دیدبان
واشنگتن‌پست:

سفر اسد به تهران، امیدها به دوری سوریه از ایران را تضعیف کرد

سفر اسد به تهران، امیدها به دوری سوریه از ایران را تضعیف کرد

دیدبان؛ روزنامه «واشنگتن‌پست» روز دوشنبه در گزارشی در مورد وضعیت سوریه از اختلاف نظر میان کشورهای عربی در مورد برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه خبر داده و نوشته است که در نشست ماه جاری اتحادیه عرب، مسئله بازگرداندن کرسی سوریه به دولت این کشور، به بحث گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که آمریکا بر ادامه سیاست «اعمال فشار به دولت سوریه» و «منزوی نگه داشتن» دمشق تأکید دارد، روسیه در گفت‌وگو با کشورهای عربی آن‌ها را به تعامل بیشتر با دولت سوریه تشویق کرده است.

بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود در نشست اتحادیه عرب، عراق و تونس از بازگشت سوریه به این جمع حمایت کنند، اما عربستان سعودی و مصر همچنان با این امر مخالف بوده و از شکل‌گیری اجماع جلوگیری می‌کنند. امارات عربی متحده نیز می‌گوید تا زمان پیشرفت روند سیاسی در تلاش‌ها برای مصالحه اتحادیه عرب با سوریه مشارکت نمی‌کند.

این در حالی است که ابوظبی چندی پیش سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد. «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی تلاش برای احیای نفوذ عربی در سوریه را دلیل این اقدام بیان کرده و گفته اعراب با ترک سوریه راه را برای افزایش نفوذ ایران و ترکیه در سوریه باز کردند.

وی در این مورد به واشنگتن‌پست گفته است: «الان اعراب هیچ نفوذی در دمشق ندارند. صفر. دلیل آن این است که ما در سال ۲۰۱۱ تمام پل‌ها را از بین بردیم و این به بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه و ایران اجازه داد تا تعیین‌کنندگان اصلی باشند. و ناگهان قدرت اعمال نظر اعراب به صفر رسید.»

بنا بر این گزارش، پیش از این کشورهای عربی امیدوار بودند که با مصالحه با دولت سوریه بتوانند دمشق را از ایران دور کنند، اما سفر اخیر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به تهران «این استدلال را که می‌توان رهبری سوریه را فریفت و از آغوش ایران دور کرد» تضعیف کرده است.

با این وجود، قرقاش می‌گوید به عقیده ابوظبی تعامل با اسد بهتر از بیکار نشستن است. وی گفت: «آنقدر ساده نیستیم که تصور کنیم همان هفته نخست یا ماه نخست یا سال نخست که سفارت خود را باز کردیم، جایگزینی برای ایران ایجاد می‌شود. اما به عقیده ما، لازم است که پل‌های عربی‌ای وجود داشته باشد که دمشق بتواند به آن اتکا کند. فکر نمی‌کنیم که امارات عربی متحده [به تنهایی] تفاوتی ایجاد کند، اما معتقدیم که این بخش و جزئی از یک تصمیم جمعی‌تر عربی در مورد سوریه خواهد بود و اطمینان داریم که این اتفاق می‌افتد.»

اغلب کشورهای عربی از سال ۲۰۱۱ همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه به مرور روابط خود با سوریه را قطع کرده و به حمایت از گروه‌های مسلح و تروریست‌های مخالف دولت سوریه روی آوردند. در ماه‌های گذشته همزمان با تثبیت حاکمیت سوریه، این روند معکوس شده و پایتخت‌های عربی یکی پس از دیگری در حال احیای تدریجی روابط خود با سوریه هستند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان