دیدبان

لزوم تشکیل هیأت اندیشه‌ورز جوان در پیگیری مطالبات رهبری

لزوم تشکیل هیأت اندیشه‌ورز جوان در پیگیری مطالبات رهبری

دیدبان؛ سید جواد ساداتی‌نژاد درباره بیانات‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم خود و حیات جدید انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این بیانات یکی از دقیق‌ترین و زیبا‌ترین ترسیم‌ها از چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را عنوان کردند.

وی ادامه داد: رهبری به خوبی دستاوردهای انقلاب را‌ مطرح کردند و به دقت به موارد مهم دستاوردهای انقلاب، توسط ایشان اشاره شد‌.

* پیاده‌سازی بیانات رهبری در دهه پنجم انقلاب همکاری سه‌قوه را می‌طلبد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: برای اجرا شدن بیانات رهبری در دهه پنجم انقلاب اسلامی ضرورت دارد اقدام عملی در حوزه‌های مختلف سه قوه آغاز شود و تمهیداتی در دستور کار قرار دهیم.

* دو وظیفه مسئولان برای فراهم‌سازی زمینه حضور جوانان در عرصه‌های اصلی کشور

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: آنچه که برای گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، ورود گسترده جوانان به عرصه سازندگی کشور است، رهبری در بیانات خود به طور ویژه جوانان را مورد خطاب قرار دادند‌ که این موضوع بسیار مهمی است و مسئولیتی را بر دوش جوانان قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب از جوانان خواسته‌اند در دوره تازه‌‌ای از حیات انقلاب اسلامی، مسئولیت بپذیرند و این تأکیدات رهبری، دو پیام مهم دارد؛ اول آنکه مسئولان کشور، باید میدان را برای جوانان مهیا کنند تا جوانان بتوانند نقش‌آفرینی داشته باشند و دوم آنکه ضرورت دارد در این حوزه تسهیل‌گری برای ایجاد بستر مناسب در حضور جوانان انجام شود.

* نیازمند اصلاح و تدوین قوانین جدید برای حضور متفاوت‌ جوانان هستیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: البته ‌مصوبه‌ای که اخیراً مجلس شورای اسلامی درباره بازنشستگی و منع پذیرش مسئولیت بازنشستگان داشت، خود فضایی را مهیا کرد تا بازنشستگانی که مجدداً به کار گرفته شده‌اند، کنار بروند و فضایی فراهم شود، تا جوان‌ها بتوانند به این مرز و بوم خدمت کنند.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه در دهه پنجم انقلاب باید حضور جوانان در عرصه سازندگی گسترده‌تر و متفاوت باشد، ادامه داد: البته در این حوزه وجود قوانین شفاف بسیار ضروری است، مجلس هم برای آنکه راه برای حضور جوانان باز شود، قطعاً اگر نیاز به اصلاح قوانین یا طرح قانون جدید باشد، این مورد را در دستور کار قرار می‌دهد، ضمن آنکه بخشی از کار هم در حوزه اجرا و بر عهده دولت است.

* حضور جوانان در مقام‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اقدامی انقلابی می‌طلبد

وی با تأکید بر اینکه کنار رفتن برخی مسئولان دارای سن بالا اقدامی انقلابی می‌طلبد، افزود: به هر حال افرادی که سنی دارند و در مسئولیتی هستند، به این راحتی اجازه آمدن جوان‌ها را نمی‌دهند و شاید هم به نحوی اعتماد کامل به جوانان وجود ندارد؛ البته همین مسئولان در شعار زیاد حرف می‌زنند، اما در عمل میزهای خود را به جوانان نمی‌دهند، بنابراین به کارگیری جوانان، رویکردی انقلابی را می‌طلبد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: بالاخره باید این کار از جایی شروع شود و دولت هم فضا را برای این کار فراهم کند، البته اینکه تأکید می‌شود مسئولیت بر عهده جوانان باشد، فقط در حوزه پست و مسئولیت نیست، بلکه ممکن است ضعفی در حوزه‌ای، بخشی، صنعتی، دانشگاهی و یا جایی دیگر داشته باشیم که می‌توان‌ برای جوانان فراخوان داد تا کمک کنند این مشکلات در این حوزه رفع شود که در این‌باره ایجاد کمیته‌های تخصصی و تیم‌های مشاوره‌ای‌ قابل ذکر است.

* لزوم تشکیل هیأت اندیشه‌ورز جوانان برای پیگیری مطالبات رهبری در گام دوم انقلاب

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در بدنه اجتماعی نیازمند تغییرات و برنامه‌هایی هستیم، افزود: پیشنهاد می‌دهم هیأت اندیشه‌ورز از جوانان در شهرهای مختلف کشور برای پیگیری مطالبات رهبری در گام دوم انقلاب تشکیل شود، با تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز جوانان در شهرها می‌توان این موضوع را به صورت مطالبه مردمی پیش برد، زیرا بخشی از این موارد نظیر سبک زندگی نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم و اجتماع است.

ساداتی‌نژاد افزود: اگر می‌خواهیم بیانات رهبر انقلاب را پیاده کنیم، باید از حضور جوانان استقبال کنیم، پیشنهاد می‌کنم هیأت اندیشه‌ورز جوانان برای پیاده‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در همه شهرهای کشور تشکیل شود و این کار به صورت مردمی پیش رود.

‌نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: ‌در حال تشکیل ‌هیأت اندیشه‌ورز جوانان برای پیگیری مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هستیم، بدین ترتیب بیانیه رهبری را در موضع بومی، در شهر کاشان و آران و بیدگل پیاده می‌کنیم و آن را در سطح محلی و بومی منطقه، با ساز و کارهای خاص اجرا خواهیم کرد.

* عیار اجرایی کشور در موضوع اقتصاد مقاومتی بسیار پایین است‌

وی درباره تأکیدات مقام معظم رهبری بر عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی نگاه به داخل و استفاده از ظرفیت‌های درونی را ملزم می‌داند؛ موضوع «اقتصاد مقاومتی» ابلاغ شد و ستادی هم در دولت با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به همین نام وجود دارد، اما در ‌عمل به مفاهیم اقتصاد مقاومتی دچار ضعف و نقص هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه ما فقط شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهیم، اما عیار اجرای اقتصاد مقاومتی در عمل پایین است، ادامه داد: در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی کم‌کاری کرده‌ایم و این کم‌‌کاری مبرهن است، این در حالی است که ‌مقام معظم رهبری در چند سال‌‌ اخیر در نام‌گذاری سال‌ها‌ بر اقتصاد مقاومتی تأکید خاص دارند.

* نمره ضعیف دستگاه‌ها در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی‌

ساداتی‌نژاد افزود: در پیاده‌سازی و عملیاتی کردن مفاهیم اقتصاد مقاومتی، نمره ما خوب نیست و واضح است اطاعت پذیری از فرمان امام در اقتصاد مقاومتی ‌انجام نشده است؛ وقتی رهبری چندین بار بر این موضوع تکرار می‌کنند، یعنی این هدف پیاده نشده است، بنابراین در حوزه اقتصاد مقاومتی نمره پایینی کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی خوب عمل نکرده‌اند، افزود: به هر حال دولت در حوزه اجرا نقش مهمتری دارد، در حوزه قوانین، مجلس آنچه که نیاز بوده است، تدوین کرده است در حوزه رفع موانع تولید، ما قانون مترقی داریم‌، ما قانون در کشور کم نداریم، زیاد هم داریم و عموماً مشکلات ما در حوزه نبود قانون نیست، بلکه مشکل در حوزه اجرا است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: باید در حوزه اقتصاد مقاومتی انقلابی برپا کرد به هر حال اقتصاد مقاومتی یعنی انقلاب اقتصادی و این هم به اقدامی همه جانبه نیاز دارد، فرمان را رهبری صادر کرده است، اما در پذیرش فرمان دچار نقص هستیم و در این عرصه نقص دولت بسیار ملموس‌تر است.

* برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی سراغ جوان‌ها برویم

این نماینده مجلس دهم افزود: اگر اقتصاد مقاومتی با دقت و قدرت در چند سال اخیر دنبال شده بود، شاید با اعمال تحریم‌ها امروز چنین مشکلاتی را نداشتیم.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: ممکن است وقتی در محدودیت فروش نفت قرار بگیریم، چند کارِ دم‌دستی در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام بدهیم، ولی باز این موضوع مهم فراموش می‌شود؛ اعتقاد به اقتصاد مقاومتی یک شرط است، یعنی مسئولان باید اعتقاد داشته باشند که اقتصاد مقاومتیِ همه جانبه پیاده شود، مسئولان اجرایی اقتصادی کشور باید بر اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته باشند، در حالی که این گونه نیست، در حال حاضر در بسیاری از وزارتخانه‌های کشور، تابلوی اقتصاد مقاومتی نصب‌ شده است، اما فقط با طرح چند نقشه و تابلو، کار اقتصاد مقاومتی به نتیجه نمی‌رسد، اقتصاد مقاومتی یعنی عمل و اجرا؛ در این عرصه جوانان نسبت به برخی مدیران دارای سن و محافظه‌کار می‌توانند نقش مؤثرتری ایفا کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند جسارت و ریسک است که این جسارت نزد جوانان است و نزد افراد دارای سن کمتر دیده می‌شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن