دیدبان

شرکت کنندگان درورشو از دید ایران پنهان نمی‌مانند

شرکت کنندگان درورشو از دید ایران پنهان نمی‌مانند

دیدبان؛  سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیروز (شنبه) 20 بهمن 1397 در موسسه مطالعاتی الجزیره در دوحه طی سخنانی عنوان کرد:‌امروزه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که وارد یک دوران گذار طولانی از بی‌نظمی و در نتیجه آشوب مداوم شده است. لیبرالیسم که ادعا می‌کرد آخرین و بهترین راه‌حل برای حکمرانی است دچار بحران‌ها و مشکلات جدی شده است و کاپیتالیسم در استثمار جهان آنقدر پیش رفته که تعداد فقرا و گرسنگان به مرز بحرانی و خطرناکی رسیده است.

وزیر خارجه اسبق ایران با بیان اینکه منطقه ما به‌‌طور خاص در یک بحران طولانی گرفتار است، گفت: پس از خروج استعمارگران از منطقه، با تأسیس دولت صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بذر اختلاف در این منطقه پاشیده شد و دوران دخالت بیگانگان در منطقه در قالب استعمار نو و حمایت از رژیم صهیونیستی و رژیم‌‌های دیکتاتوری آغاز شد.

خرازی خاطرنشان کرد: منطقه ما جنگ‌‌های زیادی را به خود دید و در دهه اخیر، انقلاب‌های عربی که انتظار می‌رفت موجب بیداری و تحول ژرفی در این منطقه شود با دخالت بیگانگان و عوامل آن‌ها در منطقه به بن‌بست رسید و گسل‌های سیاسی عمیقی را به وجود آورد. رقابت‌های ژئوپلیتیکی شدیدی در منطقه شکل گرفت، دوستان دیروز با یکدیگر دشمن و دشمنان با یکدیگر دوست شدند.

وی اضافه کرد:‌از جمله رویدادهای پسا انقلاب‌های عربی دخالت نظامی به رهبری عربستان سعودی در مصر، لیبی، بحرین، سوریه و یمن و اخیراً تلاش آن کشور برای نفی حاکمیت یک هم‌پیمان خود، یعنی قطر، به بهانه عدم تسلیم آن کشور در مقابل سیاست‌های هژمونیک عربستان بود. این‌گونه اقدامات مداخله‌جویانه و خصمانه به‌ جز نابودی سرمایه‌‌های ملی، توزیع بذر خصومت بین کشورهای منطقه، جنگ و خونریزی و تخریب زیربنای کشورها نتیجه‌‌ای در بر نداشته است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن