دیدبان

ماجرای دستگیری ارتشبد فردوست

ماجرای دستگیری ارتشبد فردوست

دیدبان؛ موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، از ماجرای دستگیری ارتشبد حسین فردوست، دوست صمیمی شاه، رئیس دفتر ویژه اطلاعات دربار و قائم‌مقام سابق ساواک تعریف می کند.

فردوست با این که جایگاه ویژه ای در دربار پهلوی داشت اما تا پنج سال پس از انقلاب اسلامی هیچ کس از او خبر نداشت و پیگیری های ویژه اطلاعاتی برای دستگیری او ادامه داشت تا این که فردوست در پاییز 1984 در تهران بازداشت شد اما به دلیل ملاحظات امنیتی خبر آن رسانه ای نشد.

یکی از مسئولان رسیدگی به پرونده فردوست با اشاره به نقش مهم فردوست در رژیم پهلوی گفت:«ما در خارج سرنخ هایی را از فردوست دنبال کردیم، ولی ردی از او نیافتیم و کسی او را ندیده بود. آمریکا، آمریکای لاتین، کانادا، اروپا، ترکیه، حتی کاستاریکا ردی از حضور او یا ملاقاتش با کسی نبود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که فردوست می‌تواند در ایران باشد، یعنی حداقل سرنخ هایی را می‌شود پیدا کرد که احتمال حضورش در ایران را تقویت می‌کند.

آن زمان ما در داخل هم یک شبکه‌ پنهان از ساواکی های قدیمی که به هر دلیلی در داخل کشور مانده و بریده بودند و با ما همکاری می‌کردند، تحت هدایت خود داشتیم که در پوشش ضدانقلاب داخلی فعال بودند.

ما خیلی افراد را از طریق همین شبکه می‌گرفتیم، یکی از چیزهایی که از او گرفتیم، یک آدرس بود که گفت فردوست را آن جا معاینه کرده‌ام. خانه پدری فردوست بود سمت میدان انقلاب، کنار دانشگاه تهران. او هیچ مقاومتی نکرد و خیلی راحت برخورد کرد. به او هم گفتیم به هیچ وجه اسمت را به دیگران نگو، فقط ما که با تو مرتبط ایم آن را می‌دانیم و کارهایت را با ما مطرح کن که گفت باشد.

بعد از مدتی که بازجویی‌اش کردیم متوجه شدیم نرفتن اش به خاطر این بود که واقعا به هیچ کس اعتماد نداشت و سرنخ های ارتباطی‌اش هم کور شده بود. بعد از مدتی که بازجویی‌ها خوب جلو رفت کم‌کم تسهیلاتی برایش فراهم کردیم، داروهای کنترل بیماری‌اش، غذایی که می خواست، چیزهایی را که می‌خواست، می‌گرفتیم یا حتی بعضی چیزها را می‌گفت فامیل هایش برایش می‌آوردند. رادیو، تلویزیون و روزنامه هم در اختیارش قرار دادیم. گاهی گزارش و مطالبی را که ضدانقلاب درباره‌اش می‌نوشت، می‌دادیم بخواند.او بچه‌های ما را با افراد ساواک و بازداشتگاه‌های زمان شاه مقایسه می‌کرد و می‌گفت نظام با شماها ادامه پیدا می‌کند چون زندگی تان را وقف هدفتان کرده‌اید و حرف هایی از این دست… اوایل در ذهن امثال او این بود که خط شوروی یا انگلیس در انقلاب غالب است و کار دست آن هاست ولی بعد آمد دید نه، فضا واقعا تغییر کرده است».

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن