دیدبان

وعده خروج از سوریه در تابستان

وعده خروج از سوریه در تابستان

دیدبان؛ دومین نشست تیم‌های آمریکایی و ترکیه‌ای با دستورکار هماهنگی در موضوع خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه، در آنکارا برگزار شد.

یک دیپلمات ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشود به رسانه‌ها گفت طرف آمریکایی در این نشست از تمایل خود برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه در تابستان 2019 خبر داده و اینکه ممکن است با توجه به شرایط میدانی، این تاریخ پس و پیش شود.
به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» موضوع عقب‌نشینی نظامیان ایالات متحده از شهر منبج در شمال سوریه و مناطق شرق رودخانه فرات در اولویت گفت‌وگوی کارگروه‌های آمریکایی و ترکیه‌ای قرار داشت.
آمریکا هم اکنون بیش از دو هزار نظامی در شرق رودخانه فرات دارد که طبق گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، 400 نظامی آمریکایی در دو منطقه جداگانه از سوریه مستقر می‌شوند که نیمی از آنها در پایگاه ایالات متحده در منطقه «التنف» واقع در مرز عراق و اردن و نیمی دیگر در منطقه امن احتمالی در شمال سوریه و مرز ترکیه خواهند بود. (جزئیات بیشتر)
یکی از نگرانی‌های اصلی ترکیه که در مذاکرات با طرف آمریکایی مطرح شد، جمع‌آوری تمام تسلیحات ساخت ایالات متحده از دستان شبه‌نظامیان کُرد بود که طی ماه‌های قبل و به بهانه مبارزه با داعش از سوی واشنگتن به آنها تحویل شده است.

طرف ترکیه‌ای همچنین تاکید کرده که نمی‌خواهد پایگاه‌های آمریکایی در سوریه بعد از خروج نیروهای آنها، به دست شبه‌نظامیان کُرد بیافتد و از واشنگتن خواسته که خود کنترل آنها را در دست بگیرد.
بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان