دیدبان

نماینده‌های کنگره علیه همکارِ منتقد رژیم صهیونیستی قطعنامه صادر می‌کنند

نماینده‌های کنگره علیه همکارِ منتقد رژیم صهیونیستی قطعنامه صادر می‌کنند

دیدبان؛ در ادامه فشارها علیه «ایلهان عمر»، قانونگذار آمریکاییِ منتقد نقش لابی‌های صهیونیستی در سیاست آمریکا، نماینده‌های هم‌حزبی او قصد دارند در اقدامی کم‌سابقه قطعنامه‌ای علیه او صادر کرده و مواضع او ضد اسرائیل را محکوم کنند.

به نوشته پایگاه خبری «پولیتیکو»، «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و سایر اعضای ارشد این حزب در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که مواضع عمر علیه اسرائیل را محکوم می‌کند. 

در صورت به نتیجه رسیدن این تلاش، این دومین بار است که اعضای ارشد حزب دموکرات به ایلهان عمر بابت ابراز دیدگاه‌هایش درباره نقش لابی‌های صهیونیستی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی آمریکا حمله می‌کنند. 

طبق نوشته پولیتیکو، سران حزب دموکرات هنوز در خصوص اسم بردن یا نبردن از ایلهان عمر در این قطعنامه مردد هستند. پیش از این، دو نفر از اعضای ارشد حزب دموکرات با صدور بیانیه‌‌های علنی از ایلهان عمر بابت اظهاراتش در خصوص رژیم اسرائیل انتقاد کرده و از وی خواسته‌اند عذرخواهی کند.

عمر در واکنش به فشارها در توئیتر خطاب به یک نماینده کنگره که از مواضع او انتقاد کرده بود نوشت: «خانم نماینده کنگره، دموکراسی ما بر اساس گفت‌وگو ساخته شده است.»

صرفنظر از اینکه در قطعنامه یادشده اشاره‌ای به نام عمر شده باشد یا خیر انجام چنین اقدامی از سوی اعضای ارشد مجلس نمایندگان، آن هم علیه یکی از نمایندگان هم‌حزبی اقدامی بسیار نادر است و میزان اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

این خبر ساعاتی بعد از آن منتشر شده که گروهی از لابی‌ صهیونیستی در آمریکا خواستار اخراج این نماینده از کمیته قدرتمند «امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا» شدند. 

 گروهی از سازمان‌های حامی رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به پلوسی عمر را به داشتن مواضع «یهودستیزانه» و ارتباط با گروه‌های ضداسرائیلی متهم کرده‌ و خواستار اخراج فوری وی از کمیته مورد نظر شده‌اند. 

این سازمان‌ها از «نانسی پلوسی» و «الیوت انگل»، عضو ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان بابت واکنش سریع به سخنان ایلهان عمر تقدیر کرده‌اند. 

«ایلان عمر» که یکی از دو زن مسلمانی است که در جریان انتخابات اخیر مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره راه یافته اخیراً به نقش لابی موسوم به «کمیته امور آمریکا-اسرائیل»  (آیپک) در آمریکا اشاره کرد. همین اشاره کافی بود تا ده‌ها رسانه‌ و مقام سیاسی در آمریکا وی را به «یهودستیزی» متهم کرده و عقب‌نشینی و حتی مجازات وی را خواستار شوند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار استعفای وی شده و عمر به دلیل فشارها مجبور شده است بابت مواضعش عذرخواهی کند.  

با وجود آنکه حمایت آیپک و دیگر بنیادهای صهیونیستی از سیاستمداران آمریکایی موضوعی مخفی نیست و حتی بخشی از مبالغ پرداختی به نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا به صورت عمومی اعلام می‌شود، اما اشاره رسمی یک عضو کنگره به این موضوع امری کم‌سابقه است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان