دیدبان

به اندازه ۲ سال گوشت وارد کشور شده؛ دولت در تنظیم بازار ضعیف است

به اندازه ۲ سال گوشت وارد کشور شده؛ دولت در تنظیم بازار ضعیف است

دیدبان؛ محمد دهقان در زمینه تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: معتقدم که این اوضاع اقتصادی و مشکلاتی که اکنون وجود دارد اصلاً در شأن ملت ایران نیست؛ به‌ عنوان‌ مثال اکثر تولید گوشت در کشور صورت گرفته و مواد غذایی مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود، می‌بینیم قیمت این کالا بسیار بالا بوده و اخیراً بسیار کمیاب شده است.
وی با اشاره به صف‌های طولانی گوشت گفت: تولید مواد غذایی در کشور بالاست و فقط بخش اندکی از این مواد غذایی براساس شرایط مختلف در کشور اندکی کم می‌شود که کشور برای واردات این میزان با مشکلی مواجه نیست.
نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر اینکه اداره کشور و تنظیم بازار در کشور ما با وجود حجم تولید، کار سختی نیست، عنوان کرد: صاحبان تجربه و اساتید اقتصاد بارها به این نکته تأکید کرده‌اند که در صورت وجود یک مدیر قوی، اداره کشور کار بسیار راحتی بوده و راه‌حل‌ها بسیار واضح و مشخص است. اینکه با وجود مشخص بودن مسیر و راه‌حل می‌بینیم از درون دولت پیام ناکارآمدی و ناتوانی در کنترل اوضاع کشور مخابره می‌شود جای سؤال دارد؛ دولت باید پاسخگو باشد چرا با وجود مشخص بودن راه‌حل‌ها مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند. در مسئله گوشت شاهد بودیم که به‌اندازه دو سال گذشته گوشت وارد کشور شده است، اما به خاطر ضعف‌هایی که دولت در تنظیم بازار داشته و دارد، نتوانسته است موضوع به این راحتی را حل کرده و یا سامان بدهد.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این سوء مدیریت‌ها دو عامل بیشتر ندارد تصریح کرد: عامل اول این است که دولت و اعضای آن حداقل تدبیر برای اداره و کنترل بازار را ندارند و عامل دوم‌ این است که تعارض منافع و برخی از سوءاستفاده‌ها یا دلالی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها این ضربه را به اقتصاد کشور زده است. هم دلالی‌ها و هم سوء مدیریت‌ها آسیب زیادی به کشور رساند که باید دستگاه قضایی نسبت به این مسئله ورود و بازرسی کل کشور بر اساس آیین دادرسی کیفری با این مسائل برخورد کند. 

وی با تأکید بر لزوم برخورد با سوء مدیریت و سوء تدبیرهایی که صورت گرفته خاطرنشان کرد: اگر این مشکلات ناشی از سوء تدبیر و سوء مدیریت‌ها نباشد قطعاً ناشی از تعارض منافع و سوءاستفاده و قدرت‌طلبی اقتصادی است که باید هرچه سریع‌تر دستگاه‌های متولی به این موضوع پایان‌ بدهند.
دهقان با بیان اینکه مسائل به شکلی که توسط آقایان مطرح می‌شود سخت و پیچیده نیست، عنوان کرد: حتی اگر گوشت را با قیمت آزاد وارد کنند رقم تمام شده آن بسیار کمتر از رقمی است که اکنون در بازار به فروش می‌رسد. در حال حاضر گوشت با قیمت هر کیلو 5 دلار وارد کشور می‌شود این در شرایطی است که هیچ ارز دولتی به آن تعلق نگیرد.

وی با اشاره به اینکه هر دلار 13 هزار تومان باشد و به واردات گوشت ارز 4200 تومانی هم‌ تعلق نگیرد، گفت: بنابراین قیمت هر کیلو گوشت وارداتی حدود 50 تا 60 هزار تومان است، اما این روزها شاهد هستیم که به مدد تدبیر دولت، گوشت حتی تا قیمت چند برابری نیز به فروش می‌رسد.
دهقان با تأکید بر اینکه گوشت یکی از کالاهایی است که به‌وفور در کشور وجود داشت، خاطرنشان کرد: کنترل بازار گوشت اصلاً کار سختی نبود به‌نحوی‌که نهایتاً هزینه واردات هر کیلو گوشت 5 دلار هزینه به‌دنبال داشت، دولت می‌توانست به‌راحتی کمبود گوشت را با واردات آن جبران کند.

دهقان افزود: ارز 4200 تومانی برای واردات گوشت به واردکنندگان تعلق گرفت که با وجود این رقم هر کیلو گوشت حدود 22 هزار تومان باید به فروش می‌رسید اما شاهد بودیم که این روزها قیمت گوشت به 150 هزار تومان هم رسیده و صف‌های زیادی از مردم برای خرید گوشت تشکیل شده‌اند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان