هستیم. بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، آمریکا همواره ابزارهای متعددی را با هدف مهار این انقلاب در منطقه و محدود ساختن ایدئولوژی انقلابی در مرزهای ایران به کار گرفته است. از جمله راهبردهایی که طی سالیان اخیر مورد تاکید آمریکایی‌ها بوده، استفاده ابزاری از کشورهای شیخ نشین خلیج فارس برای کنترل قدرت روزافزون ایران است. امارات متحده در کنار عربستان سعودی نقش مهمی را در این پازل ضدایرانی بازی می‌کند.

استراتژی منطقه‌ای امارات

رویکردهای سیاسی- نظامی امارات متحده عربی در منطقه، طی دو دهه اخیر و حضور دائمی این کشور در ائتلاف آمریکا کم هزینه نبوده است. بهبود روابط با اسرائیل، عقد قراردادهای هنگفت نظامی در کنار گسترش دخالت‌های نظامی خود در کشورهای اسلامی و درنهایت عناد ورزی با جمهوری اسلامی ایران از مهمترین سیاست‌های اتخاذ شده از سوی این کشور در طول سال‌های گذشته بوده که به مرور علنی‌ و گسترده‌تر شده است.

استراتژی اول: بهبود روابط با اسرائیل

عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، پروژه‌ای که سران عرب دیگر تمایلی به مخفی نگه داشتن آن ندارند. اگر تا چند سال قبل، رفت و آمد مقامات عربی_اسرائیلی به کشورهای یکدیگر در خفا صورت می‌گرفت، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی علنا از روابط دوستانه اعراب و اسرائیل سخن به میان می‌آورد. هدف مشترک این اتحاد اما مقابله با ایران است.

روزنامه هاآرتص در دوم دسامبر 2014 بدون اشاره به نام کشوری، از پرواز هواپیما بین اسرائیل و یک کشور عرب حاشیه خلیج فارس خبر داد. در همین زمان، یکی از نویسندگان میدل ایست با انتشار مقاله ای در این باره نوشت، نمی تواند توضیح دهد که چرا این روزنامه نام امارات را اعلام نکرد [1]. البته تا کنون اطلاعات بیشتری از روابط سیاسی- اقتصادی و نظامی بین امارات و اسرائیل منتشر شده که این مسئله را از حالت محرمانگی خارج کرده است.

اگرچه کلیت روابط تجاری بین امارات- اسرائیل در هاله‌ای از ابهام قرارداد اما «اسحاق گال» از استادان اقتصاد سیاسی دانشگاه تل آویو در این باره می گوید: «هیچ کس هیچ آماری از حجم معاملات امارات و اسرائیل ندارد زیرا تجارت دو طرف محرمانه است. با این حال می توان آن را حدود یک میلیارد دلار در سال و یا بیشتر از آن برآورد کرد و البته بیش از یک سوم این معاملات در بخش امنیتی است»[2].

چندی پیش برخی منابع خبری از انعقاد بزرگترین قرارداد تسلیحاتی عربستان و امارات متحده عربی با اسرائیل طی چند سال گذشته پرده بر داشتند. این منابع، به وب‌سایت خبری و تحلیلی «نون‌بوست» گفتند که «ایالات متحده آمریکا واسطه اصلی بین کشورهای عربی و اسرائیل جهت اتمام این قرارداد است؛ قراردادی که ارزش اولیه آن ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده می‌شود» [3]. به گفته این وبگاه، تسلیحاتی را که قرار است رژیم تل‌آویو به کشورهای عربی بفروشد، «پیشرفته» بوده و شامل دستگاه‌های جاسوسی و تسلیحات سنگین دیگری مانند خودروهای زرهی و تانک‌های خیلی سریع خواهد بود [4].

روابط این دو کشور اما محدود به خریدهای تسلیحاتی نمی‌شود و به تبانی و همدستی آنها علیه مبارزان فلسطینی کشیده شده است. در واقع امارات نه تنها در قبال حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان سکوت اختیار کرده بلکه به گفته منابع خبری اسرائیل را در حمله به غزه یاری کرده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس درحالی ژست عربیت به خود می‌گیرند و دم از دوگانه عرب- عجم می‌زنند، که آرمان فلسطین را به بهای ناچیزی به یک اشغالگر فروختند. در همین رابطه مرداد ماه امسال بود که ایدی کوهن، روزنامه نگار اسرائیلی، اقدام ضاحی خلفان معاون رئیس پلیس دبی در تکذیب مشارکت امارات در هوایی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید و با انتشار پیامی در توئیتر، مشارکت یک خلبان اماراتی را در حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تأیید کرده و در توییتر خود نوشت: «اگر وی به انتقاد از اسرائیل ادامه بدهد پرونده‌های وی از جمله سفرش را به فلسطین اشغالی رو خواهد کرد»[5]. کوهن پیش از این نیز از تمرینات مشترک نظامی در یونان بین نیروی هوایی امارات و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، آمریکا، ایتالیا، انگلیس و قبرس خبر داده بود [6]. در ادامه سیاست‌های خباثت‌آمیز امارات متحده علیه ملت فلسطین، دی ماه امسال کمال الخطیب «نائب رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی سال ۱۹۸۴»، از سفر رئیس سرویس اطلاعات امارات به رژیم صهیونیستی با هدف پرداخت میلیون‌ها دلار برای خریداری زمین‌های قدس و واگذاری آن به صهیونیست‌ها خبرداد [7].

روابط تل آویو با کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2018 به حدی توسعه یافت که اخیرا نتانیاهو در وصف این روابط گفته است:

در روابط اسرائیل با کشورهای عربی انقلاب به وجود آمده است [8].

برای اشاره به گستردگی این ارتباط بین امارات متحده و اسرائیل به چند مورد از مناسبات بین دو طرف به صورت گزاره‌وار اشاره می‌کنیم:

برافراشته شدن پرچم و خوانده شدن سرود رژیم صهیونیستی در مسابقات ورزشی در امارات [9].

تماس‌های محرمانه نتانیاهو با ولی‌عهد امارات پس از امضای برجام [10]

سفر محرمانه «آوی گابی» رهبر حزب مخالف بنیامین نتانیاهو، به امارات با موضوع ایران و معامله قرن [11]

سفر «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به صورت محرمانه به امارات و دیدار با محمد بن زاید [12]

استراتژی دوم: دخالت‌های نظامی در کشورهای اسلامی

عملکرد امارات متحده عربی در سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که این کشور پای ثابت ائتلاف با آمریکا و جنگ‌های کشورهای غربی در نقاط مختلف جهان است. حجم گسترده خرید تسلیحات نظامی از سوی امارات این واقعیت را ثابت می‌کند و این در حالی است که امارات در سال‌های اخیر با مشکلاتی نظیر تروریسم مواجه نبوده است؛ لذا دخالت‌های بی حد و مرز امارات در کشورهای اسلامی را می توان در راستای زیاده خواهی‌های این کشور و تمایل به عرض اندام در جهان عرب تبیین و تحلیل کرد.

خرید تسلیحات نظامی در کنار استخدام کارشناسان نظامی از کشورهای مختلف و تاسیس دانشکده‌های نظامی از سوی امارات متحده عربی از سال 1992 به این طرف گسترش چشمگیری داشته است. اما از سال 2014 و درنتیجه ظهور پدیده بیداری‌های اسلامی در کشورهای عربی و سپس ظهور داعش در عراق و سوریه فرآیند خرید تسلیحات نظامی با هدف حمایت تسلیحاتی از تروریست‌ها اوج چشمگیری گرفت [13]. گزارش شرکت «اچ. آی اس» آمریکا در ارتباط با رتبه بندی ارتشهای کشورهای منطقه خاورمیانه، حکایت از آن دارد که امارات متحده عربی بر اساس تولید ناخالص ملی رتبه چهارم ارتش‌های خاورمیانه را دارد [14]. معاملات نظامی سالهای اخیر امارات متحده عربی با آمریکا این کشور را از پانزدهمین وارد کننده تسلیحات نظامی در ده سال گذشته به سومین خریدار بزگ اسلحه در سالهای اخیر بدل کرده است. امارات بعد از عربستان دومین کشور دارای معاملات نظامی با آمریکا است [15].

این سیر صعودی در خرید تسلیحات نظامی اما، نه تنها منفعتی را عاید اماراتی‌ها نکرده بلکه شاهد به هدر رفتن منابع مالی این کشور راستای منافع کشورهای غربی در منطقه و در مقابل، تضعیف موقعیت کشورهای اسلامی بوده‌ایم. شاهد مثال به کارگیری تجهیزات نظامی امارات در کشورهایی چون مالی، تونس، لیبی، مصر و افغانستان به نفع آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای غربی است [16].

امارات در باتلاق سوریه و یمن

نقش گسترده کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی در شکل گیری جنگ سوریه و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها غیر قابل انکار است. در همین رابطه در سال 95 روزنامه گاردین به استناد اطلاعات منتشرشده از سوی 2 تیم از روزنامه‌نگاران در «مرکز روزنامه‌نگاری تحقیق بالکان» و «مرکز گزارش جرایم سازمان‌یافته و فساد» گزارش داد که هزاران قبضه سلاح کلاشنیکف، خمپاره‌انداز، موشک‌های ضد‌تانک و همچنین تیربار ساخت کشورهای اروپای شرقی و مرکزی به ارزش یک و نیم میلیارد دلار از طریق عربستان، اردن، امارات متحده عربی و ترکیه برای گروه‌های تروریستی و نیروهای معارض در سوریه ارسال شده است [17].

با پیروزی‌های میدانی دولت سوریه با حمایت جبهه مقاومت و پایان حاکمیت داعش در این کشور، زمزمه‌ نا امیدی دشمنان بشار اسد پس از هفت سال معارضه با دولت قانونی او به گوش می‌رسد. امارات که پس از آغاز بحران سوریه از اوایل سال ۲۰۱۱، به همراه دیگر کشورهای عربی سفارت خود را در دمشق در اعتراض به حکومت بشار اسد بسته بود، دی ماه امسال دست از پا درازتر اقدام به بازگشایی این سفارت کرد.

سرانجام حضور اماراتی‌ها در یمن، درخشان‌تر از حضور آنان در سوریه نخواهد بود. با اینکه ارتش عربستان سعودی و امارات متحده عربی جزو مجهزترین و پرهزینه‌ترین ارتش‌های جهان هستند، اما قریب به چهار سال است که در مقابل یکی از فقیرترین کشورهای جهان عاجز مانده‌اند. از جمله علل ناکامی این دو کشور در جنگ یمن، علی‌رغم هزینه‌های هنگفت نظامی، کم تجربه بودن آنها در عرصه نبرد و در مقابل، تجربه چندین ساله یمنی‌ها در عرصه جنگ چریکی است.

انتقادات داخلی در امارات متحده عربی نسبت به وارد آمدن خسارات هنگفت به این کشور در جنگ یمن قابل توجه است. اوایل سال گذشته بود که یک شاهزاده اماراتی به علت انتقاد نسبت به حضور خسارت بار امارات در جنگ یمن از ترس جان خود به قطر پناهنده شد [18]. از سوی دیگر شکست ائتلاف عربی در قطع دسترسی حوثی‌ها به بندر حیاتی الحدیده از دیگر نشانه‌هایی است که آینده جنگ را قابل پیش بینی کرده است.

استراتژی سوم: مقابله با حضور فراگیر ایران در منطقه

امارات متحده در کنار عربستان سعودی و در راستای اهداف و منافع آمریکا در منطقه، تاکنون در خط ضد ایرانی که آمریکا ترسیم کرده است، حرکت کرده است. با این روند آمریکایی‌ها به شکل کاملاً زیرکانه هزینه‌های براندازی ایران و مقابله با تفکرات انقلاب اسلامی را بر دو کشور مذکور تحمیل می‌کند. استراتژی‌ ضد ایرانی امارات متحده عربی تاکنون در قالب برنامه‌های چهارگانه زیر پیش برده شده است:

1. عملیات‌های تروریستی در خاک ایران

حضور تروریست‌ها در اطراف مرزهای ایران و انجام عملیات‌های تروریستی با هدایت سرویس‌های امنیتی آمریکا در یکی دو سال اخیر شدت بیشتری گرفته است. آنچه سوال برانگیز است نقش پررنگ کشور امارات در تامین مالی، نظامی و اطلاعاتی این گروه‌های تروریستی است. اقدام تروریستی در جاده خاش ـ زاهدان که منجر به شهادت بیست و هفت نفر و مجروحیت سیزده نفر از پاسداران جان بر کف کشورمان شد، از جمله مواردی است که نقش امارات متحده در آن غیر قابل انکار است. به گفته محمدابراهیم رضایی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، «این حمله تروریستی با حمایت اطلاعاتی عربستان و امارات انجام شده و مواد منفجره استفاده شده در این حادثه از خاک پاکستان وارد کشور شده است» [19].

همچنین سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تشییع پیکرهای مطهر پاسداران امنیت ایران اسلامی در اصفهان، از توطئه‌گری‌های امارات در این حادثه پرده برداشت:

دشمنان در طول چندسال اخیر با توطئه گری کشورهای مزدور منطقه به ویژه عربستان و امارات به دنبال ایجاد ناامنی در کشور و عبور از مرزها بودند که نیروهای مرزی نگذاشتند مشکلی در مرزها ایجاد شود... علاوه بر برنامه ریزی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ایجاد ناامنی و ترور، سازمان‌های اطلاعاتی عربستان و امارات به طور مشخص در راستای ایجاد ناامنی در منطقه جنوب شرق در حال برنامه ریزیهای مختلفی هستند و اطلاعات موثقی در این رابطه وجود دارد [20].

سرلشکر جعفری با تاکید مجدد بر نقش کشورهای امارات و عربستان سعودی در این حادثه، از انتقام‌گیری جمهوری اسلامی از عاملان این اقدام تروریستی خبر دادند:

دولت‌های خائن امارات و عربستان بدانند که صبر جمهوری اسلامی ایران به سر آمده و نظام اسلامی حمایت‌های مخفیانه شما از گروهک‌های تکفیری را تحمل نخواهد کرد. انتقام خون شهیدان ما را از دولت‌های امارات و عربستان خواهیم گرفت و از رئیس جمهور می‌خواهیم دستان ما را برای انجام عملیات‌های انتقام جویانه بیش از گذشته باز بگذارند [21].

بلافاصله پس از این اقدام تروریستی، رسانه‌های همسو با امارات و عربستان ضمن پوشش خبری آن، به حمایت از تروریست‌ها برخواستند. در همین راستا، شبکه ضد ایرانی العربیه با انتشار خبر شهادت پاسداران ایرانی، از تروریستی توصیف کردن این اقدام امتناع ورزیده و نوشته است: «جیش العدل گروهی شبه نظامی است که مدعی دفاع از حقوق اهل سنت و بلوچ است» [22].

شبکه ماهواره ای "اسکای نیوز عربی" هم که در امارات مستقر است در وب سایت خود بدون اشاره به تروریستی بودن این عملیات، خبر از "کشته و زخمی شدن چندین نیروی سپاه پاسداران ایران" می‌دهد و می‌نویسد: «گروه بلوچی جیش العدل مسئولیت این اقدام را به عهده گرفته است» [23].

البته این اولین بار نیست که خبر حمایت‌های امارات متحده عربی از اقدامات تروریستی گروهک‌های مختلف علیه ایران رسانه‌ای می‌شود. تا پیش از این، در عملیات‌های تروریستی اهواز و بندر چابهار نیز، این کشور تروریست‌ها را خط دهی کرده بود.

محمد جواد ظریف با اشاره به حادثه تروریستی در چابهار به طور ضمنی از دست داشتن اماراتی‌ها در این حادثه سخن گفته و در صفحه توییتر خود نوشت:

تروریست‌های مورد حمایت خارجی، افراد بی‌گناه را در چابهار کشتند و زخمی کردند. همانطور که در گذشته هم به صراحت گفته‌ایم، چنین جنایاتی بی‌مجازات باقی نخواهد ماند. در سال ۲۰۱۰ سرویس‌های امنیتی ما افراط‌گرایانی را که از امارات می‌آمدند، ردیابی و بازداشت کردند. حرفم را به خاطر داشته باشید؛ ایران تروریست‌ها و اربابان آن‌ها را به سزای عمل‌شان می‌رساند.

در حادثه جانگذاز اهواز نیز که 24 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند، عبدالخالق عبدالله، مشاور ولیعهد ابوظبی، با انتشار مطلبی وقیحانه، تروریستی بودن حمله غیرانسانی در اهواز را رد کرده و آن را انتقال جنگ به عمق خاک ایران خواند: «انتقال جنگ به عمق خاک ایران، گزینه‌ای اعلام شده است که در مرحله آینده افزایش خواهد یافت!».

2. تروریسم اقتصادی

تلاش برای ایجاد بحران اقتصادی در ایران از سوی امارات نیز از دیگر سیاست‌هایی است که در راستای خواسته‌ها و منافع واشنگتن اتخاذ شده است. شاید بتوان گفت نخستین اقدام امارات در این زمینه همراهی با آمریکایی‌ها در تحریم اقتصادی ایران باشد. پس از آنکه آمریکا در اردیبشهت امسال ۹ فرد و شرکت ایرانی را تحریم کرد، امارات متحده عربی نیز با تقلید از آمریکا با صدور بیانیه‌ای این ۹ فرد و شرکت را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد [24]. دریافت مالیات بر ارزش افزوده در امارات نیز از دیگر سیاست‌هایی بود که این کشور در جنگ اقتصادی خود با ایران به کار گرفت. درنتیجه با توجه به اینکه حدود 70 تا 80 درصد جابجایی پول ایران از طریق امارات صورت می‌گرفت، بعد از اینکه مالیات وضع شد، هزینه‌ها به شدت بالا رفت؛ چرا که تا پیش از آن، بسیاری از نقل و انتقالات از سوی بنگاه‌هایی صورت می‌گرفت که صرافی نبودند [25].

امارات به تحریم اقتصادی صرف ایران اکتفا نکرده بلکه برای جلوگیری از فروش نفت ایران، در این مسیر اقدام به سنگ اندازی کرده است. سفیر امارات در هند در همین رابطه، تاکید می‌کند که در صورت عدم معافیت هند از منع خرید نفت ایران، نفت امارات و عربستان سعودی را جایگزین آن خواهیم کرد:

امارات و عربستان کسری واردات نفت هند ناشی از کاهش خرید نفت از ایران را جبران کرده‌اند و به این روند ادامه خواهند داد...قیمت نفت در بازار جهانی و بر مبنای تقاضا تعیین می‌شود و مطمئن هستم که حتی پس از اتمام مدت ۱۸۰ روزه معافیت هند از تحریم‌های ایران، این کشور دلیلی برای نگرانی در تأمین نفت خود نخواهد داشت. حتی اگر این معافیت‌ها اتفاق نمی‌افتاد با رجوع به گذشته در دور قبلی تحریم‌ها، امارات و عربستان همواره محکم در کنار هند ایستاده و کسری نفت و سوخت این کشور را تامین کرده‌اند، بنابراین من فکر نمی‌کنم که نگرانی جدی در این زمینه وجود داشته باشد [26].

اقدامات خصومت‌آمیز امارات به همین‌جا متوقف نشد. از آغاز شروع گرانی‌های افسار گسیخته تا کنون خبرهای متعدد و جسته گریخته‌ای مبنی بر تلاش هماهنگ برخی کشورها از جمله امارات متحده عربی برای اخلال در سیستم اقتصادی کشور در رسانه‌ها دست به دست می‌شود.

3. قاچاق مشکوک کالاهای ضروری

طی یک سال اخیر خبرهایی مبنی بر خروج مشکوک کالاهای اساسی کشور از مرزها و قاچاق آنها به کشورهای همسایه در رسانه‌ها مطرح می‌شود. اما ماجرا از آنجا قابل تامل است که بخش قابل توجهی از این کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی قاچاق می‌شود.

بهمن امسال سرهنگ علی اصغر جمالی، فرمانده انتظامی و پایگاه دریابانی کیش از کشف ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از سه لنج باری در مرزهای آبی ایران و امارات خبر داد [27].

جالب اینکه به گفته علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، امارات از جمله پنج کشوری است که گوشت‌های قاچاق شده از ایران را دریافت می‌کند [28]. علاوه بر این در یکسال اخیر نیز شاهد خروج غیرقانونی دام زنده به کشورهای عربی از جمله امارات بوده‌ایم [29].

همچنین سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از دیگر سپاهیانی بود که در خصوص این توطئه‌گری‌های مشکوک در عرصه اقتصاد کشور صحبت کرد. او در روز ۵ اسفند و در جریان برگزاری چهارمین همایش علمی سلمان فارسی گفت:

در سواحل خلیج فارس و مکران امروز می‌بینیم که به یکباره تعداد زیادی از ماهی‌گیران این مناطق بیکار شدند و قایق‌های ماهیگیری را خود را به حالت وارونه در آب گذاشته‌اند. آن وقت کسانی می‌روند و قرارداد می‌بندند و به‌صورت صنعتی ماهیگیری را راه می‌اندازند. من اطلاع دارم که همین الان خیلی از کارگران کارخانه‌های تولید کنسرو تن ماهی در حال بیکار شدن هستند. اینکه کشوری مثل امارات می‌آید خوراک ماهی‌های سواحل ما را با پول گزاف از ما می‌خرد و آن را با خود می‌برد و به بیابان می‌ریزد، آیا طبیعی است؟ آیا این‌ها نمی‌تواند در حوزه فعالیت دشمن قرار بگیرد [30]؟

از جمله عوامل افسارگسیختگی قیمت‌ها در یک‌سال گذشته، پدیده قاچاق کالاهای ضروری مردم است که طبق شواهد ذکر شده ردپای کشورهای معاند جمهوری اسلامی ایران به روشنی در آن قابل مشاهده است. به عبارت دیگر کمبود این کالاها در داخل و افزایش تقاضا از سوی مردم، منجر به افزایش قیمت این کالاها و در نتیجه ایجاد بحران در سیستم اقتصادی کشور می‌شود.

4. پشت پرده خروج ارز از کشور

محمد ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، به برخی نکات در خصوص ردپای کشورهای معاند در اخلال سیستم اقتصادی کشور اشاره کرده است:

یک سند روشن در زمینه شبکه اخلال و تروریسم اقتصادی، تعبیه چهار ایستگاه مکنده ارز در دوبی امارات، هرات افغانستان، اربیل (کردستان عراق) و استامبول ترکیه است. چند ماه قبل، شبکه ۴۱۷ نفره قاچاق ارز از ایران به آمریکا، توسط نیروهای امنیتی و دادستانی ترکیه در ۴۰ شهر شناسایی و متلاشی شد. آنها نیم میلیارد دلار را ظرف یک سال، به یهودیان ایرانی تبار در آمریکا فرستاده بودند [31].

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از عوامل افزایش قیمت ارز را خروج مشکوک دلار از کشور می‌داند: «بر حسب اطلاعاتی که به ما دادهاند، عده ای سودجو در بازار تلاش داشتند دلار را خریداری کنند و به کشورهای منطقه ببرند» [32].

آقای سبحانی فر در ادامه می‌گوید:

دلیل این کار هنوز مشخص نیست و معلوم نیست این افراد از کجا خط گرفته اند و قصدشان از جمع آوری ارز در بازار چه بوده است؛ اما به هر حال این کار به صورت وسعیی صورت گرفته و دلارها بعد از جمع آوری به یکی از کشورهای همسایه ارسال می شده است که از این کار هم در دستگیریهای اخیر تا حدود زیادی جلوگیری شده است [33].

مرداد ماه امسال نیز سردار شعبانی از فرماندهان ارشد سپاه، جزئیات بیشتری را از توطئه‌گری‌های کشور امارات با هدف بر زمین زدن اقتصاد ایران علنی کرد:

در ناآرامی‌های اخیر بازار ۱۳ نفر دستگیر شدند که با سرویس اطلاعات امارات در ارتباط بودند. به این افراد گفته شده بود، به چهارراه استانبول تهران بروند و هر چه می‌توانند دلار بخرند حتی با مبلغ گران‌تر و در سلیمانیه عراق تحویل دهند. دو تُن سکه قرار بود از کشور خارج شود که خوشبختانه بسیاری از این محموله‌ها از کشور خارج نشد [34].

در کنار قرائن فوق، فعالیت‌های شبکه مجرمانه تحت مدیریت وحید مظلومین، و ارتباط این مفسد اقتصادی با کشور امارات که منابع مالی را از کشور خارج می‌کرده است، جای هرگونه شک و تردید را نسبت به اهداف مغرضانه این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران را از بین می‌برد. کشف تعدادی کارت اعتباری به نام وحید مظلومین از بانک‌های امارات متحده عربی و اخذ تابعیت آن کشور،‌ مؤید این امر است [35].

5. ردپای امارات در جاسوسی از ایران

به کارگیری انواع ترفندها در حوزه‌های مختلف با هدف پیش بردن پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی، در دستور کار کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها قرار گرفته است. امارات متحده عربی نیز از این قاعده مستثنا نیست. بهمن ماه امسال، خبرگزاری رویترز از پروژه‌های جاسوسی امارات پرده برداشت که ابوظبی در قالب آن با به کارگیری عوامل آمریکایی تلاش‌هایی را جهت جاسوسی از ایران، ترکیه و قطر سازماندهی کرده است [36].

این پروژه معروف به «کلاغ سیاه»، تیمی متشکل از ۱۰ تن از عوامل سابق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را در بر می‌گرفته است که از مجموعه‌ای از ابزارهای فوق پیشرفته از جمله ابزاری به نام «کارما (Karma)» استفاده می‌کرده‌اند و به آن‌ها این امکان را می‌داده که با نفوذ به گوشی‌های آیفون، از افراد هدف جاسوسی کنند [37]. تلاش‌های امارات متحده عربی در این راستا چندان هم بی‌سابقه نیست. بنابر شواهد موجود، اقدامات خصمانه این کشور برای نفوذ در حوزه محیط زیستی کشورمان، به راحتی قابل اثبات است. در سال گذشته یک تیم جاسوسی که در پوشش فعالیت‌های محیط زیستی و در قالب موسسه حیات وحش پارسیان اقدام به جمع آوری اطلاعات محرمانه و راهبردی نظام در دو حوزه موشکی و محیط‌زیست می‌کرد، کشف گردید. موسسه حیات وحش پارسیان که مدیریت آن بر عهده کاووس سید امامی بود، در گزارش عملکرد این موسسه برای سال 94، به سفر دو هفته‌ای جرج شالر معاون موسسه پنترا [تحت مدیریت شخصی به نام Fred Launay] به ایران و تردد او در نقاط مختلف کشورمان ازجمله سمنان و یزد اشاره کرده است. موسسه حیات وحش پارسیان از جرج شالر تحت عنوان «مشاور خارجی و همکار پروژه» نام برده بود [38].

این فرد، علاوه بر این موسسه، ریاست موسسه‌ای که تحت پوشش محیط زیست توسط محمد بن زاید ولیعهد (Mohamed (bin Zayed Species Conservation Fund امارات متحده عربی تشکیل شده، را عهده دار است.

محمد بن زاید همچنین حامی مالی موسسات محیط زیستی دیگری در ایران نیز بوده است که از جمله آنها می‌توان به موسسه «نجوای زمین» اشاره کرد که در حوزه‌های محیط زیستی فعالیت می‌کرده است. نام «محمد بن زاید» و موسسه او به نام «صندوق حفاظت از گونه‌های محمد بن زاید»، در بخش «حامیان پروژه» این موسسه ذکر شده است.

مطابق وبسایت «صندوق حفاظت از گونه‌های محمد بن زاید»، دست‌کم ۱۰ پروژه محیط زیستی و حفاظتی توسط این صندوق در ایران مورد حمایت قرار گرفته است:

امارات در باتلاق بی تدبیری

حضور پر قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و پیمودن مسیر پیشرفت و ترقی در بسیاری از عرصه‌های علمی، چهل سال است که رشک و حسد دشمنانی را که نمی‌توانند استقلال ایران را تماشاگر باشند، برانگیخته است. در این راستا اولویت سیاست خارجی آمریکا در منطقه غرب آسیا، مهار پیش روی جدی ایران در منطقه است. از سوی دیگر تلاش وافر امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به هژمونی برتر در خاورمیانه، اتخاذ سیاست پر هزینه حذف جمهوری اسلامی ایران از صحنه معادلات منطقه را از سوی این کشور و حامیان غربی آن، رقم زده است. متوسل شدن به ابزار ترور و عملیات‌های تروریستی، همراهی با آمریکا در تحریم‌ اقتصادی علیه ایران و اخلال در سیستم اقتصادی کشورمان و در نهایت تلاش برای نفوذ در حوزه‌های مختلف و راهبردی کشور از جمله اقداماتی است که این کشور تا کنون عملی کرده است. بزرگترین طرح‌های امارات در این مسیر، که همان ورود به عرصه جنگ با یمن و سوریه بوده، جز خسارات مادی و معنوی در عرصه داخلی و خارجی چیز دیگری را عاید این کشور نکرده است. به ثمر رسیدن مابقی طرح‌ها نیز بر همین اساس قابل پیش بینی است.

 

[1] . https://b2n.ir/26998

[2] . https://b2n.ir/33473

[3] . http://yon.ir/o9Hot

[4] .همان

[5] . http://yon.ir/FfT0b

[6] .همان

[7] . http://yon.ir/UfyV6

[8] . http://yon.ir/XihlM

[9] . http://yon.ir/GtCTG

[10] . http://yon.ir/SXenH

[11] . http://yon.ir/eMBfk

[12] . http://yon.ir/KTLCO

[13] . http://yon.ir/BBc82

[14] .همان

[15] . http://yon.ir/eJ2xh

[16] . http://yon.ir/BBc82

[17] . http://yon.ir/wQm74

[18] . http://yon.ir/1dgYV

[19] . http://yon.ir/2ypYt

[20] . http://yon.ir/QkH3F

[21].همان

[22] . http://yon.ir/EyqEQ

[23] .همان

[24] . http://yon.ir/qyg1a

[25] . https://b2n.ir/92447

[26] . https://b2n.ir/26733

[27] . https://b2n.ir/67269

[28] . http://l1l.ir/5l02

[29] . http://l1l.ir/5l02

[30] . https://b2n.ir/99585

[31] . http://yon.ir/FdnEG

[32] . http://l1l.ir/5k-y

[33] .همان

[34] . http://l1l.ir/5k-z

[35]. http://l1l.ir/5l05

[36] . https://b2n.ir/86974

[37] .همان

[38] . https://b2n.ir/62336

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»