دیدبان

مسکو، واشنگتن را تهدید به مقابله‌به مثل کرد

مسکو، واشنگتن را تهدید به مقابله‌به مثل کرد

دیدبان؛ در صورتی که  آمریکا موشک‌هایی که می‌توانند اروپا را هدف قراردهند در منطقه مستقر کند، روسیه احتمالا ناچار خواهد شد تا موشک‌هایی را مستقر کند که می‌توانند تمامی قاره را هدف قرار دهند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا در این مورد گفت: «ما بسیار نگرایم که در پی تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) به خاک کشورهای اروپایی هم‌پیمان، موشک‌هایی منتقل شوند.»

وی افزود: «در این صورت ما ناچار خواهیم شد که موشک‌های خود را مستقر کنیم و  شما می‌بینید که (این موشک‌ها) می‌توانند تمامی خاک اروپا را هدف قرار دهند.»

آنتونوف در عین حال گفت که آمریکا و روسیه می‌خواهند در زمینه مقابله با تروریسم با هم همکاری کنند.

سفیر روسیه در آمریکا افزود: «خیلی وقت‌ها و در بسیاری موارد ما تلاش کردیم که همکاران خود را تشویق کنیم تا با هم همکاری کنیم.من مطمئنم که ما محکوم به همکاری در این زمینه هستیم.»

وزارت امور خارجه آمریکا دسامبر گذشته اعلام کرد که «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه و «اولگ ولادیمیرویچ» همتای روس وی در جریان  گفت‌وگوها در وین توافق کردند که کارشناسان آمریکایی و روسی در آینده با هم دیدار داشته باشند تا درباره آینده همکاری‌های دو کشور در زمینه مقابه با تروریسم با هم تبادل‌نظر کنند.

این موضع‌گیری پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا اعلام کرد،  پایبندی به پیمان INF را تعلیق می‌کند. همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان قصد ندارد که موشک هسته‌ای جدید در اروپا مستقر کند.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که کشورش از دوم فوریه به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود. 

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای تصریح کرد که ایالات متحده  فرایند خروج از معاهده INF را آغاز کرده و به سوی ایجاد گزینه‌های خود برای پاسخ نظامی پیش خواهد رفت. ائتلاف «ناتو» هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و از این اقدام آمریکا استقبال کرد. 

روسیه در واکنش به اقدام آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور قصد نابود کردن سامانه‌های موشکی 9M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کنند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان