دیدبان

برخی در لبنان با تبعیت از آمریکا، مخالف بازگشت آوارگان سوری هستند

برخی در لبنان با تبعیت از آمریکا، مخالف بازگشت آوارگان سوری هستند

دیدبان؛ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله اعلام کرد، حضور بیش از یک میلیون و نیم آواره سوری در لبنان و عدم توانایی لبنان برای ادامه این وضعیت پس از گذشت هفت سال از بحران سوریه، به مشکلی حقیقی تبدیل شده است.

شیخ قاسم گفت، اکنون برخی مناطق سوریه امن و باثبات شده‌ و دولت این کشور پس از پیروزی بر پروژه‌ای که قصد نابودی آن را داشت، دوباره در راستای بهبود خدمات خود تلاش می‌کند.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد» لبنان، نعیم قاسم در ادامه گفت، چرا آوارگان سوری به شکلی امن به کشور خود بازنمی‌گردند؟ زیرا تصمیمی بین‌المللی به فرماندهی آمریکا وجود دارد که مانع بازگشت آوارگان شوند و به این وسیله به جهان بگویند سوریه هنوز «باثبات» نیست و نمی‌تواند به واقعیت طبیعی خود بازگردد و دلیل آن وجود آوارگان در لبنان است.

معاون حزب‌الله تصریح کرد، پس از آنکه نتوانستند با داعش و النصره، دیگر نیروهای مختلف با حمایت مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس نتوانستند دولت سوریه را به زانو دربیاورند اکنون فقط برگ برنده آوارگان برایشان باقی مانده و می‌خواهند از آن در راه‌حل سیاسی استفاده کنند.

نعیم قاسم در ادامه گفت، بنابراین عدم بازگشت آوارگان به این دلیل نیست که مکان امنی در سوریه وجود ندارد، تا کنون دهها هزار نفر به سوریه بازگشته‌اند و به شکلی طبیعی زندگی می‌کنند. بر اساس اطلاعات، دولت آوارگان را به هیچ اردوگاهی (در سوریه) اسکان نمی‌دهد بلکه محل اقامت آنها در منزل یا مکان‌هایی شبیه به آن است تا در مرحله بعدی به مکان بهتری منتقل شوند؛ این موضوع بسیار مهمی است خصوصا اینکه کیفیت زندگی در سوریه روز به روز بهتر می‌شود.

معاون حزب‌الله سپس پرسید، چرا برخی در لبنان مخالف بازگشت آوارگان هستند با اینکه می‌دانند آمریکا می‌خواهد لبنان را در سطحی نگه دارد که قادر نباشد خود، گزینه‌های مورد نظرش را مستقلاً انتخاب کند. اما الحمدلله قدرتی سیاسی در لبنان هست که تصمیم گرفته آزادی، ثبات و حریم خصوص لبنان را تقویت کند تا این کشور بر روی پای خود بایستد.

نعیم قاسم ادامه داد، مرجع اینها که مخالف با بازگشت آوارگانند، چیست؟ اگر مرجع آنها قانون اساسی لبنان است که این قانون از روابط متمایز با سوریه سخن می‌گوید. اگر از منافع لبنان سخن می‌گویند که اکنون منافع در این است که آوارگان به کشورشان بازگردند زیرا لبنان وضعیت اقتصادی و اجتماعی سختی دارد.

وی افزود: به ما بگویید چرا رابطه با سوریه ممنوع است؟ آیا اتحادیه اروپا حق دارد با سوریه رابطه برقرار کند، امارات و بحرین در این کشور سفارت باز کنند اما ما حق نداریم با سوریه رابطه داشته باشیم با اینکه منافع ما در این موضوع است؟ منافع اقتصادی ما (در این موضوع) آن است که مسیرها میان ما و آنها باز شود؛ منافع سیاسی این است که با یکدیگر با چالش‌ها مقابله کنیم، منافع اخلاقی هم در آن است که کشورمان را حمایت می‌کنیم و آنها نیز کشورشان را حمایت می‌کنند و ما یکدیگر را داریم.

نعیم قاسم ادامه داد: چرا با این موضع مخالف هستند؟ هیچ دلیلی جز تبعیت از تصمیم آمریکا که مخالف با بازگشت آوارگان است، وجود ندارد.

معاون حزب‌الله در پایان تأکید کرد، این جنبش به عملکرد خود در راستای منافع لبنان ادامه خواهد داد و توجهی به صداهای مخالف ندارد.

اخیرا بشار اسد بیست‌وهشتم بهمن ماه در سخنرانی عمومی که در دمشق انجام داد، موضوع آوارگان را «یکی از ستون‌های اصلی جنگ علیه سوریه» اعلام کرد و گفت، «همه می‌دانیم که از یک سال قبل از آغاز بحران، برای این مسئله در برخی کشورهای همسایه آماده‌ شده بودند تا نوعی رنج مردمی ایجاد کنند».

اسد با بیان اینکه در سال گذشته دهها هزار نفر از مردم به کشورشان بازگشته‌اند، آن را «یکی از عوامل فساد» توصیف کرد که «برخی مسئولان کشورهای حامی تروریسم و مسئولان برخی نهادهای ذی‌ربط در امور آوارگان اقدام به آن کرده‌اند».

اسد تأکید کرده بود که «محروم شدن کشورهای حامی تروریسم از مسئله آوارگان، بهانه‌های سیاسی را از آنان خواهد گرفت... برای همین برخی کشورها از بازگشت آوارگان به سوریه جلوگیری می‌کنند»... «سوریه به همه فرزندان خود نیازمند است و خواستار بازگشت آوارگان به کشور است.. سوریه به گفت‌وگوی ملی واقعی و پخته نیاز دارد».

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان