دیدبان

جوان انقلابی «ارائه شایستگی» می‌کند نه«ادعای شایستگی»

جوان انقلابی «ارائه شایستگی» می‌کند نه«ادعای شایستگی»

دیدبان؛ دومین نشست از سلسه نشست های گفتمان انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در روز دوم سفر نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی به کرمانشاه، پیش از ظهر پنجشنبه در محل دانشگاه رازی این شهر برگزار شد. در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی استان به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و در انتها نیز سعید جلیلی ایراد سخنرانی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: چهل سال پر حادثه و پر حماسه‌ی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته شده است و امروز وارد چهل سال دوم و گام دوم انقلاب اسلامی شده ایم. اولین اراده برای قدم گذاشتن در گام دوم اینست که نیروهای فرهنگی و انقلابی باید نسبت خود را با آن مشخص نمایند. یک نسبتی دستگاه های مختلف دارند و یک مسئولیتی نیز  نیروهای انقلابی دارند. تفاوت نیروی انقلابی با دیگران آنجا مشخص میشود که برای خود کار تعریف میکند و نقش خود را برای اثرگذاری مشخص میکند.

جلیلی در ادامه سخنانش افزود: خاصیت فرهنگ آنست که بر روی جنبه های دیگر نیز میتواند اثرگذاری ملموس داشته باشد. مزیت نسبی ما در دفاع مقدس سخت افزار و جنگ افزار ما نبود بلکه فرهنگ و نرم افزاری بود که از آن به بهترین نحو استفاده شد و موفقیت آفرید. با حضور آحاد جامعه، فرهنگی در دفاع مقدس شکل گرفت که بعد ها خود به مدلی تبدیل شد که دیگران نیز از آن استفاده کردند. اهمیت فرهنگ آنجاست که میتواند به زمینه های دیگر نیز سرریز کند و نتایج موفقیت آمیز مشابه بیافریند.

وی افزود: در کنار نسخه های بدلی باید مراقب تحلیل های سراپا غلط بود که انتخاب مردم را هدف قرار گرفته اند. نیروهای انقلابی در قبال شکل گیری این تحلیل ها مسئول هستند و وظیفه اقناع به عهده آنهاست. مانند آنچه در چند سال گذشته درخصوص عدم اعتماد به  آمریکا در اذهان مردم شکل گرفت.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد:  انتخاب مردم براساس باور عمومی جامعه شکل میگیرد؛ باید پرسید میزان تلاش ما با توجه به وسعمان درخصوص رشد صحیح باور عمومی جامعه چقدر بوده است؟

وی در ادامه سخنانش افزود: یکی از نقاط قوت انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته آن بوده که توانسته است تهدید ها را تبدیل به حماسه کند؛ دفاع مقدس، خودکفایی دفاعی، صنعت هسته ای و .. نمونه‌ی روشن آن است؛ اما آنجا مشکل پیدا میشود که «ضد حماسه» ها و «غیر حماسه» ها جای حماسه را بگیرند و چهره های بدلی خود را به اسم حماسه آفرین معرفی کنند. باید حماسه آفرینان را از بدل ها تمیز داد.

جلیلی گفت: جوان انقلابی کسی نیست که ادعای شایستگی میکند؛ کسی است که ارائه شایستگی میکند. اگر حسن باقری تبدیل به الگو شد بخاطر آنست که او نسبت خود را با جنگ تعریف کرد و به وظیفه اش عمل کرد. همت و باکری هیچوقت نیامدند بگویند ما را فرمانده کنید تا کار کنیم؛ نه! آنها تمام وسعشان را به کار بستند، کارنامه موفق ارائه کردند و مسئولیت های مهمتری نیز کسب کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اشاره به 1200 مسجد در استان کرمانشاه، این مساجد را ظرفیت بزرگ فرهنگی جهت خدمت به محرومین دانست و گفت: مشکلات فرهنگی انواعی دارد، نظیر مشکلات حاشیه نشینان، معضلات اجتماعی و .. غیره؛ مساجد میتوانند پایگاه های هم افزایی و ستاد برای خدمت رسانی، کار فرهنگی و در نتیجه آن، مرکز امیدآفرینی صادق باشند.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی ضمن یادآوری فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری اظهار داشت: شایسته است پس از گذشت دو سال و نیم از فرمان آتش به اختیار طبق تعریف رهبرانقلاب کار تمیز فرهنگی، نیروهای انقلابی به بررسی کارنامه خود در این مدت بپردازند.

همچنین موارد مطرح شده در نشست فعالان فرهنگی از محورهای زیر شکل یافته بود:

تبدیل شدن میراث فرهنگی کشور به حیات خلوط مدیران در دولت های مختلف و حضور تصمیم گیران بدون تخصص در راس مدیریتها
لزوم مساعدت بیشتر مراکز مشاوره استان و فعالان در حوزه بهزیستی
بررسی آمار معضلات اجتماعی در شهر کرمانشاه و سایر شهرستان های استان
لزوم توجه ویژه به مشکلات فرهنگی حاشیه نشینان در استان کرمانشاه
ضعیف شدن مراکز مددکاری با توجه به افزایش مشکلات اجتماعی در استان
غفلت از برخی هنرمندان مطرح استان که بعضا دارای جایگاه بین المللی نیز میباشند
لزوم حمایت از کانون های فرهنگ ساز
وجود مزیت نسبی نظیر گردشگری در استان در عین سرمایه گذاری ضعیف بر روی آن
لزوم جوانگرایی در مدیریت فرهنگی استان

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان