دیدبان

تحمل مردم و دولت ایران حدی دارد

 تحمل مردم و دولت ایران حدی دارد

دیدبان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری، حادثه تروریستی استان سیستان و بلوچستان را محکوم کرد و ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد این وقایع تلخ نباشیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره همراهی اروپا با ایران و اینستکس گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و این کشور مخالف روابط ایران و اروپا بوده و همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه خواهد داد.

تا ثبت سازوکار ما موفقیت لازم را از سوی اروپا ندیدیم و ساز و کار با کندی بسیار پیش رفت، ثبت سازوکار ابتدای کار است و خواست ما از اروپا اجرایی کردن هر چه سریعتر آن است. درروزهای آینده مذاکرات کارشناسی متشکل از وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی را با اروپا آغاز می‌کنیم.

وی تاکید کرد: به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و لازم است این موضوع را با سرعت پیش ببرند.
او درباره سازوکار ایرانی هم گفت: این موضوع در دستور کار است. مذاکرات کارشناسی در پاریس انجام شد و طی روزهای آتی هم مذاکراتی خواهیم داشت.

قاسمی درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان گفت: ملاقات‌های متعددی در اسلام آباد و تهران داشتیم و در دستورکار ماست. برای ما قابل تحمل نیست دولت و ارتش پاکستان نتوانند در مقابل این شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاکشان نسبت به ایران جلوگیری کنند، امیدواریم این ماجرا با اراده جدی‌تر در اسلام آباد حل و فصل شود و شاهد چنین مواردی نباشیم. منتظر اقدامات و راه‌حلهای پاکستان هستیم و تصمیمات خود را خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که پس از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سیاست خارجی این موضوع در کمیته‌ای در حال بررسی است و سعی خواهیم کرد که به‌عنوان مجری سیاست خارجی کشور همه این نکات را در فرآیندهای آتی سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک در عرصه جهانی و منطقه‌ای با دقت تمام اجرا کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرط بپذیرد. در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند آن را به‌عنوان شرط مطرح کنند.

قاسمی اضافه کرد: سازوکاری که مطرح شد بخش کوچکی از تعهدات کشورهای اروپایی است؛ آنها باید به تعهداتشان پایبند باشند و آنها را هر چه سریع‌تر اجرایی کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران گفت: روابط ما با کشورهای منطقه مستقل از هم است. روابطمان با هند دیرینه و خوب است. این رایزنیها و تماسها و همکاریها را داشتیم و با توجه به نوع همکاریهای جدید و بحث چابهار رایزنی‌های بیشتری را برای ارتقای روابط خواهیم داشت. تروریسم بعنوان پدیده شوم در منطقه ما نیاز به اجماع جهانی و همکاری همه جانبه کشورها در منطقه و سایر مناطق دارد و این موضوع می‌تواند بعنوان بحث اساسی با هند مطرح باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: آنچه درباره یمن وزیر خارجه انگلیس عنوان کرده که ایران تعهدی را درباره بحث یمن داده حرف اشتباهی است. ما با همه کشورهای موثر در منطقه و بیرون منطقه درباره شرایط خاص یمن و فجایع انسانی که در آنجا رخ داد، صحبت کردیم. چند دور با کشورهای اروپایی گفتگو‌ داشتیم که فضایی مناسب برای آتش بس و ارسال کمکهای بشردوستانه ایجاد شود. تلاش‌های ایران به نشست استکهلم منجر شد و فکر می‌کنم صحبت «جرمی هانت» به تعهدی برمی‌گردد که گروه‌های یمنی در استکهلم داشتند و ایران به کسی تعهدی نداده است.

وی درباره سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به پاکستان هم گفت: روابط خارجی پاکستان و کشورهای همسایه ما به خودشان مربوط است و در این خصوص توصیه‌ای به آنها نمی‌کنیم و نمی‌توانیم دخالتی در روابط آنها داشته باشیم. البته کشورهای همسایه باید مراقب شیطنت‌های برخی کانونهای مخرب برای تحت تاثیر قرار دادن روابط با ایران باشند.

قاسمی همچنین گفت که برخی کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از اجرایی شدن اینستکس از این سازوکار در روابطشان با ایران استفاده کنند و تصورم این است که هند هم یکی از این کشورهاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه افسر ضداطلاعات نیروی هوایی آمریکا به نام «مونیکا ویت» در سال ۲۰۱۳ جذب سرویس‌های اطلاعاتی ایران شده، گفت: این خبرهای ایران‌هراسانه و ایران‌ستیزانه در رسانه های آمریکایی زیاد است. من چنین اطلاعی ندارم، فکر می‌کنم خبر درستی نبوده و فضاسازی رسانه‌ای و اتهامی است که FBI به یک شهروند آمریکایی مطرح کرده است. ما چنین اطلاعات و قراینی نداریم.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه