دیدبان

«مایک پنس» در کلمبیا با رهبر مخالفان ونزوئلا دیدار می‌کند

«مایک پنس» در کلمبیا با رهبر مخالفان ونزوئلا دیدار می‌کند

دیدبان؛ در حالی که مواضع مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها علیه دولت قانونی ونزوئلا ادامه دارد، خبرها حاکی از آن است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال دیدار با رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور آمریکای لاتین است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مشاوران و دستیاران «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا خبر دادند که او در حال برنامه‌ریزی برای انجام اولین دیدار خود با «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده و رهبر مخالفان ونزوئلا است.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، پنس در نظر دارد که فردا دوشنبه در کلمبیا با گوایدو دیدار و درباره اوضاع ونزوئلا با او گفت‌و‌گو کند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا قرار است روز دوشنبه در بوگوتا پایتخت کلمبیا در نشست کشورهای مخالف «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا که به «گروه لیما» موسوم شده، شرکت کند.

اعلام خبر دیدار آتی پنس با گوایدو در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور ونزوئلا بامداد یکشنبه قطع روابط این کشور با کلمبیا را اعلام کرده و به دیپلمات‌های این کشور ۲۴ ساعت برای ترک خاک ونزوئلا فرصت داد. 

مادورو با بیان اینکه «ایوان دوک»، رئیس‌جمهور کلمبیا از «حمله نظامی خارجی» به ونزوئلا حمایت کرده تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک با آن کشور را قطع کرد. 

ژانویه ۲۰۱۹ بعد از آنکه «خوان گوایدو» خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد، آمریکا به سرعت او را به رسمیت شناخت و بعد از آن، اکثر کشورهای گروه لیما هم این کار را تکرار کردند.

گروه لیما آگوست ۲۰۱۷ در لیما پایتخت پرو و در واکنش به ناآرامی‌ها در ونزوئلا تشکیل شد. اعضای موسس این گروه عبارتند از : آرژانتین، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، گوآتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه و پرو.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

علیرغم تنش‌ها در ونزوئلا، دولت این کشور انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را در سایه تحریم مخالفان برگزار کرد و مادورو با پیروزی در این انتخابات بار دیگر توانست از مردم ونزوئلا رای بگیرد.

مقام‌های آمریکایی و برخی رسانه‌های غربی در روزهای اخیر با جنجال درباره ارسال کمک‌های انسانی به مردم ونزوئلا، مادورو را به ممانعت از تحویل کمک‌ها و خشونت علیه معترضان متهم کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن مخالفت با ارسال «کمک‌های» آمریکا و متحدانش به این کشور گفته است که هدف واشنگتن تضعیت دولت و حاکمیت ونزوئلا است.

طبق گزارش رسانه‌های غربی، احتمال اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه دولت ونزوئلا به دلیل ممانعت این دولت از ورود کمک‌ها وجود دارد.

طبق این گزارش، آمریکا که پیشتر بارها با زبان تهدید و تطمیع خواستار جدا شدن نظامیان و ارتش ونزوئلا از دولت مادورو شده‌اند، اکنون در حال بررسی اخراج اعضای خانواده مقام‌های نظامی ونزوئلا از دیگر کشورها هستند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت: «ایالات متحده و متحدانش در حال جستجو برای یافتن راه‌هایی به منظور اخراج اعضای خانواده مقام‌های ارتش ونزوئلا که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، هستند، برخی از اعضای خانواده‌های مقام‌های ارتش ونزوئلا در جنوب فلوریدا در آمریکا ساکن هستند».

گمانه‌زنی درباره دیدار معاون رئیس‌جمهور آمریکا با گوایدو در حالی صورت گرفته که پنس قبل از سخنرانی گوایدو و اعلام خودش به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا، با او تلفنی صحبت کرده بود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان