دیدبان

تظاهرات گسترده علیه نیروهای آمریکایی در شهر رقه

تظاهرات گسترده علیه نیروهای آمریکایی در شهر رقه

دیدبان؛ شهر رقه روز پنج‌شنبه (دیروز 9 اسفند) صحنه تظاهرات گسترده ضد آمریکایی و ضد نیروهای «دموکراتیک سوریه» بود و با حضور گسترده نیروهای آمریکایی و نیروهای قسد ،شهر به شدت حالت امنیتی به خود گرفت. 

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، در همین حال افراد ناشناس «هاوال شیرو» مسئول بخش اطلاعات نیروهای قسد  را به ضرب گلوله ترور کردند. دو همراه وی نیز زخمی شدند.

شهر و استان رقه در ماههای گذشته بارها شاهد تظاهرات و تجمعات ضد آمریکایی بوده که در خلال آن‌ها بر حمایت از دولت و ارتش سوریه نیز تأکید شده است. اهالی این شهر به حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و همچنین سرکوب‌ها و بازداشت‌های نیروهای «دموکراتیک سوریه» (قسد) به شدت معترض هستند. این نیروها که بخش اصلی آن‌ها را یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) شکل می‌دهد، بعنوان بازوی عملیاتی ائتلاف آمریکایی در سوریه عمل می‌کنند.

در تظاهرات دیروز، نفربرها و سربازان نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه در سرتاسر شهر حضور وسیعی داشتند و با اینکه تلاش بسیاری برای ممانعت از فراخوان مردم برای شرکت در این تظاهرات صورت گرفته بود، ولی جمعیت بسیاری علی رغم باران شدید، خود را به خیابان «المتحف» رسانده بودند تا در میدان «ساعت» تجمع کنند که با مقابله نیروهای آمریکایی و قسد نتوانستند خود را به این میدان برسانند.

در همین حال در منطقه «الشبابی» شهر رقه، افراد ناشناس به سوی خودروی حامل «هاوال شیرو» مسئول بخش اطلاعات و امنیت نیروهای دموکراتیک سوریه آتش گشودند که در این اثنا وی کشته و دو همراه او زخمی شدند.

گفته می‌شود «هاوال شیرو» به علت بازداشت‌ها و اقدامات سرکوبگرانه‌ و همچنین شکنجه افراد و سران عشایر استان رقه معروف بود. او اخیرا در طی چندین عملیات هزاران نفر از اهالی روستاهای غربی استان رقه را بازداشت کرده بود.

علاوه بر استان رقه، استان‌های دیرالزور و حسکه نیز که تحت کنترل نیروهای «قسد» قرار دارد، از ماههای گذشته شاهد تجمعات و تظاهرات ضد آمریکایی است. شنبه هفته گذشته بزرگان عشایر استان حسکه طی تجمعی بر حمایت از ارتش و دولت سوریه تأکید کردند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان