دیدبان

توصیه برهم صالح؛ اختلافات سیاسی را کنار بگذارید

توصیه برهم صالح؛ اختلافات سیاسی را کنار بگذارید

دیدبان؛ برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز سه شنبه در کاخ السلام در بغداد، محمود المشهدانی رئیس اسبق پارلمان عراق را به حضور پذیرفت که طی آن بر اهمیت به کارگیری تلاش‌های سازنده برای تحقق خواسته‌های ملت عراق و بازسازی آنچه در نتیجه اقدامات تروریستی باندهای داعشی آسیب دید، تاکید کرد.

از سوی دیگر المشهدانی از نقش رئیس جمهوری عراق برای تقویت جایگاه سیاسی این کشور در جهان و انعطاف پذیری و گشایش در قبال همسایگان و دوستان و برادرانش تمجید کرد.

در این دیدار آخرین تحولات داخلی، عربی و روابط میان قوای مجریه و مقننه و راه‌های انسجام و هماهنگی میان آن دو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

خبر دیگر اینکه سید عمار حکیم رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی عراق با ناوومی هاشیموتو سفیر ژاپن و هیئت دانشگاهی همراه وی دیدار کرد که طی آن راه‌های تقویت روابط میان عراق و ژاپن و تحولات سیاسی عراق و منطقه بررسی شد.

بر اساس بیانیه رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی، سید عمار حکیم در این دیدار بر اهمیت بهره بردن از تجارب ژاپن در زمینه توسعه و اصلاح سامانه اداری در عراق تاکید کرد.

وی افزود  عراق عناصر و پایه‌های رشد و توسعه فراگیر را در اختیار دارد و به حمایت جامعه بین المللی برای پشت سر گذاشتن چالش‌ها نیاز دارد.

حکیم به تغییراتی که عراق در سطح سیاسی، امنیتی، نظامی و اجتماعی شاهد آن است، اشاره و خاطر نشان کرد عراق بر اساس منافع مشترک در برابر همگان، انعطاف‌پذیر است.

روز گذشته نیز الکساندر دی کرو معاون نخست وزیر بلژیک و کریستوس استالیانیس کمیسر کمک‌های بشردوستانه اروپا و هیئت همراه در بغداد با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار کردند که طی راه‌های تشویق سرمایه‌گذاری در عراق و تشویق شرکت‌های جهانی به فعالیت در زمینه بازسازی استان‌هایی که داعشی‌ها ویران کردند، بررسی شد.

بر اساس بیانیه دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در این دیدار تاکید کرد بزرگترین چالش پیش روی عراق در حال حاضر، تشویق سرمایه‌گذاری و تشویق شرکت‌های جهانی برای کار در زمینه بازسازی استان‌هایی است که داعش ویران کرد. وی بر اهمیت حمایت از عراق در این مرحله و ارزیابی دقیق اوضاع و درک شرایط دشوار و جنگ‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی که عراق با آن روبرو بوده و ملت عراق بهای سنگینی در راه مقابله با آن پرداخت کرده است، تاکید کرد که این امر مستلزم همکاری و حمایت بیشتر و بازنگری در برخی تصمیمات از جمله تصمیم قرار گرفتن نام عراق در فهرست کشورهایی است که پولشویی می‌کنند.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، معاون نخست وزیر بلژیک هم بر آمادگی کشورش برای حمایت از عراق تاکید کرد و گفت هدف از سفرش به عراق، اعلام حمایت پادشاهی بلژیک از عراق و همچنین آشنایی با فرصت‌های مشارکت در بازسازی عراق و تقویت ابعاد انسانی و کمک به مناطق آزادشده از جمله موصل است.

کمیسر اروپایی هم از پیشرفت عراق و نقش محوری آن در منطقه و روابط آن با همه تمجید کرد و از تمایل کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای افزایش همکاری و هماهنگی با عراق در تمام زمینه‌ها خبر داد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»