دیدبان

مجلس نمایندگان آمریکا لغو وضعیت اضطراری ترامپ را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا لغو وضعیت اضطراری ترامپ را تصویب کرد

دیدبان؛ مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) قطعنامه‌ای را که خواستار لغو فرمان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام وضعیت اضطراری در مرز مکزیک است، به تصویب رساند. 

مجلس نمایندگان که در دور جدید با اکثریت دموکرات آغاز به کار کرده با ۲۴۵ رأی موافق و ۱۸۲ رأی مخالف این قطعنامه را به تصویب رساند. 

«دونالد ترامپ» چند هفته پیش برای تأمین بودجه لازم جهت ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک، فرمانی را برای اعلام وضعیت اضطراری در آن منطقه امضا کرد. در این فرمان ادعا شده بود بحران انسانی و امنیتی در مرز مکزیک به سطحی رسیده که ادامه آن اساس منافع ملی و امنیت آمریکا را تهدید می‌کند. 

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا اکنون بایستی در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است نیز به رأی گذاشته شود. انتظار می‌رود سنا هم با توجه به نگرانی‌هایی که برخی از هم‌حزبی‌های ترامپ درباره اقدامات او دارند این طرح را به تصویب برساند. 

با وجود این، ترامپ تهدید کرده در صورتی که این طرح در دو شاخه قانونگذاری کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) به تصویب برسد، از اختیار خود استفاده کرده و آن را وتو خواهد کرد. در صورتی که دو سوم اعضای هر دو مجلس کنگره به لغو وتوی ترامپ رأی بدهند، وتوی رئیس‌جمهور بلااثر شده و فرمان اضطراری او لغو می‌شود. 

خبرگزاری رویترز نوشته در صورتی که سرنوشت مصوبه مذکور به وتوی ترامپ برسد بعید است کنگره از اکثریت مطلق برای شکستن وتو برخوردار باشد.

کشمکش‌های ترامپ با کنگره آمریکا برای تأمین بودجه ساخت یک دیوار حائل در مرز مکزیک، طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال را رقم زد. او بعد از آنکه نتوانست کنگره را به تأمین این بودجه مجاب کند در مرز جنوبی اعلام وضعیت اضطراری کرد.

منتقدان ترامپ می‌گویند او با اعلام وضعیت اضطرار ملی، بعد از مخالفت کنگره با تخصیص بودجه مذکور، اصل تفکیک قوا در قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است. 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان