دیدبان

اجرای کاپیتولاسیون، این بار در آمریکا

اجرای کاپیتولاسیون، این بار در آمریکا

دیدبان؛اگر شهروند ایالات متحده آمریکا باشید طبق قانون اساسی این کشور اجازه دارید به ادیان الهی توهین کنید! یا حتی پرچم آمریکا را به آتش بکشید، این حق را دادگاه عالی آمریکا برایتان تضمین کرده است؛ ولی به موجب قانونی که به آرامی و چراغ خاموش در حال اجرا است تعهد ندادن به دفاع از رژیم صهیونیستی، موجب از دست رفتن تمام حقوق اجتماعی و شهروندی‌تان خواهد شد!

این قانون که «پیمان وفاداری با اسرائیل» نام دارد با خبر اخراج معلم یک مدرسه ابتدایی در تگزاس به علت خودداری از امضای تعهد اجباری در خصوص ممنوعیت بایکوت اسرائیل، حالا بیشتر بر سر زبان ها افتاده است؛ حتی دولت آمریکا از کمک به برخی از بازماندگان طوفان در این کشور به‌خاطر همین امر خودداری کرده است.

 هنگامی که این معلم از این مدرسه به دادگاه شکایت کرد، پرده از قانونی استعماری برداشت که آزادی شهروندان آمریکایی را سلب می کند. این شهروند آمریکایی که بیش از 30 سال است در این کشور اقامت دارد علیه این مدرسه در حومه آستین ایالت تگزاس به دلیل نقض حقوق خود در متمم اول قانون اساسی شکایت کرد.

بحیه اماوی شهروند آمریکا شغل خود در مدرسه ابتدایی در حومه تگزاس را به‌خاطر عدم تعهد به تحریم نکردن اسرائیل از دست داد 

متمم اول قانون اساسی آمریکا اشاره به حق شهروندان این کشور برای ابراز عقیده و آزادی بیان دارد. در این متمم آمده: «کنگره نباید هیچ قانونی را تصویب کند که آزادی بیان را محدود کند.»

اجرای این قانون در شرایطی جریان دارد که پیش از این، زمانی که تری جونز کشیش هتاک آمریکایی کمپینی برای قرآن سوزی راه انداخته بود، با استناد به همین بند از متمم قانون اساسی از برخورد با این کشیش جلوگیری به عمل آمد و آزادی عمل وی برای توهین هر چه بیشتر به مقدسات مسلمانان تضمین شد.

از سال 2009 بحیه اماوی به عنوان متخصص پاتولوژی مشغول کار با کودکان معلول و مبتلا به اوتیسم بوده است و قراردادش طی ده سال همواره بدون وقفه تمدید می شد، اما این‌بار روند تمدید قراردادش متفاوت از قبل بود: در قرارداد جدید، او مجبور به امضای تعهد جهت حمایت از اسرائیل بود.

در بند قرارداد این معلم که «قلمرو تحت کنترل اسرائیل» نام گرفته، به صراحت آمده است وی باید متعهد شود «اسرائیل را بایکوت نکند» او همچنین در مدتی که قرارداد در جریان است نباید به تحریم اسرائیل بپیوندد. علاوه بر این او همچنین باید متعهد شود که از هرگونه اقدام که قصد دارد تنبیه و آسیب اقتصادی برای اسرائیل درنظر بگیرد و فراتر از آن، اقداماتی که روابط تجاری با اسرائیل را محدود می‌کند و اشخاص یا شرکت‌هایی که در اسرائیل و کرانه باختری فعالیت می‌کنند را هدف قرار دهد، خوددداری کند.

مفاد بند تعهد اجباری به عدم بایکوت اسرائیل

به گزارش اینترسپت، گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، در سال 2017 قانونی را امضا کرد که اجازه می داد مراکز دولتی تگزاس این تعهد را به عنوان یک الزام اجباری در قرارداد بگنجانند. همچنین به موجب این قانون با تهیه فهرستی از شرکت ها یا کمپانی‌هایی که به بایکوت اسرائیل پیوسته همکاری با آنان برای ادارات دولتی تگزاس ممنوع شده است.

گرگ ابوت فرماندار ایالت تگزاس در مراسم وضع قانون ممنوعیت تحریم اسرائیل در این ایالت

اعتراض اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به مجازات سختگیرانه‌ای که در قبال تحریم کنندگان اسرائیل اعمال می شود

علاوه بر تگزاس 25 ایالت دیگر آمریکا نیز این قانون را وضع کرده اند و 13ایالت هم در حال بررسی این قانون هستند. قانونی که اعتراض شدید فعالان و جنبش‌های مدنی آمریکا را در پی داشته است.

ایالت هایی که قانون پیمان وفاداری با اسرائیل را اجرا می کنند 

هدف قانون پیمان وفاداری با اسرائیل چیست؟

به‌نظر می رسد این قانون که با لابی گسترده محافل صهیونیستی آمریکا قرار است در آمریکا به اجرا گذاشته شود در وهله نخست با هدف مقابله با جنبش BDS  (بایکوت اسرائیل) صورت می پذیرد؛ جنبشی مدنی که با ایجاد موسسات غیرانتفاعی فعال در چندین کشور از جمله استرالیا، کانادا، آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن و آفریقای جنوبی تحریم رژیم صهیونیستی در سطوح اقتصادی، فرهنگی و آکادمیک را دنبال می‌کند و از دیگر اهدافش، پایان دادن به اشغال سرزمین‌های اشغالی است. موسسان این جنبش، کارزار بایکوت اسرائیل را با الهام از تحریم‌هایی که درباره رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی اعمال شد، راه اندازی کردند و طرفداران جنبش بی.دی.اس از فعالیت های آزادیخواهانه‌ای همچون جنبش حقوق مدنی آمریکا و جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی متاثر هستند.

این جنبش در آخرین فعالیت هایش موفق به لغو حضور برخی از خوانندگان مطرح نظیر لانا دل ری و لرد خواننده مشهور نیوزلندی در مراسم و جشنواره‌های اسرائیل شده و همین امر خشم صهیونیست‌ها  از تحرکات این جنبش را فزاینده کرده است.

یکی از تجمع‌های ضد صهیونیستی جنبش بی.دی.اس 

در همین رابطه، چندی قبل مستند افشاگرانه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد چگونه وزارت امور راهبردی اسرائیل در آمریکا به شناسایی و جاسوسی آمریکایی‌های هوادار این جنبش و حامیان فلسطین می‌پردازد. این مستند با نام  «لابی یهودی ایالات متحده» که توسط شبکه الجزیره ساخته شده، به بررسی فعالیت‌های مخفیانه رژیم صهیونیستی در آمریکا در پوشش اندیشکده‌ها و لابی‌های به‌ظاهر آمریکایی پرداخته است.

با این حال، رژیم صهیونیستی با فشار بر قطر از پخش این مستند جلوگیری کرد تا اینکه پایگاه انتفاضه الکترونیک  که از پایگاه‌های حامی حقوق فلسطینی‌هاست با اعلام این‌که به نسخه‌ای از این مستند دست پیدا کرده، آن را منتشر کرد. این مستند که از منظر افشای حقایق لابی‌های اسرائیلی بی‌سابقه است، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی چطور شهروندان آمریکایی حامی فلسطین را تهدید کرده و برای دور زدن جنبش تحریم اسرائیل تحت فشار قرار می‌دهد.

تصاویری از مستند الجزیره درباره فعالیتهای مخفی لابی های صهیونیستی علیه حامیان فلسطین

بخش عمده این عملیات‌های مخفی توسط وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی طرح‌ریزی و هدایت شده و توسط گروه‌هایی چون ائتلاف اسرائیل در دانشگاه (ICC)، پروژه اسرائیل (TIP) و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) اجرایی می‌شود.

جولیا ریفکیند از کارمندان وقت رژیم صهیونیستی در واشنگتن می‌گوید کار روزانه او «جمع‌آوری اطلاعات و ارسال گزارش به اسرائیل و گزارش به وزارت امور خارجه و وزارت امور راهبردی است.»  به گفته وی، تل‌آویو در پشت صحنه از گروه‌هایی که در پوشش‌های مختلف وظیفه پیشبرد اهداف این رژیم را بر عهده دارند، حمایت می‌کند. او همچنین تایید کرده که صهیونیست‌ها با ساخت صفحات جعلی در فیسبوک، به حلقه‌های حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا نفوذ می‌کنند.

 سیما واکنین‌جیل افسر اطلاعاتی سابق ارتش رژیم صهیونیستی که مسئولیت وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد، در جمع گروهی از حامیان این رژیم می‌گوید سازمان متبوع او آمار و اطلاعات فعالان حقوق فلسطینی‌ها را «در سرتاسر جهان، نه فقط در ایالات متحده، نه فقط در دانشگاه‌ها، بلکه در بخش‌های مختلف، در اتحادیه‌های کارگری و در کلیساها» جمع‌آوری کرده است. او در این نشست وعده می‌دهد رژیم صهیونیستی از این اطلاعات برای اقدامات تهاجمی علیه فعالان حقوق فلسطینی‌ها استفاده کند.

شاید کاپیتولاسیون را بتوان شبیه‌ترین قانون به چیزی که در ایالات متحده در حال اجرا است تشبیه کرد، از این رو اجرای گسترده قانون موسوم به پیمان وفاداری با اسرائیل در آمریکا می‌تواند ضربه مهلک دیگری بر حیثیت رو به زوال هیئت حاکمه آمریکا وارد آورده  و ثابت خواهد کرد نه فقط فلسطین، بلکه آمریکا هم در اشغال اسرائیل است!

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»