دیدبان

ابلاغ شیوه نامه حمل و نقل و نگهداری دام زنده

ابلاغ شیوه نامه حمل و نقل و نگهداری دام زنده

دیدبان؛ سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده گفت: براساس این شیوه نامه هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است.

وی افزود: این شیوه نامه با ابلاغ رئیس دفتر رئیس جمهور و پس از این که به استحضار رئیس جمهور رسید برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.

رایگانی گفت: براساس این شیوه نامه همه مالکان دام زنده موظفند آمار و اطلاعات دام‌های خود را مطابق با ساز و کار‌های وزارت جهاد کشاورزی در سامانه پنجره واحد کشاورزی، ثبت و پلاک گذاری و تغییراتی از جمله زاد و ولد و تلف شدن دام را اعلام کنند و مالکان دام‌های سنگین شامل گاو، گاومیش و شتر شش ماه و دارندگان دام سبک شامل گوسفند و بز یک سال از تاریخ ابلاغ این شیوه نامه که ۱۳ بهمن امسال بوده است برای اقدام فرصت دارند.

سخنگوی سازمان تعزیرات افزود: با ابلاغ این شیوه نامه نگهداری دام زنده با نصب پلاک دام معتبر است و مدت زمان ورود به اطلاعات مشخصات و هویت دام در سامانه GIS و سامانه هویت دام در پنجره واحد کشاورزی حداکثر ۵ روز است.
رایگانی با بیان این که براساس این شیوه نامه هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است، گفت: مالکان یا مباشران حمل محموله‌های دام زنده از مبدأ تمامی استان‌های کشور به مقصد استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، کرمان، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، همدان، قم، لرستان، بوشهر، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و بالعکس و همچنین جابجایی درون این استان ها، موظفند در هنگام تردد برای اخذ مجوز سند حمل بار از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گواهی بهداشتی دام از سازمان دامپزشکی اقدام کنند.

وی افزود: شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل و رانندگان ملزم شده اند که دام‌هایی را حمل کنند که با سند هویتی مطابقت داشته باشد و مسؤولان انتقال دام زنده و تحویل گیرنده در مقصد هم باید تأیید تخلیه دام‌های تحویلی را در سامانه قرنطینه ثبت کنند.

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: با توجه به این که زمان کوچ عشایر تا چند ماه آینده آغاز می‌شود عشایر در زمان و مسیر معین کوچ منطبق بر تعداد مندرج در دفترچه عشایری معتبر و صادره از تشکل‌های عشایری مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی تنها برای جابجایی دام‌های خود از این شیوه نامه مستثنی هستند.

رایگانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا با ابلاغ این شیوه نامه می‌توان شاهد به حداقل رسیدن قاچاق دام زنده بود؟ افزود: با این شیوه نامه باید قاچاق به صفر برسد و این شیوه نامه در ۵ ماده و ۴ تبصره به استناد ماده (۲) دستورالعمل تبصره الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرا ابلاغ شده است.

آمادگی برای برخورد با عرضه کنندگان خارج از شبکه گوشت تنظیم بازار

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این سازمان آمادگی دارد پرونده وارد کنندگان گوشت تنظیم بازار را که اصرار بر عرضه خارج از شبکه دارند در سریعترین زمان ممکن رسیدگی کند.

رایگانی افزود: وقتی دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای واردات گوشت تنظیم بازار در اختیار وارد کنندگان قرار می‌دهد حق مردم است که این گوشت در شبکه توزیع شود.

وی گفت: متأسفانه شاهدیم که برخی از وارد کنندگان از روی عمد این گوشت‌ها را در گمرکات کشور نگه داشته اند که با قیمت بیشتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ارائه کنند.

سخنگوی سازمان تعزیرات در این گفت‌وگو که با خبرگزاری صدا و سیما انجام شده است افزود: اگر دستگاه‌هایی از جمله بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی پرونده این وارد کنندگان را که اصرار بر عرضه خارج از شبکه و یا نگهداری کالا در گمرک دارند به ما ارجاع کند در سریعترین زمان ممکن رسیدگی می‌کنیم.

رایگانی گفت: در این چند روز پرونده‌های متعددی در بحث احتکار گوشت وارداتی ستاد تنظیم بازار داشتیم که رسیدگی به آن در تهران و دیگر استان‌ها ادامه دارد و به محض تکمیل شدن پرونده اطلاعات تکمیلی را ارائه خواهیم کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن