دیدبان

آمریکا خیال ندارد اف ۳۵ را به ترکیه تحویل دهد

آمریکا خیال ندارد اف ۳۵ را به ترکیه تحویل دهد

دیدبان؛ موضوع تحویل یا عدم تحویل هواپیماهای جنگنده نسل جدید اف 35 از آمریکا به ترکیه همچنان یک چالش جدی بین مقامات سیاسی و نظامی آنکارا و واشنگتن است.

در ارتباط با این موضوع ژنرال کورتیس اسکاپاروتی فرمانده نظامیان آمریکایی در قاره اروپا (EUCOM)اعلام کرد: توصیه من به مسئولان پنتاگون و مسئولین سیاسی کشورم این است که اگر یک دوست متفق ما بخواهد سامانه موشکی اس 400 از روسیه خریداری کند٬ نباید به آن دوست متفق هواپیمای اف 35 تحویل دهیم. چرا که اولاً سامانه اس 400 با سیستم دفاعی ناتو منطبق نیست و دوم این که برای هواپیماهای جنگنده اف 35 دردسر ایجاد می‌کند و نخواهیم توانست از این هواپیماها استفاده کنیم.

 ژنرال کورتیس اسکاپاروتی در ادامه افزود: ما با ترکیه روابط دفاعی و نظامی بسیار جدی و خوبی داریم و من ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع را از نزدیک می‌شناسم و روابط ما در سالیان اخیر هر سال بهتر و مطلوب‌تر شده است. اما بر این باورم که لازم است ترکیه در مورد خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه تجدید نظر کند.

این فرمانده  در پاسخ به این سوال که اگر ترکیه را از چارچوب برنامه تولید هواپیمای اف 35 خارج‌کنیم٬ قطعات شرکت‌های ترکیه را چه کشوری تولید خواهد کرد٬ گفت: این موضوعی است که در حال حاضر در دست بررسی است و برای این مشکل راهی پیدا خواهیم کرد.

 رسانه‌های ترکیه چندی پیش از این موضوع خبر داده بودند که رژیم صهیونیستی اسرائیل اعلام کرده اگر ترکیه را از پروژه تولید قطعات هواپیمای اف35 خارج کنند٬ صنایع دفاعی اسرائیل٬ داوطلبانه قطعات مزبور را به جای ترکیه تولید خواهد کرد.

هواپیمای جنگنده اف 35 یک هواپیمای نسل جدید است که برای پرواز و فرود آمدن نیازی به باند فرودگاه ندارد و می‌تواند مانند یک بالگرد نظامی٬ به شکل عمودی پرواز کند و اوج بگیرد.

ترکیه از 20 سال پیش به عنوان یکی از شرکا و در عین حال مشتریان این پروژه٬ ساخت چند قطعه را بر عهده گرفته است و قرار بود هواپیماهای مزبور در سال 2018 و آغاز 2019 به ترکیه تحویل داده شوند. اما در حال حاضر با وجود آن که خلبانان ترکیه‌ای اف 35 در آریزونای آمریکا دوره آموزشی خود را گذرانده‌اند٬ فقط 2 فروند از هواپیمای مزبور به آنکارا تحویل داده شده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان