دیدبان

روسیه: آمریکا به برجام برگردد

روسیه: آمریکا به برجام برگردد

دیدبان؛ آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در نشستی در «مرکز استیمسون» درباره مسائل مختلف از جمله آینده توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد.
آنتونوف در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا آینده‌ای برای برجام وجود دارد گفت: «صادقانه بگویم، سوال بسیار دشواری است. من وقتی که آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود، بسیار متأسف شدم. من چندین سال، در مذاکرات بر سر این توافق شرکت داشتم، چون در مسکو مسئول پرونده کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح بودم.»

او در ادامه گفت: «خراب کردن چیزها خیلی آسان است، اما ساختن دشوار است. یک ضرب‌المثل ژاپنی هست که می‌گوید خراب کردن قصر خیلی آسان است اما بالا بردن قصری جدید سه سال زمان می‌برد.»

سفیر روسیه با بیان اینکه نگرانی‌های آمریکا درباره ایران را درک می‌کند، گفت: «درباره مسئله هسته‌ای سالیان متمادی بحث شد و در نهایت مصالحه‌ای بسیار دشوار و حساس میان 6 کشور حاصل شد. درک من این است که باید اجازه داد برجام باقی بماند و اگر آمریکا نگرانی‌های دیگری دارد می‌توانند با ایران در خصوص آن مسائل تعامل کنند.»
آنتونوف گفت: «اما اکنون آمریکا تصمیم به خروج از برجام گرفته است و در اینجا یک مسئله حقوقی مطرح است. شاید برای همکاران آمریکایی‌مان هم این سوال حقوقی مطرح باشد. من از ماهیت قطعنامه شورای امنیت در خصوص این موضوع سر در نمی‌آورم، چون برجام به تأیید شورای امنیت رسید و یکباره یکی از اعضای شورا تصمیم گرفته از این توافق خارج شود. آیا این به معنای ان است که قطعنامه شورای امنیت درباره این مسئله هنوز پابرجا است؟ این سوال حقوقی است که باید از همکارانم در ایالات متحده بپرسم.»

سفیر روسیه در ادامه تصریح کرد: «ما پایبندی به موضع خودمان درباره تداوم حمایت از برجام را مهم می‌دانیم. تمایل داریم از تصمیم‌های اتخاذ شده توسط آلمان، انگلیس و فرانسه برای راه‌اندازی یک مکانیسم ویژه با هدف... -نمی‌خواهم از لغت دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کنم، بلکه می‌خواهم بگویم با هدف کمک به ما برای زنده نگاه داشتن برجام- استقبال کنم.» 
آنتونوف تصریح گرد: «با حساسیت، اقدامات ایران را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر، امروز من می‌توانم بگویم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت کنترل شدید است و ایران از هیچ‌یک از تعهداتش ذیل برجام تخطی نکرده است.»

سفیر روسیه گفت: «ما باید بیشترین تلاش را انجام دهیم تا این توافق را زنده نگاه داریم و شاهد باشیم که ایران و همه طرف‌های دیگر تمامی مفاد این توافق را اجرا می‌کنند. عاقلانه خواهد بود اگر ایالات متحده بتواند در تصمیمش تجدیدنظر کرده و به این توافق برگردد.»

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان