دیدبان

کدام دولتمردان پس از شکست برجام به «غیر قابل اعتماد بودن آمریکا» اذعان کردند

کدام دولتمردان پس از شکست برجام به «غیر قابل اعتماد بودن آمریکا» اذعان کردند

دیدبان؛ رهبر معظم انقلاب- ۱۹ بهمن ۹۷- در دیدار فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: «به مسئولان توصیه می‌کنم به اینها (اروپایی‌ها) هم اعتماد نکنند البته نمی‌گوییم با آنها مراوده نداشته باشیم بلکه با چشم بدبینی به اروپایی‌ها نگاه کنید. درباره امریکا هم از چند سال قبل و در مذاکرات هسته‌ای، هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات عمومی مکرر به مسئولان می‌گفتم به امریکایی‌ها اعتمادی ندارم و شما هم به قول و حرف و لبخند و امضای آنها اعتماد نکنید. اکنون نتیجه این شده است مسئولانی که آن روزها مذاکره می‌کردند، خودشان می‌گویند امریکا غیرقابل اعتماد است. باید از اول این را تشخیص می‌دادند و بر این مبنا حرکت می‌کردند.»

مقامات ارشد دولت یازدهم در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در اظهارات مختلف تاکید داشتند کهامضای مقامات آمریکایی تضمین است و آمریکا هیچگاه از توافق خارج نمی شود و می توان با آمریکا بست و به نتیجه برد-برد رسید! این در حالی بود که آمریکا به قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی مشهور بود!

اما در سال‌های بعد و پس از آنکه در صنعت هسته ای بتن ریزی شد و تحریم ها در جای خود باقی ماند و هیچ دستاوردی از برجام عاید مردم ایران نشد، دولتمردان در اظهارات جداگانه به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اذعان کردند.

غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

به این موارد دقت کنید:

- «حسن روحانی» رئیس جمهور: به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.(آبان ۹۶)

- «حسن روحانی» رئیس جمهور: آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف به‌دنبال اعمال یک‌سری تحریم‌های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.(تیر ۹۶)

- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه: توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد.(بهمن ۹۷)

- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه: مشکل اینجا بود که احساس ما این بود آمریکا یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.(شهریور ۹۷)

- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه: آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است. (اردیبهشت ۹۶)

- «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا (دولت اوباما) و چه توسط دولت جدید (دولت ترامپ) آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است.(خرداد ۹۶)

- «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی: آمریکا تاکنون کار خاصی انجام نداده یا آنگونه که باید عمل می‌کرد عمل نکرده است، به ویژه در چراغ سبز نشان دادن به بانک‌های بزرگ، کوتاهی کرده است تا این بانک همچنان با تردید و دودلی با ایران تعامل داشته باشند گویا در این زمینه سخن شفافی را از آمریکایی‌ها نشنیده‌اند، آمریکا در ظاهر وانمود می‌کند در این زمینه به وظیفه‌اش عمل کرده است اما در خفا و پشت پرده نه تنها کاری انجام نداد بلکه سعی کرد همه چیز را به بن بست بکشاند.(بهمن ۹۵)

- «مجید تخت روانچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت یازدهم: صریح می گویم، مذاکره با آمریکا فایده ای ندارد.(مرداد ۹۷)

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن