دیدبان

توافق 2 ائتلاف بزرگ عراق برای خروج نیروهای خارجی

توافق 2 ائتلاف بزرگ عراق برای خروج نیروهای خارجی

دیدبان؛ دو ائتلاف بزرگ «فتح» به رهبری هادی العامری و «سائرون» به رهبری مقتدی صدر امروز برای دومین هفته پیاپی در نشست مشترکی برای بررسی مسائل جاری عراق شرکت کردند.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه المدی، سه‌شنبه هفته گذشته، دو طرف به توافق رسیدند که برای تکمیل کابینه و انتخاب وزرای کشور و دفاع و ادامه همکاری‌ها در داخل پارلمان، کمیته‌ای ویژه جهت هماهنگی‌ها ایجاد کنند.

«نصار الربیعی» رئیس هیأت سیاسی جریان «صدر» نیز امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در نشست با ائتلاف فتح، توافق شد که حضور هیچ نیروی خارجی در عراق پذیرفته نشود.

هادی العامری، نیز در این خصوص گفت: مقابله با تروریسم و رشد فکری و تصویب قوانین ضروری نیاز به همکاری دوشادوش نیروهای سیاسی عراق دارد.

او با بیان اینکه همکاری و نزدیکی میان فتح و سائرون علیه هیچ گروهی نیست و به نفع عراق است، بر توافق با سائرون برای خروج نیروها و برچینی پایگاه‌های خارجی تأکید کرد.

بحث و جدل‌ها حول لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق که مدت‌هاست به صورت پراکنده در محافل عراقی وجود داشت پس از سخنان روز سوم فوریه ترامپ شدت یافته است و بسیاری از گروههای عراقی اعلام کرده‌اند که طرح خروج نیروهای آمریکایی بزودی در پارلمان مطرح خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا در آن سخنان گفته بود که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق، رصد تحرکات ایران در منطقه است که این سخن بدون استثناء واکنش تمامی گروههای و احزاب عراقی را برانگیخت.

در این راستا، «مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق شنبه (۲۰ بهمن) به خبرگزاری «المعلومه» این کشور گفت که این کمیسیون موفق به جمع آوری امضای ۷۰ نماینده عراقی جهت طرح پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی شده است. 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن