دیدبان

گناه نابخشودنی در کنگره آمریکا

گناه نابخشودنی در کنگره آمریکا

دیدبان؛ اشاره کم‌سابقه یک نماینده کنگره آمریکا به نقش پررنگ لابی‌های صهیونیستی در صحنه سیاسی این کشور وی را به هدف حملات گسترده رسانه‌ها و سیاستمداران جریان اصلی در آمریکا بدل کرده است.

«ایلان عمر» که یکی از دو زن مسلمانی است که در جریان انتخابات اخیر مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره راه یافته، روز گذشته به نقش لابی موسوم به «کمیته امور آمریکا-اسرائیل»  (آیپک) در آمریکا اشاره کرد. همین اشاره کافی بود تا ده‌ها رسانه‌ و مقام سیاسی در آمریکا وی را به «یهودستیزی» متهم کرده و عقب‌نشینی و حتی مجازات وی را خواستار شوند.

هرچند عمر پیش از این هم به دلیل حمایت از کمپین موسوم به «بایکوت اسرائیل» (بی‌دی‌اس) از سوی لابی‌های صهیونیستی تحت فشار بود، اما جنجال تازه پس از آن آغاز شد که «گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار تحقیقی با انتشار توییتی پرسید چرا عمر و «رشیده طلیب» دیگر نماینده مسلمان کنگره، به دلیل انتقاد از اسرائیل مورد حمله اعضای کنگره قرار گرفته‌اند.

عمر در پاسخ به این سوال، در توییتی که اشاره تلویحی به صهیونیست‌هاست، نوشت: «همه‌اش به خاطر بنجامین‌هاست پسر.»

در واکنش به این توییت، «باتیا اونگار سارگون» از دبیران نشریه صهیونیستی «فوروارد» به انتقاد از عمر پرداخت و از او پرسید که فکر می‌کند چه کسی سیاستمداران آمریکایی را حمایت مالی می‌کند.

عمر به صراحت پاسخ داد: «آیپک.»

با وجود آنکه حمایت آیپک و دیگر بنیادهای صهیونیستی از سیاستمداران آمریکایی موضوعی مخفی نیست و حتی بخشی از مبالغ پرداختی به نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا به صورت عمومی اعلام می‌شود، اما اشاره رسمی یک عضو کنگره به این موضوع امری کم‌سابقه است و همین موضوع موجب شد تا همین دو توییت عمر را با سیلی از واکنش‌های رسانه‌ها و سیاستمداران حامی رژیم صهیونیستی مواجه کند. طبق معمول، در این واکنش‌ها برای فشار به عمر به انگ «یهودستیزی» توسل شده است.

«مکس رُز» هم‌حزبی عمر در مجلس نمایندگان آمریکا یکی از افرادی بود که به این مسئله واکنش نشان داد. او در توییتر نشت: «وقتی کسی از کنایه‌های تنفرآمیز و توهین‌آمیز علیه افرادی از هر مذهبی استفاده می‌کند، من ساکت نمی‌مانم... در دوره‌ای که یهودستیزی در حال گسترش است، رهبران ما نباید برای مقابله با کسانی که از اسرائیل حمایت می‌کنند، کلیشه‌های مخرب در مورد مردم یهود را برانگیزند.»

حتی رهبران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشترک اظهارات عمر را محکوم کرده و نوشته‌اند: «استفاده خانم عمر از کنایه‌های ضدیهودی و اتهام‌زنی‌های زیان‌آور به حامیان اسرائیل واقعا توهین‌آمیز است. ما این اظهارات را محکوم کرده و از خانم عمر می‌خواهیم فورا بابت این اظهارات آسیب‌زا عذرخواهی کند.»

البته فشار به عمر و طلیب به دلیل انتقاداتشان از رژیم صهیونیستی موضوع تازه‌ای نیست و حتی پیش از انتشار توییت عمر، نمایندگان نزدیک به رژیم صهیونیستی طرح‌ها و قطعنامه‌هایی را برای محکوم کردن انتقاد از تل‌آویو به کنگره ارائه کرده‌اند. در یکی از قطعنامه‌های پیشنهادی «لی زلدین» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان مستقیما به عمر اشاره و اظهارات گذشته وی در مورد رژیم صهیونیستی، یهودستیزی توصیف شده است.

در پی این فشارها، عمر عصر دوشنبه در بیانیه‌ای از اینکه از اظهاراتش برداشت‌های «یهودستیزانه» شده عذرخواهی کرد، اما در عین حال نوشت: «اما همزمان دوباره بر نقش مشکل‌ساز لابی‌گران در سیاست ما، چه آیپک باشد، چه انجمن ملی اسلحه باشد و چه صنعت سوخت فوسیلی، تأکید می‌کنم. مدت‌هاست که این مسئله وجود دارد و باید اراده پرداختن به آن را داشته باشیم.»

فشار سیاسی و رسانه‌ای به عمر در حالی صورت می‌گیرد که سال‌هاست نقش لابی صهیونیستی در سیاست آمریکا امری آشکار است و حتی کتاب‌هایی نیز در مورد آن نوشته شده است، هرچند همه این کتاب‌ها با بایکوت رسانه‌ای مواجه شده‌اند.

معروفترین کتاب در این زمینه کتابی است که در سال ۲۰۰۷ با عنوان «لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات متحده» توسط «جان مرشایمر» و «استفان والت» دو تن از نظریه‌پردازان مشهور روابط بین‌الملل نوشته شد. پس از انتشار کتاب حتی این دو شخصیت برجسته دانشگاهی نیز از گزند انگ یهودستیزی مصون نماندند و از آن زمان عملا به حاشیه رانده شده‌اند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»