دیدبان
عملیات قنیطره؛

تغییر شتاب‌زده استراتژی اسرائیل در سوریه

تغییر شتاب‌زده استراتژی اسرائیل در سوریه

دیدبان؛ غروب روز سه شنبه 22 بهمن ماه خبری توجه‌ها را به خود جلب کرد: تانک‌های ارتش اسرائیل در دو مرحله منطقه‌ای در استان قنیطریه واقع در جنوب غربی سوریه را گلوله باران کردند مرحله اول ساعت 18:30 که این مرحله منجر به تخریب کامل یک دکل دیده‌بانی متعلق به ارتش سوریه و آتش کشیده شدن دشت‌هایی از منطقه جباتا الخشب شد و مرحله دوم ساعت 19:50 که این گلوله باران نیز تخریب کامل بیمارستان متروکه قنیطریه را در پی داشت. طبق اعلام خبرگزاری رسمی سوریه "سانا" این حملات تلفات جانی نداشته و فقط خسارات مادی برجای گذاشته است. بلافاصله پس از این حمله فیلمی از نتانیاهو با زیر نویس فارسی در توئیتر منتشر شد که در آن ایران را تهدید می‌کند که در صورت افزایش تهدیدات از سوی ایران، اسرائیل نخواهد گذاشت که ایرانیان دوباره جشن انقلاب‌شان را بگیرند.

اکثر رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی صرفا در همین حد به انتشار خبر بسنده کردند اما روزنامه عبری زبان معاریو[1] از به شهادت رسیدن دو تن از نیروی‌های سپاه پاسداران در این عملیات خبر داد.

جهت اول پیرامون این حمله بعد بین‌المللی آن  است، این اتفاق درست بعد از اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه روسیه "سرگئی ریابکوف" که روز دوشنبه 21 بهمن ضمن تصریح بر اهمیت امنیت "اسرائیل" برای روسیه حملات این رژیم به سوریه و اهداف مربوط به نیروهای ایرانی را محکوم و این اقدامات را غیر قانونی خواند، رخ داد تا درست 10 روز قبل از دیدار پوتین و نتانیاهو  تاحدی مصمم بودن رژیم صهیونیستی را در تصمیمات خود علیه سوریه نشان دهد و همچنین در موضع ضعف بودن این رژیم را به دلیل سقوط هواپیمای نظامی ایلوشین روسیه در سوریه در ماه سپتامبر سال 2018 که روسیه رژیم صهیونیستی را عامل سقوط هواپیمای این کشور می‌داند را تاحدی کاهش دهد.

امنیتی‌سازی برای رای‌آوری

جهت دیگر استفاده داخلی این رژیم از این حمله است. دولت نتانیاهو که از احزاب ائتلافی راست‌گرا مانند لیکود تشکیل شده است، حیات سیاسی خود را در مسائل امنیتی و وجود دشمنان خارجی می‌داند؛ این بار نیز با وجود رقبای قویی از احزاب چپ‌گرای اسرائیل مانند بنی گانتص، ژنرال بازنشسته و ساده زیست اسرائیلی که با وجود مناسبی همچون ریاست ستاد کل ارتش این رژیم هنوز نیز مانند مردم متوسط رو به پایین این رژیم زندگی می‌کند و یائیر لاپید رهبر حزب اوپوزیسیونی یش آتید که همگی برای توسعه عدالت در بین مردم صهیونیسم به عرصه انتخاباتی آمده‌اند و با وجود رکود اقتصادی فراوان و وضع بد معیشتی مردم در اسرائیل پایگاه‌های اجتماعی زیاد و طرفداران بسیاری را در بین مردم برای خود فراهم کرده‌اند؛ عملا صحنه را برای بقای سیاسی خود تنگ می‌بیند، در صدد نشان دادن بحران‌های امنیتی در اسرائیل است.

از همین رو، در شرایطی که دولت نتانیاهو حالت یک دولت انتقالی را تا زمان برگزاری انتخابات کنست در 20 فرودین سال آینده، به خود گرفته است دست به عملیات‌‌هایی، مانند عملیات سپر شمالی و جنوبی - عملیاتی برای کشف تونل‌‍‌‌های نیروهای حزب الله و مقاومت در مرزهای شمالی با لبنان و جنوبی با نوار غزه برگزار شد- و برگزاری مانورهای نظامی گوناگون مانند شبیه سازی جنگ با حزب الله و نیروهای ایرانی در نزدیکی مرزهای سرزمینهای اشغالی خصوصا جولان سعی و تدارک مانور مشترک نیروی هوایی این رژیم در هفته‌های آینده برای مقابله با حملات احتمالی جهموری اسلامی ایران در واکنش به حملات موشکی به مواضع نیروهای وابسته به ایران، در دستور خود قرار داده است تا بتواند شرایط معیشتی را به حاشیه برده و در برابر سیاست‌های اعلامی احزاب چپ، حرفی برای گفتن داشته باشد. با این تفاسیر از یک جهت این عملیات را می‌توان در چارچوب این سیاست دولت راستگرایان دانست.

زمینه‌سازی برای عملیات

در همین راستا فضا سازی برای این عملیات را هفته‌های گذشته خبرگزاری های این رژیم با کلید واژه "تغییر سیاست نیروهای سوری در منطقه مرزی جولان" به راه انداخته بودند که همگی تاکید داشتند دولت بشار اسد در صدد جایگزنی نیروهای حزب الله با نیروهای سوری حاضر در منطقه است که این گلوله باران و همچنین خبر شهادت دو پاسدار در این عملیات را می‌توان در تکمیل پازل ناامن نشان دادن این رژیم و عدم وجود امنیت در  مرزهای این رژیم دانست.

 نبرد پیشرو

حال باید دید این دست و پا زدن نتانیاهو برای بقا در سیاست تا چه مقدار جواب‌گو خواهد بود، شاید این ناامن جلوه دادن اراضی اشغالی تا آنجا پیش رود که جنگی دیگر با حزب الله را برای این رژیم در پی‌داشته باشد، که با تغییر استراتژی این رژیم در قبال قبول حملات خود علیه مواضع نیروهای ایرانی در سوریه و تایید رسمی مقامات این رژیم بر حمله به نیروهای ایرانی و همچنین تهدیدهای توخالی این رژیم علیه جمهوری اسلامی، دور از ذهن نخواهد بود.

یک بعد دیگر این عملیات، افزایش قدرت و توان نیروهای مقاومت در منطقه است که اسرائل تصور می‌کند پس از این دیگر امکان بازگرداندن موازنه قوا را نخواهد داشت لذا در این دور از تهدیدات و حملات آخرین تلاش‌های خود را برای حفظ برتری ظاهری خود در منطقه خواهد کرد. بر این اساس، به نظر می‌رسد با جمع شدن عوامل داخلی و ژئواستراتژیک در کنار هم باید منتظر واکنش‌های تندتر ارتش اسرائیل و البته مقاومت نسبت به یکدیگر باشیم. اوضاع در جولان شکننده بوده و هر آن باید منتظر عملیات گسترده رژیم صهیونیستی در نوار مرزی باشیم. هر چند که اسرائیل توان عملیات موثر برای نابودی مقاومت در منطقه ندارد. اسرائیل چه دست به حمله گسترده به سوریه بزند و چه نه در هر صورت بازنده این میدان است و افزایش توان نیروهای مقاومت در منطقه اسرائیل را دچار سردرگمی استراتژیک نموده است.

 

*مرتضی سلمانی، کارشناس ارشد مسائل فلسطین اشغالی


[1] https://www.maariv.co.il/news/military/Article-684597

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»