دیدبان

پکن درخواست مرکل را رد کرد

پکن درخواست مرکل را رد کرد

دیدبان؛ پس از خروج آمریکا و روسیه از معاهده موشکهای هسته‌ای میان‌برد (INF)‌ مرکل در کنفرانس مونیخ خواستار نگارش مجدد این معاهده با حضور چین شد، اما چین این درخواست را رد کرد و گفت توان موشکی این کشور جنبه دفاعی دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز شنبه چین‌ درخواست «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان مبنی بر پیوستن به معاهده تسلیحاتی دوره جنگ سرد را رد کرد و گفت این معاهده محدودیت‌های غیرعادلانه‌ای را به ارتش چین تحمیل می‌کند. معاهده‌ای که آمریکا نیز روسیه را به نقض آن متهم می‌کند.

براساس این گزارش، پس از برهم خوردن معاهده INF توسط آمریکا، مرکل به‌خاطر وجود ترس از آغاز رقابت تسلیحاتی بین چین، روسیه و آمریکا، خواستار نگارش معاهده‌ای جهانی شده است. او در کنفرانس امنیتی مونیخ در این‌باره گفت: «مسئله خلع سلاح همه ما را نگران کرده است و اگر چنین گفت‌وگوهایی نه‌تنها بین آمریکا، اروپا و روسیه، بلکه با چین نیز صورت گیرد، خوشحال خواهیم شد».

«یانگ جیه چی» دیپلمات ارشد چین، در پنل مونیخ گفت موشک‌های چینی، ویژگی دفاعی دارند. او گفت: «چین موکداً توان خود را بر اساس نیازهای دفاعی توسعه می‌دهد و تهدیدی برای هیچ‌کس دیگری نیست. پس ما با چندجانبه شدن INF‌ مخالفیم».

رویترز در ادامه نوشت، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای که چین اعلام کرده است شامل مدرن‌سازی ارتش آزادی‌بخش مردمی تا سال ۲۰۳۵، تقویت نیروی هوایی و دست‌یابی به تکنولوژی‌های جدید نظیر موشک‌های کروز با سرعت بسیار بالا و هوش مصنوعی هستند.

معاهده INF‌ سال ۱۹۸۷ بین روسیه و آمریکا بسته شد و دو کشور را از داشتن موشک‌هایی با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع می‌کند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک ماه پیش اعلام کرد به مدت ۶ ماه از این معاهده خارج شد و مدعی شد علت این کار تخلف روسیه از این معاهده است.

مسکو هرگونه نقض معاهده INF را قویا رد کرده است و در واکنش به تصمیم آمریکا اجرای این معاهده را فعلا تعلیق کرده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»