دیدبان

پنتاگون به ترکیه درباره «عواقب خطرناک» خرید اس ۴۰۰ هشدار داد

پنتاگون به ترکیه درباره «عواقب خطرناک» خرید اس ۴۰۰ هشدار داد

دیدبان؛ در تازه‌ترین اظهارات مقام‌های آمریکایی علیه خرید سامانه اس ۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه، سخنگوی پنتاگون در یک مصاحبه مخالفت توأم با هشدار واشنگتن به آنکارا را تکرار کرده است.

«اریک پاهون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در مصاحبه با رسانه‌ ترکیه‌ای «احوال» که از رسانه‌های وابسته به مخالفان دولت این کشور است، به آنکارا رباره خرید سامانه اس ۴۰۰ هشدار داده است.

این مقام آمریکایی گفت: «اکتساب (خرید) سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، عواقب جدی و سختی برای روابط دفاعی آمریکا با ترکیه خواهد داشت».

به گفته سخنگوی پنتاگون، دولت آمریکا همچنان در حال رایزنی و مشورت با ترکیه به منظور مطلع کردن این کشور درباره «تبعات گسترده خرید اس ۴۰۰ روسیه» است.

اختلاف‌ها بین واشنگتن و آنکارا درباره خرید سامانه اس ۴۰۰ کار را به جایی رساند که رئیس‌جمهور آمریکا اول اسفندماه طرحی را امضا کرده که تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه را تا زمان روشن شدن وضعیت خرید سامانه روسی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه، به حالت تعلیق درآورده است.

ترکیه یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و واشنگتن می‌گوید ورود سامانه اس-۴۰۰ به شبکه پدافندی ناتو می‌تواند نقاط ضعف جنگنده‌های کشورهای عضو این پیمان را برای روسیه آشکار کند. علاوه بر این، کارشناسان آمریکایی می‌گویند واشنگتن نگران است که وابستگی به جنگ‌افزارهای روسی، آنکارا را بیش از پیش به سمت مسکو سوق دهد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان