دیدبان

فاتف؛ معمای ضمانت دولت

فاتف؛ معمای ضمانت دولت

دیدبان؛ هفته پیش بود که رهبری طبق برنامه هر ساله با مردم آذربایجان شرقی دیدار داشتند. ایشان در این سخنرانی ضمن هشدار به مسئولین سیاست خارجی، فرمودند:

«مسئولان، دوست و دشمن را بشناسند و فریب نخورند. دشمن گاهی دندان نشان می‌دهد، گاهی مشت می‌زند و گاهی لبخند می‌زند؛ این‌ها فرقی ندارند و لبخند آن‌ها هم از سر دشمنی است. در دل‌های نجس و سرشار از کینه‌ی آن‌ها نسبت به اسلام و جمهوری اسلامی دشمنی است. دشمنی آمریکا که آشکار است؛ اروپایی‌ها هم امروز خدعه می‌کنند. من نمی‌گویم چه کار کنند، اما مسئولان مواظب باشند مخدوع نشوند و فریب نخورند. به نام اینکه حالا یک کاری بکنیم، کشور را دچار مشکل نکنند؛ بدانند دست خدا بالای دست‌هاست»[1].

شکی نیست که این سخنان رهبری به مسئله FATF مربوط می‌شود؛ چرا که در حال حاضر مهم‌ترین مسئله سیاست خارجی که به اروپایی‌ها و سیاست‌های فریب‌دهنده‌شان ارتباط دارد، همین مسئله است. در این نوشتار ضمن بررسی دلایل برخی از مسئولین سیاست خارجی برای الحاق به کنوانسیون FATF به تبیین سخنان رهبری برای نقد این دلایل پرداخته می‌شود.

گرفتن بهانه از دست دشمن

به صراحت می‌توان گفت که اصلی‌ترین دلیل موافقان پیوستن به کنوانسیون FATF گرفتن بهانه از دست دشمن است؛ چرا که ظریف، وزیر امور خارجه به عنوان یکی از مهمترین حامیان این مسئله به صراحت گفت:

«نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد»[2].

البته اگر کمی به نحوه بازی غربی‌ها در این مسئله دقت شود، به وضوح می‌توان دریافت که در پرونده مذکور، اروپایی‌ها نقش پلیس خوب و آمریکایی‌ها نقش پلیس بد را بازی می‌کنند. به همین دلیل است که اروپایی‌ها از طرفی با لبخند و وعده‌های پوچ به مسئولان سیاست خارجی ایران و از طرفی دیگر با ترساندنشان از سیاست‌های خصمانه ترامپ در صورت نپذیرفتن این کنوانسیون، سعی می‌کنند آنان را به الحاق به این کنوانسیون ترغیب نمایند. در چنین فضایی است که مقام معظم رهبری، هوشیارانه وارد میدان می‌شوند و به مسئولین در رابطه با خدعه اروپایی هشدار می‌دهند.

راهکار خارج کردن بهانه از دست دشمن، قدرتمند شدن است

باید به این نکته نیز توجه کرد که با مذاکره و کرنش، بهانه از دست دشمن خارج نمی‌شود؛ چرا که هدف اصلی دشمن از تحریم‌ها و فشارها هم طبق گفته آمریکایی‌ها و هم طبق گفته مقامات دولتی ایران همچون رئیس دولت [3]، به زانو درآوردن جمهوری اسلامی و ملت ایران است؛ بنابراین با کرنش و تبعیت بیشتر از دشمنان آن هم به دلیل ترس از افزایش فشار آنان، نه تنها باعث کم شدن فشار آنان نمی‌شود بلکه برعکس منجر به افزایش فشار آنان می‌شود؛ چرا که با این نوع از کنشگری مسئولین جمهوری اسلامی، غربی‌ها به این فهم می‌رسند که تحریم‌ها و فشارهای آنان جواب می‌دهد و برای به زانو درآوردن ایران، باید با همین دست فرمان پیش روند.

قرآن کریم نیز در همین راستا با اشاره به خباثت دشمنان اسلام، به پیامبر اکرم می‌فرماید: «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»[4] (هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین آنان، پیروی کنی). به عبارت دیگر قرآن کریم نیز به مسلمانان هشدار می‌دهد که امتیازخواهی دشمنان حد یقفی ندارد و تا زمانی که شما دین خود را کنار گذارید و به طور کامل تسلیم آنان شوید، ادامه خواهد داشت.

همچنین در این زمینه می‌توان به سخنان مقام معظم رهبری در اوج مذاکرات هسته‌ای اشاره نمود. در آن زمان نیز مسئولین سیاست خارجی بر این باور بودند که با حل کردن (بخوانید تعطیل کردن) فعالیت‌های هسته‌ای، بهانه از دست دشمن خارج می‌شود و آنگاه حتی اگر آمریکایی‌ها هم بخواهند ایران را تحریم کنند، کشورهای دیگر جهان از آمریکا پیروی نخواهند نمود. مقام معظم رهبری نیز در همان ایام (12 آبان 1392) با اشاره به این خوش خیالی برخی از مسئولین گفتند:

«قضیّه‌ی هسته‌ای بهانه است؛ قبل از اینکه مسئله‌ی هسته‌ای مطرح باشد، همین دشمنی‌ها، همین مخالفت‌ها از اوّل انقلاب بود؛ اگر یک روزی هم مسئله‌ی هسته‌ای حل شد - فرض کنید جمهوری اسلامی عقب‌نشینی کرد؛ همان‌که آنها می‌خواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه‌ی دیگر را به‌تدریج پیش می‌کشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیمای بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستی بدید؟ چرا رژیم صهیونیستی را به رسمیّت نمی‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه‌ی به قول خودشان خاورمیانه حمایت می‌کنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟ مسئله این نیست که اینها سرِ قضیّه‌ی هسته‌ای با جمهوری اسلامی اختلاف پیدا کرده باشند... اینها با موجودیّت جمهوری اسلامی مخالفند»[5].

امروز با توجه به رخدادهای اخیر از جمله خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها و تلاش اروپایی‌ها برای مذاکره درباره توان موشکی ایران می‌توان همچنین آینده‌نگری مقام معظم رهبری پی برد. البته باید به این نکته نیز توجه نمود که راه حل خارج کردن بهانه از دست دشمن، طبق آموزه‌های قرآنی و تجربه تاریخی، نه مذاکره و امتیازدهی بلکه قدرتمند شدن است.

اعترافات آمریکایی

پروژه FATF نیز از نظر اروپایی‌ها، پروژه‌ای همانند برجام است. به گونه‌ای که در ابتدای امر با وعده‌های پوچ، ما را ترغیب به پذیرش آن کنند و بعد از آنکه ما وارد FATF شدیم، با توجه به ظرفیت‌هایی که این معاهده دارد، راحت‌تر بتوانند به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند. گذشته از استدلال‌های فوق، همین چند روز پیش بود که رئیس FATF گفت: «سازوکار ما برای ایران یعنی مسدود کردن راه‌های دور زدن تحریم»[6]. اگر این گفته را کنار آیات قرآن قرار دهیم به راحتی به این نتیجه می‌رسیم که برخلاف گفته ظریف، بعد از الحاق به این کنوانسیون نه تنها بهانه از دست آمریکایی‌ها خارج نمی‌شود، بلکه توان آنان برای اعمال فشار بر ملت ایران بیشتر می‌شود. در نتیجه همانطور که رهبری در دیدار اخیر فرمودند، مسئولین امر نباید فریب لبخند اروپایی‌ها را بخورند چرا که به قول سعدی:

دشمن چو از همه حیلتی فروماند، سلسله دوستی بجنباند

آنگاه در دوستی کاری کند که هیچ دشمنی نکرده باشد

مسئولین، ضمانت دهند

علیرغم همه آنچه گفته شد، با توجه به عملکرد مسئولان دولتی طی این سال‌ها به نظر می‌رسد که آن‌ها باز هم برای الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مذکور، ملت را تحت فشار قرار دهند و نظام و رهبری را مسئول مشکلات اقتصادی مردم معرفی کنند. حال آنکه باید پرسید همان مسئولینی که با تمام تلاش به دنبال حرف شنوی از اروپایی‌ها هستند و تلاش می‌کنند برای حل مشکلات اقتصادی به FATF بپیوندند، آیا حاضرند ضمانت دهند که درصورت الحاق جمهوری اسلامی به این معاهده، مشکلات اقتصادی ملت حل می‌شود؟

عاقبت مذاکرات هسته‌ای که شخص رئیس جمهور می‌گفت: «همه مسئولیت مذاکرات با من است»[7]، وضعیت اقتصادی فعلی کشور شد، عاقبت الحاق به معاهده‌ای که حتی تیم مذاکره کننده هم نمی‌تواند به بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور بعد از پیوستن به آن ضمانت دهد چه خواهد شد؟!

 

[1] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41740

[2] https://www.farsnews.com/news/13970715000285

[3] https://www.farsnews.com/news/13971004000068/

[4] سوره مبارکه بقره آیه 120

[5] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24378

[6] کانال تلگرامی رجانیوز

[7] https://www.mashreghnews.ir/news/663680/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن