دیدبان
اقدامات مذبوحانه رژیم صهیونیستی در منطقه؛

راه حل مقابله با دکترین ضدایرانی اسرائیل چیست؟

راه حل مقابله با دکترین ضدایرانی اسرائیل چیست؟

دیدبان؛ طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی به گسترش روابط با کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان، جمهوری آذربایجان و کردستان عراق پرداخته است. اما این رژیم با توجه به شکست‌های سنگین در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین برای چه به دنبال گسترش روابط با همسایگان جمهوری اسلامی ایران است؟

رژیم صهیونیستی و پاکستان

پایگاه انگلیسی زبان میدل ایست آی که وابسته به روزنامه‌ای به همین نام در لندن است، چندی پیش به نقل از یکی از خلبانان پاکستانی که در پایگاه نظامی در شهر راولپندی کار می‌کند، تایید کرده که چند هفته پیش یک فروند هواپیمای اسرائیلی در این پایگاه هوایی نزدیک اسلام‌آباد فرود آمده است. خبر این خلبان که خواسته نامش فاش نشود، توسط سه نفر دیگر از کسانی که در پایگاه هوایی نورخان کار می‌کنند، تایید شده است. با این حال این خبر واکنش فوری و عصبانی دولت عمران خان را در پی داشته است. یکی از این افراد گفته یک خودرو به استقبال این هواپیما رفته و مسافران آن‌ها را پای پله‌های هواپیما سوار کرده است. مسافرین چند ساعت بعد بازگشته‌اند.

اولین بار، «آوی شارف» خبرنگار روزنامه «هاآرتص» با استناد به اطلاعات پایگاه رصد پرواز «فلایت ۲۴» در توییتر نوشت یک فروند هواپیمای شرکت «بیزجت» حوالی روزی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان سفر کرد، در اسلام‌آباد فرود آمده است. بر اساس اطلاعات پایگاه فلایت ۲۴، این هواپیما از تل‌آویو برخاسته و ابتدا راهی عمان شده است. دقایقی بعد هواپیما عمان را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرده است. شارف مدعی است که فرود این هواپیما در عمان احتمالا با هدف تغییر اطلاعات پرواز صورت گفته تا رهگیری هواپیما دشوارتر شود [1]. پس با توجه به آنچه گفته شد روشن است که رژیم صهیونیستی در تلاش است با پاکستان ارتباط برقرار کند تا بتواند جمهوری اسلامی ایران را از طریق این کشور مرزهای شرقی محدود کند.

رژیم صهیونیستی و کردستان عراق

رژیم صهیونیستی با هدف یافتن عمق استراتژیک در نزدیکی مرزهای ایران، سعی کرده است در کردستان عراق نفوذ پیدا کند. این رژیم که از که از مدت‌ها قبل با اقلیم کردستان عراق و دولتمردان حزب دموکرات کردستان رابطه حسنه‌ای برقرار کرده بود، تنها دولتی بود که از همه پرسی کردستان عراق برای رسیدن به استقلال در سال گذشته حمایت کرد [2]؛ چرا که این اقلیم از جهت ژئوپلتیکی، هارتلند منطقه محسوب میشود و از لحاظ ژئواستراژیکی، رابط بین ایران و سوریه و لبنان محسوب می‌شود و از لحاظ ژئواکونومیکی با توجه به ذخایر نفتی و گازی که دارد، جایگاه ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی پیدا می‌کند.

رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان

روابط باکو با تل‌آویو در چند سال اخیر گسترش یافته است؛ تا جایی که ویکی لیکس به نقل از الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که مناسبات آذربایجان و رژیم صهیونیستی مانند کوه یخی است که نه دهم آن زیر آب شناور است. رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین تامین کنندگان تجهیزات نظامی آذربایجان است [3]. به طوری که حجم مبادلات طرفین سالانه بالغ بر 1.6 میلیارد دلار است. آذربایجان نیز با تامین 30 درصد نفت رژیم صهیونیستی مهمترین منبع تامین انرژی رژیم صهیونیستی به شمار می رود. در عوض لابی اسرائیل در آمریکا نیز همواره حامی جمهوری آذربایجان بوده است. اما از لحاظ نظامی حضور نظامی رژیم صهیونیستی به واسطه آذربایجان در دریای خزر و مرزهای همجوار ایران یکی از اصلی ترین تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران از طریق کشور آذربایجان محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت کشور جمهوری آذربایجان بنا به دلیل بهره‌برداری از یهودیان جمهوری آذربایجان، بزرگنمایی تهدید ایران و اسلام هراسی در جمهوری آذربایجان، نفوذ فرهنگی به کشور مسلمان و شیعه ی آذربایجان، توسعه نفوذ سیاسی در کشورهای قفقاز، جذب نخبگان اقتصادی و سیاسی این جوامع، بهره‌برداری از عوامل و عناصر آمریکا و دیگر کشورهای همسو و حضور در مرزهای شمالی ایران، برای رژیم صهیونیستی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دکترین پیرامون

دکترین پیرامون به این معناست که کشورهای متخاصم باید سعی کنند با محاصره کشور مقابل از طرق مختلف، از قدرت مانور آن بکاهند تا در آینده با تحلیل رفتن انرژی کشور مقابل، راحت‌تر بتوانند آنرا در عرصه‌های مختلف شکست دهند. از آنچه در قسمتهای بالا گفته شد به راحتی می‌توان دریافت که رژیم صهیونیستی در حال اجرای دکترین پیرامون است؛ چرا که این رژیم با تلاش برای نفوذ در کشور پاکستان، سعی در محدود نمودن ایران از طرق مرز جنوب شرقی را دارد. این رژیم همچنین با نفوذ در اقلیم کردستان عراق و جمهوری آذربایجان، به محدود کردن ایران از طریق مرزهای غربی و شمال غربی پرداخته است.

این رژیم برای رسیدن به اهدافش و اجرای کامل این دکترین، از متحدینش نیز استفاده کرده است. به طوری که با بازگشت انگلستان به منطقه غرب آسیا بعد از حدود نیم قرن [4] و تلاش برای تاسیس پایگاه‌های نظامی متعدد در کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس [5]، عملا تکمیل این دکترین در مرزهای جنوبی ایران به انگلستان واگذار شده است. آمریکا نیز به عنوان اصلی‌ترین متحد رژیم صهیونیستی با نفوذ در دیگر کشورهای هم مرز با جمهوری اسلامی ایران همچون افغانستان [6] و ترکمنستان [7] سعی در اجرای کامل این دکترین و محدود کردن ایران از طریق مرزهای شرقی و شمال شرقی دارد.

راه حل مقابله با دکترین پیرامون

شاید از مطالب مذکور این طور به نظر برسد که این رژیم برای مقابله و براندازی نظام جمهوری اسلامی خیلی دقیق و برنامه ریزی شده عمل می‌کند و شکست آن و برنامه‌هایش به این راحتی نیست اما با دقت نظری در تاریخ تحولات چند سال اخیر منطقه و شکست‌های متعدد رژیم صهیونیستی در تقریبا همه توطئه‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران (همانند جنگ‌های نیابتی طی سالیان اخیر، فتنه داعش و...) به راحتی می‌توان دریافت که دقت و قدرت صهیونیست‌ها و افسانه شکست ناپذیری آنان، دروغی بیش نیست و به آسانی می‌توان با این توطئه صهیونیست‌ها که به اصطلاح دکترین پیرامون نام دارد مقابله کرد.

یکی از راه‌های مقابله با این دکترین استفاده از نیروهای فراسرزمینی معتقد به حرکت انقلاب اسلامی است؛ چرا که این نیروها به دو دلیل قابلیت محاصره شدن با دکترین پیرامون را ندارند:

1. این نیروها هیچ اعتقادی به مرزهای ساخته شده توسط استعمار و استکبار ندارند و مرزهای واقعی را مرزهای ایمانی می‌دانند و به همین دلیل حاضرند به کمک دیگر کشورها که با آنها در ایمان برادراند بروند و جان‌فشانی کنند.

2. طی 40 سال گذشته با توجه به رایحه خوش انقلاب اسلامی، تفکر انقلابی در سراسر پخش شده است و امروز نه تنها جوانان لبنان، عراق، فلسطین، بحرین، یمن، سوریه، پاکستان، افغانستان، هند و دیگر کشورهای آسیایی به این حرکت دل بستند بلکه حتی در کشورهای اروپایی [8] و آمریکایی نیز تفکر انقلاب اسلامی در حال رشد است و با توجه به سرعت رشد و گستره وسیع جغرافیایی آن، عملا نیروهای فراسرزمینی انقلاب اسلامی قابل محاصره شدن نیستند.

شاید به همین دلیل (مقابله با دکترین پیرامون) بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش صریحا اعلام کرد: «ایران و محور مقاومت در حال حاضر قوی ترین محور در منطقه هستند و امکان جنگ اسرائیل علیه ایران مدت‌هاست وجود ندارد. اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند تهران در این مواجهه تنها نخواهد بود. زیرا ما و سرنوشت ما و مقدسات ما و اسام ما به این مسئله گره خورده است»[9].

این سید بزرگوار به عبارتی در سخنانش بیان داشت که دوران محاصره کشورها به معنای کلاسیک آن (آن هم کشوری قدرتمند مثل جمهوری اسلامی ایران) گذشته است و با توجه به قدرت معنوی و نظامی [10] همپیمانان ایمانی ایران، اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سربزند قبل از آنکه ایران بخواهد پاسخ دهد، همپیمانان جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهند کرد.

مورد ذکر شده تنها یکی از راهکارهای جمهوری اسلامی برای مقابله با دکترین پیرامون است. به نظر می‌رسد این توطئه صهیونیستی نیز همانند توطئه‌های قبلی محکوم به شکست است و رژیم صهیونیستی در حال حاضر به قدری ضعیف شده است که مشغول حرکت‌های مذبوحانه است و سرانجام این حرکت‌ها، تنها نابودی زودتر این غده سرطانی خواهد بود.

 


[1] کانال تلگرامی اخبار سوریه

[2] http://www.iribnews.ir/fa/news/1794105/

[3] https://www.mashreghnews.ir/news/802200

[4] http://didban.ir/fa/news-details/43462/

[5] https://www.isna.ir/news/97011704164

[6] https://www.asriran.com/fa/news/374955/

[7] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/10/01/1904663/

[8] https://www.farsnews.com/news/13921029000220

[9] http://www.irna.ir/fa/News/83200850

[10] https://www.mashreghnews.ir/news/784077/

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»