دیدبان

ماکرون: اروپا هرگز تا این حد در معرض خطر قرار نگرفته است

ماکرون: اروپا هرگز تا این حد در معرض خطر قرار نگرفته است

دیدبان؛ امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی اروپا که قرار است ماه می برگزار شود، برنامه‌ای را برای اعمال اصلاحات در اتحادیه اروپا منتشر کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری  آلمان، ماکرون در مطلبی که قرار است امروز در بسیاری از روزنامه‌های اروپایی منتشر شود، برنامه‌ای را مطرح کرده که معتقد است از دموکراسی در اروپا حمایت خواهد کرد و شامل کنترل مرزها و اعمال جریمه‌های بیشتر برای شرکت‌هایی خواهد بود که به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند یا تخلف مالیاتی دارند.

این پیشنهاد با توجه به تداوم قدرت گرفتن گروه‌های راست‌گرا و ملی‌گرا (ناسیونالیست‌ها) صورت می‌گیرد و از کشورهای اروپایی خواسته شده است  تا به نوعی «رنسانس اروپایی» روی آورند.

پیشنهادهای اصلی ماکرون اینها هستند:
ایجاد یک خبرگزاری برای حمایت از دموکراسی اروپا و روند‌ انتخابات در برابر حملات سایبری و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی که ممنوعیت حمایت‌های خارجی از احزاب سیاسی و ایجاد قوانینی که مانع از انتشار سخنان نفرت  پراکنانه و توام با خشونت در فضای مجازی می‌شود هم در برنامه آن قرار داشته باشد.

ایجاد اصلاحات در منطقه شنگن از جمله تشکیل پلیس مرزی مشترک و دفتر اروپایی مهاجرت
کنترل سختگیرانه‌تر بر مرزهای خارجی اروپا و پیگیری سیاست پذیرش پناهجویان

پیگیری رویکری مشابه سیاست «آمریکا نخست» که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا آن را مطرح کرد و در همین راستا از فعالیت شرکت‌هایی که منافع راهبردی اروپا را تهدید می‌کنند هم جلوگیری شود.
مجازات و یا ممنوعیت فعالیت شرکت‌هایی که تخلف محیط‌زیستی یا مالیاتی دارند و یا در زمینه حفاظت از اطلاعات تخلف کردند.

تشکیل بانک آب وهوا اروپا تا به این وسیله هزینه برای راه‌های زندگی پایدار تامین شود.
برای هر کشوری یک «سپر اجتماعی» برای تمامی کارکنان اروپایی که دستمزد اندکی دارند، شکل گیرد.
تمامی کشورها باید در «کنفرانس اروپا» که آخر سال برگزار می‌شود شرکت کنند تا به تغییرات گسترده در ساختار سیاسی پرداخته شود و از شهروندان اروپایی خواسته شود که از احزاب افراط‌گرا و ناسیونالیست حمایت نکنند.
اروپا بار دیگر در پی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) جایگاه خود را پیدا کند.
پیمان جدید دفاعی و امنیتی اروپا تا تعهدات کشورهای اروپایی را در هماهنگی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبیین کند.

رئیس‌جمهور فرانسه که چندین ماه است به دلیل موج اعتراض‌های مردمی هدف انتقاد و فشار قرار دارد، هشدار داد که انتخابات ماه می برای آینده قاره اروپا تقشی تعیین کننده دارد. در فرانسه از اواسط نوامبر هزاران نفر از مخالفان دولت ماکرون هر هفته تظاهرات می‌کنند این تظاهرات‌ها در آغاز مسالمت‌آمیز بوده‌اند و با دخالت پلیس، درگیری‌های خیابانی را به دنبال داشته‌اند. در برخی از روزها شدت درگیری‌ها به حدی بود که تعدادی دچار نقص عضو شده‌اند.
دولت فرانسه قصد داشت در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر سوخت را افزایش دهد، اما همین تصمیم جرقه اعتراضات طبقه متوسط را زد. معترضان ماکرون را که پیش از این یک بانکدار بوده، به حمایت از طبقه ثروتمند متهم کرده و می‌گویند او سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که بانک‌های بزرگ فرانسه از آن نفع می‌برند.

رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برنامه اصلاحات مدنظر خود گفت که هرگز اروپا تا این حد در معرض خطر قرار نگرفته است و افزود: «ملی‌گرایی هیچ‌ چیزی به ارمغان نمی‌آورد.این پروژه‌ای مردود شده است...ما نمی‌گذاریم که ناسیونالیست‌ها بدون هیچ راهکاری، از خشم مردم سوءاستفاده کنند.»
کارشناسان این رویکرد ماکرون را گام نخست وی برای موفقیت در انتخابات ماه می می‌دانند.قرار است انتخابات پارلمانی اروپا در روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه می برگزار شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان