دیدبان

هشدار درباره‌ی نسل جدید داعش در عراق

هشدار درباره‌ی نسل جدید داعش در عراق

دیدبان؛ ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه عراق روز یکشنبه از تشکیل یک تشکل سیاسی جدید به نام «المنبر العراقی» (تریبون عراق) خبر داد که هدف از آن اصلاح سیستم حکومتی و ایجاد نهادهای دولتی با توجه به معیارهای «شایستگی و پاکدستی» است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، علاوی در کنفرانس خبری در بغداد با تعدادی از چهره‌های سیاسی گفت: المنبر یک حزب سیاسی جدید نیست، بلکه یک نهاد است که ما امیدواریم در کنار انجمن‌ها و اتحادیه‌هایی که از پایگاه عمومی گسترده ای برخوردارند، کارآمد و فعال باشد.
وی گفت که المنبر با پیوستن شخصیت‌هایی به این تشکل که نماینده فرقه یا قبیله‌ای باشند و همچنین با پیوستن هر گونه حزبی مخالف است؛ اما از حضور شخصیت‌های مستقلی که نماینده حزب، فراکسیون، فرقه یا قبیله خود نباشند، استقبال می‌کند. علاوی همچنین بر اهمیت عضویت زنان به عنوان نماینده نیمی از جامعه عراق در این نهاد تاکید کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که  المنبر العراقی پیشتر منتشر کرد، اهداف راهبردی این تشکل، اصلاح نظام سیاسی عراق به منظور فارغ شدن از  سهم‌خواهی، محرومیت، حذف یا به حاشیه راندن و فرقه‌گرایی است.
اهداف المنبر همچنین شامل توسعه توانایی‌های جوانان، توجه به نیازهای اساسی آنها، تکمیل اصلاحات قانون اساسی، تکمیل نهادهای قانون اساسی از جمله شورای فدرال و دیوان عالی کشور،کمک به رشد اقتصادی و ساخت نهادهای دولتی با توجه به استانداردهای شایستگی و شفافیت است.

ائتلاف الوطنیه دارای 26 حزب و نهاد سیاسی است و در انتخابات مجلس 12 مه از 329 کرسی، 21 کرسی کسب کرده است.
علاوی در بخش دیگری از سخنانش از روند سیاسی در عراق انتقاد کرد و آن را «پوچ  و توخالی» خواند که کارایی ندارد.
رئیس ائتلاف الوطنیه با بیان اینکه عراق در مسیر خطرناکی قرار دارد و در هرج و مرج به سر می‌برد، گفت:  در حال حاضر، ساختن سیاست و تشکیل نهادهای دولت بر اساس شفافیت، شکست خود را در گسترش فساد،  سطح پایین خدمات رسانی، ضعف سرویس‌های امنیتی، هرج و مرج امنیتی، گسترش سهم‌خواهی و افول قدرت مالی و اقتصادی نشان داده است.
علاوی همچنین درباره تولد نسل جدید داعش هشدار داد و گفت: نسل سوم تروریسم خطرناک‌ترین در نوع خود خواهد بود و ممکن است باعث نابودی بزرگ شود.
وی تصریح کرد: محیط سیاسی عراق  پذیرای داعش است و اوضاع سوریه یا یمن و حتی مساله فلسطین که در مقطع کنونی بسیار دچار افول شده است، می‌تواند به رشد تروریسم کمک کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان