دیدبان
مصاحبه بروکینگز با ژنرال دیوید گلدفین، رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش آمریکا؛

دکترین «عملیات چند دامنه‌ای» آمریکا چیست؟

دکترین «عملیات چند دامنه‌ای» آمریکا چیست؟

دیدبان؛ ژنرال دیوید گلدفین،‌ رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای با موسسه بروکینگر به شرح وضعیت بودجه و استراتژی‌های جدید نیروی هوایی آمریکا می‌پردازد.

گلدفین در مصاحبه خود با موسسه بروکینگز ابتدا به وضعیت بودجه اختصاص داده‌شده برای نیروی هوایی آمریکا اشاره کرد. او ضمن تشکر از کنگره آمریکا برای تأمین هزینه‌های مالی نیروی هوایی، اذعان داشت که مسئله اصلی کنونی برای مدیریت ارتش آمریکا صرفاً میزان بودجه اختصاص داده‌شده نیست، بلکه پرداخت به‌موقع آن است. گلدفین معتقد است که حتی با بودجه غیر کافی اما به‌موقع می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای پیشبرد اهداف نیروی هوایی آمریکا انجام داد اما بی‌نظمی در پرداخت بودجه موجب اخلال در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های نیروی هوایی می‌شود.

وی افزود:

«فرمانده نیروی هوایی سال ۲۰۳۰ آمریکا با نیرویی به جنگ خواهد رفت که من امروز آن را می‌سازم و من امروز با نیرویی به جنگ می‌روم که فرمانده نیروی هوایی در سال ۲۰۰۸برای من ساخته است. اگر زمان‌بندی برنامه‌های نیروی هوایی با اختلال مواجه شود ممکن است قدرت عملیاتی نیروها در جنگ‌های آینده کاهش پیدا کند. درواقع در شرایط کنونی هیچ دشمنی برای نیروی هوایی آمریکا بدتر از بی‌ثباتی در بودجه نیست».

وی با بیان اینکه در استراتژی جدید دفاع ملی آمریکا، احتمال افزایش رقابت با قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه وجود دارد،‌ بر این باور است که آمریکا در آینده هیچ نگرانی از بابت افزایش تنش با کشورهای سرکش نخواهد داشت. او در این مصاحبه به معرفی دکترین جدید نیروی هوایی آمریکا به نام «عملیات چند دامنه‌ای» (multi-domain operations) می‌پردازد که بر اساس آن نیروی هوایی آمریکا به‌راحتی می‌تواند وارد حریم هوایی کشورهای دیگر شود و با استفاده از پشتیبانی سایبری، فضایی، دریایی و حتی زیرزمینی اهداف را موردحمله قرار دهد. او در ادامه می‌افزاید: «در این نوع عملیات فقط یک نیروی عملیاتی وجود دارد و آن هواپیمای F-35 است. این جنگنده به‌اندازه‌ای قدرتمند است که به‌راحتی می‌تواند از دید رادارهای دشمنان مخفی بماند و حتی در صورت شناسایی شدن، از حملات دشمن در امان باشد».

دیوید گلدفین معتقد است که نسل جدید هواپیماهای F-35 تحولی نوین در صنعت نظامی و هوایی محسوب می‌شود و با اشاره به سخن فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، قدرت این هواپیما را بی‌نظیر توصیف می‌کند. فرمانده نیروی هوایی اسرائیل پیش‌ازاین گفته بود که ما به‌جای الحاق هواپیمای F-35 به نیروی هوایی اسرائیل می‌خواهیم نیروی هوایی این کشور را به این هواپیما ملحق کنیم. گلدفین دکترین «عملیات چند دامنه‌ای» و هواپیمای F-35 را برتری غیرمتقارن آمریکا در مقابل کشورهای دیگر توصیف می‌کند.

گلدفین یکی از مشکلات عملیات چند دامنه‌ای را وجود وسایل جنگی مختلف از شرکت‌های گوناگون توصیف می‌کند. در عملیات چند دامنه‌ای وسایل جنگی مختلفی از شرکت‌های گوناگون خریداری می‌شود که برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین این وسایل باید تمامی فنّاوری آن‌ها در اختیار ارتش آمریکا قرار داده شود. ازاین‌رو خریداری فنّاوری تمامی این وسایل هزینه‌های گزافی را بر نیروی هوایی آمریکا تحمیل می‌کند. او در ادامه گفت که آمریکا حاضر است آخرین فنّاوری‌های هوایی خود را در اختیار متحدان خود ازجمله ناتو، کره جنوبی و آمریکای جنوبی قرار دهد تا در کنار هم با کشورهای سرکش مقابله کنند.

همچنین او در این مصاحبه از تأسیس مرکز فضایی در داخل نیروی هوایی ارتش آمریکا خبر داد. گلدفین گفت که احتمالاً خود او رئیس مرکز فضایی ارتش نخواهد بود و رئیس دیگری برای این بخش انتخاب خواهد شد. اما به‌احتمال‌زیاد بیشتر نیروهای این مرکز از اعضای تربیت‌شده در نیروی هوایی آمریکا خواهند بود.

در ادامه این مصاحبه، شرکت‌کنندگان در همایش به پرسش و پاسخ از دیوید گلدفین پرداختند و او به سوالاتی در خصوص قابلیت‌های هواپیمای F-35 و روند جذب نیروی جدید برای نیروی هوایی آمریکا پاسخ داد.

ترجمه و تلخیص: مصطفی غفاری

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»