دیدبان

ناسیونالیسم سفید و سکوت دستگاه‌های امنیتی آمریکا

ناسیونالیسم سفید و سکوت دستگاه‌های امنیتی آمریکا

دیدبان؛ مسئله سفیدپوستان برتری‌طلب (White Supremacists) همواره یکی از معضلات امنیتی ایالات‌متحده بوده است و واکنش‌های مختلفی در دستگاه اجرایی قانون آمریکا (Law Enforcement) نسبت به خود مشاهده کرده است. سفیدپوستان برتری‌طلب یا افراط‌گرا به آن دسته از سفیدپوستان آمریکایی گفته می‌شود که به‌واسطه تفکرات نژادپرستانه، خود را نسبت به سایر نژادها ازجمله سیاه‌پوستان، یهودیان، مسلمانان و سایر رنگین‌پوستان برتر می‌دانند. بر اساس آمارهای جمع‌آوری‌شده توسط مؤسسات مطالعاتی، سفیدپوستان افراط‌گرا بخش اعظمی از حوادث تروریستی آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند و میزان آن حتی از تعداد حملات تروریستی افراط‌گرایان اسلامی نیز بیشتر بوده است.

طبق گزارش ارائه‌شده توسط اتحادیه یهودی ضد افترا (Anti-Defamation League)، ۷۱ درصد از حملات تروریستی انجام‌شده پس از ۱۱ سپتامبر در ایالات‌متحده متعلق به سفیدپوستان افراط‌گرا است. این در حالی است که افراط‌گرایان اسلامی صرفاً ۲۷ درصد از این حملات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط دانشگاه مریلند آمریکا (University of Maryland) تعداد حملات تروریستی پس از سال ۲۰۱۳ سه برابر شده است که این شمار در تعداد قربانیان به چهار برابر می‌رسد. ۶۰ درصد از قربانیان این حوادث نیز توسط گروه‌های نژادپرست سفیدپوست به انجام رسیده است.

با اینکه سفیدپوستان افراط‌گرا نسبت به افراط‌گرایان اسلامی حملات تروریستی بیشتری را در خاک ایالات‌متحده انجام داده‌اند، اما مقامات دولتی و نهادهای امنیتی آمریکا واکنش نابرابری را به آن‌ها نشان داده‌اند. برخورد دستگاه‌های حکومتی آمریکا با افراط‌گرایان سفیدپوست به نسبت اسلام‌گرایان افراطی ضعیف‌تر بوده است و این امر در زمان دولت ترامپ به‌خوبی قابل‌مشاهده است. پس از روی کار آمدن ترامپ واکنش دولت آمریکا نسبت به نژادپرستان کمرنگ‌تر شده و حتی این گروه از معترضان آزادی عمل بیشتری را به دست آوردند. این در حالی است که فعالیت گروه‌های نژادپرست در زمان اوباما هزینه‌های سیاسی زیادی را در پی داشت.

سابقه فعالیت سازمان‌یافته گروه‌های نژادپرست در آمریکا به قرن ۲۰ بازمی‌گردد. این گروه‌ها با تفکراتی مثل برتری سفیدپوستان، وحشی بودن سیاه‌پوستان و لزوم نابودی یهودیان گسترش‌یافته و با ایدئولوژی‌هایی چون نئونازیسم و اسلام هراسی درآمیخته شد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر نفرت سفیدپوستان افراط‌گرا از نژادهای بیگانه افزایش یافت و حملات تروریستی مختلفی را ازجمله بمب‌گذاری و تیراندازی علیه سیاه‌پوستان، یهودیان و مسلمانان به انجام رساندند. از سال ۲۰۰۷ این گروه‌ها با استفاده از اینترنت شروع به جذب و آموزش افراد کردند. بدنه اجتماعی این گروه‌ها بیشتر از کسانی تشکیل یافته است که دارای سوابق مجرمانه هستند و مدتی را در زندان سپری کرده‌اند. بخش دیگری از افراد این گروه‌ها را کهنه سربازان ارتش آمریکا تشکیل می‌دهند با اینکه شمارشان نسبت به سایر اعضا کم است اما به دلیل پرستیژ‌ بالایشان، جایگاه ویژه‌ای را در بین اعضای این گروه‌ها دارند. گرایش حزبی این گروه‌ها معمولاً متمایل به حزب جمهوری‌خواه است.

پس از افزایش فعالیت‌های گروه‌های نژادپرست سفیدپوست در سال ۲۰۰۹، وزارت امنیت میهن (Department of Homeland Security) و وزارت دادگستری آمریکا (Department of Justice) نهادهایی را برای مبارزه با «تروریسم داخلی» ایجاد کردند. اما از آنجایی این عنوان دارای بار معنایی سیاسی بود و به دلیل عضویت برخی از کهنه سربازان ارتش در این گروه‌ها، موجب ایجاد تنش میان کاخ سفید و ارتش می‌شد، این نهاد‌ها سعی کردند به‌جای سیاسی کردن فعالیت این گروه‌ها، آن‌ها را به‌عنوان مسئله ایدئولوژیک حل و رفع کنند.

برخورد دولت اوباما با گروه‌های سفیدپوست نژادپرست با فراز و نشیب‌هایی همراه بود. ابتدا در دولت اوباما برخورد سختی با این گروه‌ها شد. اما پس از ایجاد تنش‌های سیاسی داخلی و حمایت حزب جمهوری‌خواه، به‌تدریج از شدت برخورد این دولت با گروه‌های سفیدپوست افراط‌گرا کاسته شد و توجه دولت بیشتر روی گروه‌های اسلام‌گرای افراطی متمرکز شد.

اما در دولت ترامپ قضیه به نوع دیگری بود. ترامپ از همان ابتدا سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که موردپسند گروه‌های سفیدپوست افراط‌گرا بود و با دستورات اجرایی چون ممنوعیت مهاجرت و دیوارکشی مرز مکزیک چراغ سبزی به این گروه‌ها نشان داد. در دولت ترامپ مقابله با تروریسم داخلی به‌شدت تضعیف شد و بودجه اختصاص داده‌شده به نهادهای مرتبط قطع شد. ازاین‌رو گروه‌های سفیدپوست نژادپرست پس از روی کار آمدن ترامپ توانسته‌اند با آزادی عمل بیشتری فعالیت کنند و گردهمایی‌های علنی مختلفی را داشته باشند.

 

ترجمه و تلخیص: مصطفی غفاری

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»